Iets mis met de vario verbruik
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-10-2005 12:51 #624711
door V300 register
Iets mis met de vario verbruik is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal,
Het lijkt het zoveelste topic over een zuipende volvo, maar ik weet vrij zeker dat er toch iets mis is.
Ik heb het afgelopen verbruik precies bijgehouden;
1: 7,6
1: 6,7
1: 8,1
1: 7,5
Het is een vario uit 84, enkele solex carburateur. Ik rijd wel vooral kleine stukjes, maar zijn dit dan normale waardes?
Omdat ik verder geen sleutel ervaring heb aan de vario zou ik wel graag weten wat ik moet doen.
Die EMVK, is dat het apparaatje met een aantal luchtslangetjes, en electra kabels? Heeft die ermee te maken?
Alvast bedankt voor de reacties.
Het lijkt het zoveelste topic over een zuipende volvo, maar ik weet vrij zeker dat er toch iets mis is.
Ik heb het afgelopen verbruik precies bijgehouden;
1: 7,6
1: 6,7
1: 8,1
1: 7,5
Het is een vario uit 84, enkele solex carburateur. Ik rijd wel vooral kleine stukjes, maar zijn dit dan normale waardes?
Omdat ik verder geen sleutel ervaring heb aan de vario zou ik wel graag weten wat ik moet doen.
Die EMVK, is dat het apparaatje met een aantal luchtslangetjes, en electra kabels? Heeft die ermee te maken?
Alvast bedankt voor de reacties.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-10-2005 13:05 #644800
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iets mis met de vario verbruik
woei!!!! met een enkele solex zou je per liter eigenlijk zowat 2x zover moeten kunnen rijden!!!
kan me nauwelijks voorstellen dat dit alleen aan de aansturing van de variomatic ligt.
hoe staat het met;
- luchtfilter
- bougies
- verdelerkap, rotor, bougiekabels
- compressie
- klepspeling
de solex heeft een spruitstuk uit 1 geheel, dit krijgt vaak scheurvorming. controleer daarop.
wat betreft de vario regeling, hoeveel toeren draait de motor tijdens rijden voor jouw gevoel?
m.a.w; zou je op constant 50 km/h rijdend in een handbak bij hetzelfde toerental door willen schakelen?
als het goed is hangt het toerental bij 50 zo rond de 2000. als het niet goed werkt 3000, of nog meer.
Groetjes Wouter
kan me nauwelijks voorstellen dat dit alleen aan de aansturing van de variomatic ligt.
hoe staat het met;
- luchtfilter
- bougies
- verdelerkap, rotor, bougiekabels
- compressie
- klepspeling
de solex heeft een spruitstuk uit 1 geheel, dit krijgt vaak scheurvorming. controleer daarop.
wat betreft de vario regeling, hoeveel toeren draait de motor tijdens rijden voor jouw gevoel?
m.a.w; zou je op constant 50 km/h rijdend in een handbak bij hetzelfde toerental door willen schakelen?
als het goed is hangt het toerental bij 50 zo rond de 2000. als het niet goed werkt 3000, of nog meer.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-10-2005 13:12 #644801
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iets mis met de vario verbruik
Er zit een nieuw luchtfilter in, nieuwe bougies, verdelerkap en rotor gecontroleerd, bougiekabels doorgemeten, compressie weet ik niet, klepspeling is een maand geleden gecontroleerd, en is goed.
Het motorblok klinkt erg gezond moet ik zeggen.
Als ik constant 50 rij dan maakt hij voor mijn gevoel te veel toeren ja, en ik zou bij een handbak bij dat toerental zeker doorschakelen.
Het spruitstuk heb ik nog niet gecontroleerd..
groeten frits
Het motorblok klinkt erg gezond moet ik zeggen.
Als ik constant 50 rij dan maakt hij voor mijn gevoel te veel toeren ja, en ik zou bij een handbak bij dat toerental zeker doorschakelen.
Het spruitstuk heb ik nog niet gecontroleerd..
groeten frits
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-10-2005 16:08 #644802
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iets mis met de vario verbruik
Frits,
Het lijkt mij zo toe dat het vacuumsysteem niet meer goed werkt (alhoewel je verbruik inderdaad dan nog erg hoog is). Wat je zo kunt testen is om de vacuumslangen die vanaf de EMVK (Witte ronde buisjes met 4 rubberen slangen erop aangesloten in de buurt van je schutbord onder de motorkap) los te halen. Ik bedoel dan de 2 dunste slangen die vanaf je EMVK naar de metalen buisjes die vanaf je schutbord naar de onderkant van de auto lopen (beetje kromme zin, maar alla !). Haal de slangetjes aan de kant van de EMVK los. Hou nu 1 vanger op het slangetje en blaas in de andere. Als je nu tegendruk voelt en geen lucht uit de andere slang voelt komen zijn je membranen in je Secundair nog goed. De membramen in je Secundair (= het 1e schijfgedeelte van je totale variomatic) zorgen ervoor dat er 2 luchtkamers van elkaar gescheiden worden waardoor het vacuum ervoor kan zorgen dat de schijven ten opzichte van elkaar kunnen bewegen en daardoor de variomatic schakelt. Mocht je geen tegendruk voelen en wel lucht uit je slangen zijn je membramen stuk.
Moch je wel tegendruk voelen dan heb je grote kans dat de EMVK zelf de boosdoener is. Vervangen is dan een goede optie.
Je hebt ook een persoonlijk mailtje van mij.
Groeten, Erik.
Het lijkt mij zo toe dat het vacuumsysteem niet meer goed werkt (alhoewel je verbruik inderdaad dan nog erg hoog is). Wat je zo kunt testen is om de vacuumslangen die vanaf de EMVK (Witte ronde buisjes met 4 rubberen slangen erop aangesloten in de buurt van je schutbord onder de motorkap) los te halen. Ik bedoel dan de 2 dunste slangen die vanaf je EMVK naar de metalen buisjes die vanaf je schutbord naar de onderkant van de auto lopen (beetje kromme zin, maar alla !). Haal de slangetjes aan de kant van de EMVK los. Hou nu 1 vanger op het slangetje en blaas in de andere. Als je nu tegendruk voelt en geen lucht uit de andere slang voelt komen zijn je membranen in je Secundair nog goed. De membramen in je Secundair (= het 1e schijfgedeelte van je totale variomatic) zorgen ervoor dat er 2 luchtkamers van elkaar gescheiden worden waardoor het vacuum ervoor kan zorgen dat de schijven ten opzichte van elkaar kunnen bewegen en daardoor de variomatic schakelt. Mocht je geen tegendruk voelen en wel lucht uit je slangen zijn je membramen stuk.
Moch je wel tegendruk voelen dan heb je grote kans dat de EMVK zelf de boosdoener is. Vervangen is dan een goede optie.
Je hebt ook een persoonlijk mailtje van mij.
Groeten, Erik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
28-11-2005 17:43 #644803
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iets mis met de vario verbruik
Mijn auto rijd sinds een paar weken weer. Ik heb vandaag de thermostaat vervangen, want de oude bleef met een klein spleetje open staan. Dit zal voor het verbruik ook wel wat schelen denk ik.
Maar dan over de vario, ik heb de test gedaan om de membramen in m'n vario te testen. Ik denk dat ze goed zijn.
Ik ben er eigenlijk vrij zeker van dat hij te hoge toeren maakt, en de bergrem schakelaar werkt ook niet. Mijn rempedaal schakelaar doet het volgens mij wel, want ik hoor het tachorelais schakelen als ik hard op de rem trap (klopt dat?)
En toen bedacht ik me ineens iets, omdat mijn auto omgebouwd is geweest voor een gehandicapte man, zat het gaspedaal links. Dus ik verdenk dat die schakelaar niet goed zit. (ik heb hem zelf terug naar rechts gebouwd), maar ik heb nooit een voorbeeld gezien hoe het er orgineel uit ziet.
Is er mischien iemand in de buurt die een keer met mijn auto wil (mee) rijden? Want ik heb nog nooit in een andere vario gereden.
Over een paar dagen geef ik me trouwes op voor de club.
Maar dan over de vario, ik heb de test gedaan om de membramen in m'n vario te testen. Ik denk dat ze goed zijn.
Ik ben er eigenlijk vrij zeker van dat hij te hoge toeren maakt, en de bergrem schakelaar werkt ook niet. Mijn rempedaal schakelaar doet het volgens mij wel, want ik hoor het tachorelais schakelen als ik hard op de rem trap (klopt dat?)
En toen bedacht ik me ineens iets, omdat mijn auto omgebouwd is geweest voor een gehandicapte man, zat het gaspedaal links. Dus ik verdenk dat die schakelaar niet goed zit. (ik heb hem zelf terug naar rechts gebouwd), maar ik heb nooit een voorbeeld gezien hoe het er orgineel uit ziet.
Is er mischien iemand in de buurt die een keer met mijn auto wil (mee) rijden? Want ik heb nog nooit in een andere vario gereden.
Over een paar dagen geef ik me trouwes op voor de club.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
28-11-2005 17:53 #644804
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iets mis met de vario verbruik
hoi, als de tacho 9of de emvk) klikt als je hard op de rem trapt, betekend dit dat de remschakelaar correct werkt. De bergremschakelaar en de kick-down schakelaar maken op dat moment ook goed contact, dus ga er van uit dat deze ook werken. Deze 3 schakelaars staan allen in serie aan massa geschakeld waarbij de kick-down (gaskabel dus) de laatste is. Mocht 1 van deze schakelaars niet goed contact maken werkt het hele systeem alsof ie op de bergrem staat. Nu is het dus zaak te kijken of de emvk daadwerkelijk vacuum geeft op de dunne slang/leiding die naar achteren loopt. Snelle membranentest; bergrem aan, deze geeft vacuum op de dikke leiding. Komt het vacuum terug via de dunne, dan zijn de membranen lek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
28-11-2005 19:11 #644805
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iets mis met de vario verbruik
Frits, kom eens af naar Roosendaal!
morgen vanaf de middag ben je welkom. avond ook prima.
morgen vanaf de middag ben je welkom. avond ook prima.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
28-11-2005 23:13 #644806
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iets mis met de vario verbruik
Hoi wouter, ik zit momenteel in arnhem (studeren he) Ik kom donderdagavond naar etten, en ben vrijdag ook vrij. Mischien dat je dan ergens tijd heb?
iig bedankt voor je aanbod
iig bedankt voor je aanbod
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
29-11-2005 00:28 #644807
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iets mis met de vario verbruik
vrijdag ook goed.
mail maar ff voor het adres/nr.
mail maar ff voor het adres/nr.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
04-12-2005 00:46 #644808
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iets mis met de vario verbruik
conclusie was al gauw; opschakelzijde EMVK kapot.
verder was het meeste goed in orde, motor loopt goed en trekt ook lang niet onverdienstelijk voor een 'economy' versie :-)
enige puntjes waren nog dat de kickdown schakelaar nog niet helemaal werkt; Het beste zet je er toch een volvo gaspedaal in Frits, dan kun je m tenminste echt tot de plank trappen!
en het kabeltje onderaan de pook bleek afgebroken te zijn.
daardoor kan het gebeuren dat de vario wat kraak/kras geluiden geeft als geschakeld wordt met iets te hoog toerental.
Ik heb Frits gevraagd of ie de reparatie van dat draadje wil doen in gezelschap van een digicam zodat dit voor de andere forummers ook inzichtelijk wordt.
Groetjes Wouter
verder was het meeste goed in orde, motor loopt goed en trekt ook lang niet onverdienstelijk voor een 'economy' versie :-)
enige puntjes waren nog dat de kickdown schakelaar nog niet helemaal werkt; Het beste zet je er toch een volvo gaspedaal in Frits, dan kun je m tenminste echt tot de plank trappen!
en het kabeltje onderaan de pook bleek afgebroken te zijn.
daardoor kan het gebeuren dat de vario wat kraak/kras geluiden geeft als geschakeld wordt met iets te hoog toerental.
Ik heb Frits gevraagd of ie de reparatie van dat draadje wil doen in gezelschap van een digicam zodat dit voor de andere forummers ook inzichtelijk wordt.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets