schakelen variomatic bij hogere snelheid

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2007 13:56 #625693 door V300 register
schakelen variomatic bij hogere snelheid is gemaakt door V300 register
Mijn Volvo 340 GL variomatic uit 1991 zou volgens de dealer bij 80 km/h ongeveer nog een keer moeten opschakelen. Ik heb geen toerenteller, maar ik vergelijking met de 340 DL met 5-bak die ik ook heb, maakt hij veel meer toeren. De dealer zegt dat er een nadere variomatic in moet om het op te lossen. Heeft er iemand een oplossing?

Vast bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2007 17:36 #661363 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic schakelen variomatic bij hogere snelheid
Meestal is er alleen maar een vacuumfoutje en in het ergste geval is er een van de membranen lek...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2007 18:47 #661366 door V300 register
Bedankt voor je reactie. De dealer zei dat vanaf hoge snelheden de gewichtjes de versnellingen regelen en niet meer het vacuum. Had hij het dus mis? Want dan is het misschien gemakkelijk op te lossen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-02-2007 20:29 #661368 door V300 register
Ik heb een econometer in mijn auto, die is aangesloten op het motorvauum en zelfs bij snelheden van 120 km/u is er nog redelijk wat vacuum over.

De combinatie van vacuummeter en toerenteller is wel handig in een vario, weet je meteen of er iets mis is.

Waarschijnlijk is er iets in het vacuumsysteem mis, of met de emvk/tachorelais. Slangetjes lostrekken en de blaastest even doen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2007 10:31 #661376 door V300 register
Ga ik zeker doen. Is er een handleiding te verkrijgen hoe ik die test moet doen? Volgens mij heeft dat op het oude forum gestaan, maar daar kan ik niet meer bij. Eventuele kosten vergoed ik graag.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2007 17:22 #661384 door V300 register
Naar mijn weten maken de handgeschakelde bakken sowieso minder toeren dan de variobak.

De het verschil in maximale en minimale overbrengingsverhouding is namelijk verschillend.
Inderdaad zijn de vario's echte jankerds op de snelweg.

Daarbij heeft het vaccuum op hogere snelheden (boven de 80-90km/h als ik me niet vergis) nagenoeg geen invloed meer op de werking van de variobak. Dit komt omdat boven deze snelheid de centrifugaalkrachten in de variobak het winnen van de vaccuumkrachten (simpel gezegd).
Boven deze snelheid staat de variobak op zijn maximale overbrengingsverhouding (in zijn hoogste versnelling dus).
Testje:
Wanneer je bijvoorbeeld 40km/h rijdt en de drukt dan de berghellingknop in, dan moet je een zeer merkbaar verschil gaan horen; de motor gaat op aanzienlijk hoger toerental lopen. Wanneer dit klopt, is er waarschijnlijk niks mis met je vaccuum en membranen.

Stel je voor dat de bak niet in zijn maximale overbrengingsverhouding komt omdat bijvoorbeeld de lengte of spanning van de riemen niet kloppen dan zou het kunnen dat de motor meer toeren gaat maken dan hoort.
Ik weet dat dit laatste weleens bij de Dafjes voorkwam, maar bij de Volvo's weet ik het niet.

Ik denk persoonlijk dat er geen probleem ligt bij de variobak.
Of het zit tussen de oren (had ik zelf namelijk ook veel last van :wink: )
Of het zit 'm bij de riemspanning.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2007 19:45 #661393 door V300 register
Ik vraag me dus af of het motorvacuum geen invloed meer heeft op hoge snelheden.

Het is inderdaad zo dat een vario standaard meer toeren maakt op de snelweg dan een handbak. Laatst nog in een 1.4 5bak gereden en ik vond dat heerlijk op de snelweg. Jammer van dat 'gepook' in de stad. Een extra 'overdrive' zou misschien leuk zijn bij een vario, alleen weet ik niet af het motortje dat gaat trekken.

Vandaag trouwens wel met 140 km/u naar huis gekacheld. Gaat prima hoor!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2007 19:51 #661395 door V300 register
Bedankt voor jullie reactie. Er is inderdaad een groot verschil als ik de berghellingknop indruk, dus dan zal alles wel in orde zijn.
De 340 met 5-bak heeft het moeilijk als je uit een tunnel komt of brug op, dan moet je terugschakelen, maar de variomatic trekt echt als een lier. Daar blij ik dan ook lekker mee rijden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2007 21:08 #661398 door V300 register
kannog steets zijn dat de opschakelzijde van de emvk niet goed werkt.
kijk anders ook nog even bij de topic toerenteller in vario voor wat gegevens

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-02-2007 21:22 #661399 door V300 register
Aad, waar woon je? Misschien is het handig als een vario-rijder bij jou in de buurt je auto eens onderzoekt.

Ik heb vorige week nog andere emvk's geprobeerd om te testen. Een kennis van mij heeft die nog liggen. Dit ter voorbeeld, want ik weet dus niet waar je woont.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC