Auto komt moeilijk van de plaats
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2011 11:39 #631627
door V300 register
Auto komt moeilijk van de plaats is gemaakt door V300 register
Een vriend van me heeft een tijdje geleden een prachtige vario gekocht. Er is sinds kort een probleem ontstaan: de auto gaat pas rijden bij veel toeren en dan komt ie in schokjes van z'n plaats met een hoop geratel aan de achterkant van de auto. Ik zou denken dat de koppeling niet goed aanpakt, of de aandrijfas? Ik heb tot nu toe alleen de slangen gecontroleerd van die vacuumontkoppelaar. Die klikt ook als je de knop op de pook induwt. Ik weet nu even niet hoe ik verder moet. Wie heeft tips?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Floris Schropp
- Nieuw lid
Minder
Meer
11-12-2011 11:43 #893349
door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Auto komt moeilijk van de plaats
trek een stroom draadje los bij de ontkoppelaar, dan is die buiten spel. sowieso valt er prima mee te rijden zonder als je eerst je motor tot stationair laat zakken en de auto stil zet voor je van D naar R of andersom wisselt. dus, probeer dat eerst eens
dat geratel kan van de kou komen, die van mij komt met wintertemperaturen ook schurend, krakend en grommend van z'n plaats maar zodra de riemen warm zijn hoor je niks meer.
als hij blijft schokken en stuiteren en pas bij hoge toeren pakt kan je koppeling wel eens versleten zijn. maar, laten we niet te voorbarig zijn.
dat geratel kan van de kou komen, die van mij komt met wintertemperaturen ook schurend, krakend en grommend van z'n plaats maar zodra de riemen warm zijn hoor je niks meer.
als hij blijft schokken en stuiteren en pas bij hoge toeren pakt kan je koppeling wel eens versleten zijn. maar, laten we niet te voorbarig zijn.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
11-12-2011 11:58 #893350
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Auto komt moeilijk van de plaats
nog beter is het om de vacuumslang richting de ontkoppelingsbalg los te trekken, de ontkoppelaar kan namelijk ook permanent vacuum doorgeven aan de balg (defect klepje) zonder dat de ontkoppelaar elektrisch bediend wordt
als de toeren dan net zo hoog blijven is waarschijnlijk de koppeling al aan vervanging toe maar je kunt voor een korte periode het waarschijnlijk nog draaglijk maken door de koppeling af te stellen
als de toeren dan net zo hoog blijven is waarschijnlijk de koppeling al aan vervanging toe maar je kunt voor een korte periode het waarschijnlijk nog draaglijk maken door de koppeling af te stellen
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2011 12:15 #893353
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Auto komt moeilijk van de plaats
Koppeling hebben we onlangs afgesteld. Desalniettemin vond ik de auto nog steeds te veel toeren maken om van de plek te komen.
Dank heren, hier kan ik ff mee verder!
Dank heren, hier kan ik ff mee verder!
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
11-12-2011 12:16 #893354
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Auto komt moeilijk van de plaats
hoe groot was de luchtspleet na het stellen dan?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2011 12:25 #893355
door V300 register
Dat weet ik niet meer, maar was binnen de marge.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2011 13:05 #893356
door V300 register
Zijn de riemen en schijfafstand in orde?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-12-2011 14:09 #893358
door V300 register
Ja, bij aanschaf een maand of twee geleden hebben we bij Erik op de brug de schijfafstand bijgesteld, riemen gechecked en de koppeling gecontroleerd. Die laatste hoefde niet afgesteld te worden. Hij schakelde zoals het hoorde (ik heb 3 jaar vario-ervaring).
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-12-2011 20:20 #893420
door V300 register
Anjo, als ik het goed begrijp is de kans groot dat alleen de ontkoppelaar defect is? Dan ga ik die even bij Erik scoren. Wel mooi dat ik vlak bij zijn schuur werk!
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-12-2011 16:02 #894292
door V300 register
Helaas heb ik en de eigenaar geen tijd meer kunnen maken voor een nadere inspectie. De auto staat nu bij de garage. De garagist reed tot voor kort nog in een beige vario, dus weet wel wat van deze auto's. De diagnose is dat de koppeling tot op het bot is versleten en daardoor ook het vliegwiel heeft beschadigd. We hebben laatst nog wel de speling van de koppeling gemeten en die was binnen de marge. Gek dat het zo snel kan gaan. Maar ja, ik ga op zoek naar een vervangend vliegwiel, want deze schitterende wagen moet zo snel mogelijk weer de weg op! Overigens wordt tegelijkertijd de dorpel linksachter gelast. Zo'n beetje het enige mindere stukje plaatwerk. Later meer....
Moderators: Mark Smeets