Uitlaatgeluid
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Als je voorin zit heb je er totaal geen last van (= stilte tussen 2000 en 3000 tpm) en kan je zonder moeite met elkaar communiceren, maar als je achterin zit wordt dat ineens een stuk moeilijker. Ik hoor continu die uitlaat brommen en grommen.
Nu is het zo dat deze uitlaat een behoorlijke brul produceert (het lijkt wel alsof ik een open pijp en open luchtfilter heb), maar hoe komt het dat je er achterin zoveel meer last van hebt?
En waar komt dat zware geluid ?berhaupt vandaan? Kan ik er iets aan doen?
Zijn er hier meer mensen die dergelijke ervaringen hebben?
De uitlaat is compleet lekdicht, is vorige week nog eens bevestigd tijdens de APK.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
ik heb er met m'n sidepipe onder de 340turbo ook ontiegelijk last van. ik zit in de resonantie-herrie en op de bijrijdersstoel is het nagenoeg stil
hoe en waar je resonantie krijgt is heel erg afhankelijk van hoe de uitlaat loopt, er zit net voor de einddemper bijv nog een steuntje aan de bodem, ligt hij daar vrij?
- Chris Kobes
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
Dempingsmatten kan je achterbank optillen en daar plakken, tot aan de rugleuning. Mat van de achterbak er uit en je kan daar ook plakken. Als je het handig doet kan je van beide kanten een stukje onder de rugleuning komen, waardoor je de boel precies kan bestrijken.
Maar zoek dan eerst ff uit wat er meeresoneert, anders ben je je auto alleen maar onnodig veel zwaarder aan het maken. (misschien is dat opstaande schot waar de achterbank aan vast zit een goede kandidaat, daar zit geen dempingsmateriaal op van zichzelf?)
- 16673-dummy
- Nieuw lid
De uitlaat is er pas nog onder vandaan geweest. De voorpijp zit uiteraard vast aan het spruitstuk en vervolgens nog met twee boutjes aan een steun achter het koppelingshuis. De middendemper zit met een speciale steun vast aan de torque-tube. Misschien zit die steun net voor/onder de achterbank..? De eindpot hangt in rubbers.
Ik heb een GLS-uitvoering en die is al extra ge?soleerd. Zo zijn er extra dempingsmatten op de bodem, onder de achterbank en in de kofferbak, evenals een extra dikke kofferbakmat (en die is ?cht dik).
Ik heb de hele uitlaatlijn gecheckt; hij loopt helemaal vrij, de bocht van de middendemper ligt ook niet tegen het hitteschild te rammelen.
Het is bijzonder hinderlijk als je achterin zit dus ik ga er wel z.s.m. wat aan doen. Ik denk toch maar extra dempingsmatten voor en onder de achterbank. Daar zijn speciale matten voor neem ik aan? Als ze vocht opnemen gaat de zaak eronder wegrotten natuurlijk.
Edit: ook na het Ikea-bezoek van vandaag gaf hij dezelfde brom als op de heenweg; op de terugweg was er alleen fors meer belading
Er ligt niks mee te trillen, het is echt puur de brom van de uitlaat/resonantie van het koetswerk.
Tijdens uitrollen van de auto (= gas los) is er niets meer te merken. Boven de 3000 tpm ook niet.
- V300 register
- Verbannen
Op SyS wordt tegenwoordig aardig gebruik gemaakt van dit spul . Mijn gok is dat het, als het warm wordt, wat minder stinkt dan loodbitumen (wel zo fijn op een warme zomerse dag)
- Jeroen van Bodegom
- Nieuw lid
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Ik ga er eens mee aan de slag. Eerst zal ik de "carburateurversie"-uitlaat er eens onder hangen om te kijken wat voor geluid hij dan produceert. Het lijkt nu net alsof 'ie aangepast en 'getuned' o.i.d. is.
- Mark Smeets
- Moderator
- 16673-dummy
- Nieuw lid
v0lv0freak;143774 schreef : haha klopt idd, van buiten vond ik het geluid van je GLS wel leuk, lekker diep en niet t? opvallend.
Precies, net een BMW ofzo :wtf2:
Heb je hem al eens horen rijden dan? Nog niet veel leden hebben die "eer" gehad, haha