alleen voor dingen die écht niet in een van de andere technische rubrieken passen (zoals LPG)

Kilometerstand klokkenset aanpassen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2010 15:45 #630575 door V300 register
Kilometerstand klokkenset aanpassen is gemaakt door V300 register
Ik heb voor mijn sedan een aantal klokkensets van het type Smith gekocht, omdat de klokkenset die erin zat nogal beknabbeld was. De dagteller draaide niet mee, het glas was bekrast, etc. Nu heb ik twee sets, ??n zo goed als nieuw met 20 kilometer ofzo op de teller, en ??n met toerenteller en econometer. Van die laatste is de kilometerstand veel te hoog, die staat op 150.000 terwijl mijn sedan er maar 90.000 heeft gereden.

Nu vraag ik me af hoe ik de kilometerstand van de nieuwe klokkenset aan kan passen. Ik weet dat het kan, ik heb dat al meerdere keren gehoord, maar ik weet niet hoe het moet, en ik kan het nergens op het forum vinden :no_comment: Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

En dan nog iets; ik heb niet eerder een Smith-klokkenset uit elkaar gehad, maar ik kwam iets tegen wat ik van de VDO-sets niet ken. Heb er even een fotootje van gemaakt. Waar is dit printplaatje van?

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-09-2010 19:42 #849128 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kilometerstand klokkenset aanpassen
Volgens mij is dat de spanningsregelaar.
Kilometerstand bij een Smiths aanpassen is makkelijker dan bij een VDO trouwens; er zit wat meer ruimte op de wieltjes.

Grof stappenplan (is ook alweer 6 jaar terug dat ik het deed):
-Peuter de klokkenwinkel uit elkaar (zwart gedeeelte van wit gedeelte af, zeg maar)
-Trek de naald van de KM-teller los
-Rustpin los peuteren
-Schroef de plaat van de KM-teller af
-Gebruik kleine schroevendraaiertjes en dingen als voelermaatjes om de wieltjes een beetje uit elkaar te wrikken en te verdraaien (stuk voor stuk)
-En dan de bekende haynes-uitspraak: Assembly is reverse of removal :D Even opletten met je naald terugplaatsen: Doe dit voordat je de rustpin terugzet, want er staat op de plaat een merktekentje waar je de naald op moet uitlijnen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2010 20:50 #849134 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Kilometerstand klokkenset aanpassen
dat ding is de MFU ofwel: Multi Function Unit
deze heeft een spanningsregelaar (10V)
flitseenheid voor de waarschuwingslichten
regelt het koeltemperatuurwaarschuwingslampje
regelt het brandstofniveauwaarschuwingslampje
regelt de vertraging voor de brandstofniveauwijzer (dat je geen dancing with the fuelgaugeneedle krijgt in bochten e.d.)

die hele MFU is er dus vanwege de wijziging in koelwatertemp en brandstofniveau zenders, deze ging bij de koelwatertemp zender van 2 polig (1 schakelcontact voor het lampje, en 1 weerstands-contact voor het metertje) naar 1 weerstandssignaal welke de MFU omzette in een waarde en een waarschuwingslampje.bij brandstof van idem van 3 draden (massa + leeg-niveau + weerstandswaarde) naar 2 massa + weerstandswaarde van brandstofniveau.

bij de VDO tellers is dit vergelijkbaar opgelost, maar dan met een veel mooier systeempje.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2010 12:54 #849161 door V300 register
Fantastisch! Met deze beschrijving gaat 't wel lukken denk ik zo. En zo niet, dan horen jullie dat wel :D

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2010 11:26 #851230 door V300 register

setsunakaede;156621 schreef : En dan de bekende haynes-uitspraak: Assembly is reverse of removal :D Even opletten met je naald terugplaatsen: Doe dit voordat je de rustpin terugzet, want er staat op de plaat een merktekentje waar je de naald op moet uitlijnen.

Even voor de duidelijkheid; is die rustpin de pin waar de naald op vastzit, en die de klok in gaat?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2010 12:42 #851236 door V300 register
de rustpin is de pin die zorgt dat de naald niet naar km/h kan terugzakken.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2010 12:44 #851237 door V300 register
Nee; de rustpin is de pin waar de naald tegenaan valt als je stil staat.
[edit] spuit 11 :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2010 14:31 #851248 door V300 register
Maar een Smith-tellerset heeft zo'n rustpin niet. Tenminste, de teller blijft altijd ergens staan tussen 0 en 20 km/u. Uit m'n hoofd hoor, ik weet het niet helemaal zeker. Zal zo eens even gaan kijken, als het niet meer zo hard regent :p

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2010 15:29 #851254 door V300 register
ja, dat klopt wat je zegt. daar zit zo'n vaag gebied waar de teller ergens tot rust komt, zonder dat er een pinnetje zit.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-10-2010 15:54 #851256 door V300 register
Zo, de kilometerstand is gewijzigd, er staat nu weer keurig 92000 op de teller. Balen dat het nu regent, ik heb echt geen zin om die nieuwe set er gelijk in te zetten :no:

antiekeradio;158821 schreef : ja, dat klopt wat je zegt. daar zit zo'n vaag gebied waar de teller ergens tot rust komt, zonder dat er een pinnetje zit.

Ik heb geprobeerd om de naald weer zo goed mogelijk terug te zetten, maar dat is echt bijna onmogelijk. Als je daarna wat tegen de naald aantikt, komt ie de ene keer terug bij 20 km/u, en de volgende keer bij 0 of 30... Ik hoop er maar het beste van, en ik zal het ook wel controleren met de navigatie.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC