Leren omgaan met toerental vario
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-04-2004 22:51 #624761
door V300 register
Leren omgaan met toerental vario is gemaakt door V300 register
Dat verrekte toerental. Ik leer in de bebouwde kom te leven met dat gas terughalen voor het juiste toerental. Volgens mij moet je met beleid
optrekken, niet te langzaam en een beetje snel om het juiste toerental te pakken met gas terughalen.
Lijkt op het "nieuwe rijden". Goed optrekken om op juiste snelheid te komen. Zo schijn je zuinig te rijden. Lastig om te leren na een 2 liter op gas. Hij heeft trouwens prima pit op de snelweg. Met 100 120 140 lijkt het makkelijker te lukken om de motor rustig op dreef te krijgen. En met inhalen weet hij wel weg.
optrekken, niet te langzaam en een beetje snel om het juiste toerental te pakken met gas terughalen.
Lijkt op het "nieuwe rijden". Goed optrekken om op juiste snelheid te komen. Zo schijn je zuinig te rijden. Lastig om te leren na een 2 liter op gas. Hij heeft trouwens prima pit op de snelweg. Met 100 120 140 lijkt het makkelijker te lukken om de motor rustig op dreef te krijgen. En met inhalen weet hij wel weg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
08-04-2004 22:47 #644292
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Leren omgaan met toerental vario
Ik geef altijd een lekkere stoot gas bij het wegrijden, en laat hem daarna terugvallen. de vario schakelt dan nog lekker rustig wat verder tot de 50 km\h. Kost iets meer benzine, maar het geheel van geen wisseling van versnellingen en dat monotone geluid maakt het helemal goed. En dan al die omkijkende gezichten als je voorbij pruttelt ;-) Daar kan geen andere auto aan tippen.
Gr Thomas
Gr Thomas
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
08-04-2004 23:01 #644293
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leren omgaan met toerental vario
als alles goed werkt kun je gewoon een weinig gas geven, hoe verder je trapt hoe hoger het toerental, en op moment dat je op de gewenste snelheid bent laat je het gas ietsje opkomen.
je schakelt dus met het gaspedaal, en ik wil best geloven dat dat wennen is als je lang geschakeld hebt.
het is trouwens wel gewoon een auto, hoe dieper de gas ingetrapt wordt hoe hoger het verbruik.
je rijdt echt niet zuiniger door met een dikke dot gas naar je gewenste snelheid te blazen, en dan terug te nemen. Als de vario niet in orde is zuipt ie trouwens zowieso als een maleier.
Groetjes Wouter
je schakelt dus met het gaspedaal, en ik wil best geloven dat dat wennen is als je lang geschakeld hebt.
het is trouwens wel gewoon een auto, hoe dieper de gas ingetrapt wordt hoe hoger het verbruik.
je rijdt echt niet zuiniger door met een dikke dot gas naar je gewenste snelheid te blazen, en dan terug te nemen. Als de vario niet in orde is zuipt ie trouwens zowieso als een maleier.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
09-04-2004 16:53 #644294
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Leren omgaan met toerental vario
Hij zuipt bij mij wel aardig wat, misschien wat veel eigenlijk. Als ik 1 op 10 haal is het knap. Ik heb laatst 15 liter erbij gedaan, toen het lampje weer ging branden had ik echt nog geen 150 km gereden. Ik heb die uitgerekend via de kilometerstand, dus het klopt ongeveer wel. Ik weet wel dat mijn benzineteller alles behalve nauwkleurig is. Maar waar zou het aan kunnen liggen dan?
Groeten Thomas
P.s. Ik ga morgen langs de volvo garage voor wat afstellingen, zou je misschien jouw mening willen geven over dat verbruik. Dan kan ik eens vragen wat de monteurs eervan denken.
(Bericht gewijzigd door Thomasdewit op 09 april 2004)
Groeten Thomas
P.s. Ik ga morgen langs de volvo garage voor wat afstellingen, zou je misschien jouw mening willen geven over dat verbruik. Dan kan ik eens vragen wat de monteurs eervan denken.
(Bericht gewijzigd door Thomasdewit op 09 april 2004)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
09-04-2004 17:47 #644295
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leren omgaan met toerental vario
Ja, de kunst om zuinig, maar niet als een slak te rijden.
Ik heb met mij aanwinst van 3 weken geleden getankt. Ik zit met dorpverkeer, zo nu en dan snelweg maar niet lang, even flink doortrekken tot 140, nog niet op de 1 op 10. Beetje rond de 1 op 9. Dus met ervaring en geen gekke dingen in dorpsverkeer en 12 KM naar mij werk zonder door te trekken moet ik 1 op 10 halen.
Motiveerd om eens een keer voor de gezondheid de fiets naar mijn werk te pakken.
(Bericht gewijzigd door fransiscus op 09 april 2004)
Ik heb met mij aanwinst van 3 weken geleden getankt. Ik zit met dorpverkeer, zo nu en dan snelweg maar niet lang, even flink doortrekken tot 140, nog niet op de 1 op 10. Beetje rond de 1 op 9. Dus met ervaring en geen gekke dingen in dorpsverkeer en 12 KM naar mij werk zonder door te trekken moet ik 1 op 10 halen.
Motiveerd om eens een keer voor de gezondheid de fiets naar mijn werk te pakken.
(Bericht gewijzigd door fransiscus op 09 april 2004)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-04-2004 23:03 #644296
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leren omgaan met toerental vario
Ik rij met mijn 340GL automaat(CVT) uit 1985 met een volle 40 liter tank ongeveer 490km voor het lampje gaat knipperen. Ik heb in Belgie nood gedwongen verder moeten rijden en ik weet nu uit ervaring dat hij 547 km op een volle tank haalt (gelukkig haalde ik het tank station kon er echter wel 40,25 liter ingooien. Ik had dank ik dan ook geen km meer kunnen rijden.) Maar dat betekend wel dat je ongeveer 1 op 13.5 in de winter kan halen.) ik hoop dat ik van de zomer nog gunstiger kan rijden
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-04-2004 18:38 #644297
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leren omgaan met toerental vario
Wauw! Ik dacht dat ik, nadat ik mijn carburateur weer goed had vastgezet, 1 op 12 haalde. Echter, met een zeer kalme rechtervoet haal ik slechts 1 op 10!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-04-2004 19:57 #644298
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leren omgaan met toerental vario
misschien toen ie nog los zat een keer afgesteld? dan staat ie waarschijnlijk veel te rijk...
wat gebeurt er als je in een van de rijstanden de pookknop induwt? het toerental zal iig iets van toon veranderen, maar loopt het ook op, of valt het juist iets terug?
voor mij is dat altijd een prima check of ie te arm of te rijk staat, loopt het toerental op dan staat ie (veel) te rijk. loopt het terug / wil die afslaan, staat ie te arm. Hou bij deze afstelling ongeveer 900 toeren aan, nadien kun je hem weer iets lager zetten.
Groetjes Wouter
wat gebeurt er als je in een van de rijstanden de pookknop induwt? het toerental zal iig iets van toon veranderen, maar loopt het ook op, of valt het juist iets terug?
voor mij is dat altijd een prima check of ie te arm of te rijk staat, loopt het toerental op dan staat ie (veel) te rijk. loopt het terug / wil die afslaan, staat ie te arm. Hou bij deze afstelling ongeveer 900 toeren aan, nadien kun je hem weer iets lager zetten.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Thomas de Wit (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
12-04-2004 22:12 #644299
door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Leren omgaan met toerental vario
Bij mij gebeurd er niks als je de knop indrukt. Wat betekent dat het stationiar toerental goed is afgesteld?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-04-2004 23:41 #644300
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Leren omgaan met toerental vario
trap eens een aantal keren op de rem.... als dat wel invloed heeft heb je ofwel de pook in P of N, ofwel het ontkoppel mechaniek werkt niet, of je hoort het verschil niet :-)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets