Winterbanden
- R Rjad (GAST)
- Verbannen
Nieuw past momenteel niet in het budget.
3xx serie velgen op Mp, kan je niet heel makkelijk vinden, maar golf 3 en Volvo 440 velgen staan er wel degelijk op.
Nu is mijn vraag, weet iemand of je standaard golf 3 velgen incl band of Volvo 440/ 460 velgen incl band onder een 340 kan monteren?
Ik heb een mooi setje van een 440 gezien, deze is enkel 15 inch (185/60R15)
Zou dit passen of is dit te groot?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- André Minet
- Nieuw lid
Gebruik zelf de 340 s niet in de wintermaanden dus ik heb er niets aan
Dit is 13 inch wat origineel was op de meeste 300 s
Als je interesse hebt laat het mij dan via een forumbericht weten of mail
14 inch velgen van een 400 passen meestal wel
15 inch velgen misschien niet dwz aanlopen in de wielkasten voor of achter afhankelijk van bandbreedte en belading
Volvo 300 heeft steek 4x100 en dat hadden diverse andere merken ook
Let op de et waarde bij Volvo 300 is die 40
Mvg
André Minet
- V300 register
- Verbannen
Steekmaat is 4x100
ET Waarde is 37. Mag +5 of -5 afwijken, hoe lager hoe verder de wielen naar buiten staan.
De velgen van volvo 440 460 480 passen allemaal. Er zijn wel sommige series die wat breder zijn, dus het is een kwestie van uitproberen.
De standaard bandenmaten van de Volvo 340 en 360 zijn volgens verschillende sites:
155/80R13, 170/70R13 en 185/60R14
Ik heb zelf 185/60R14 op 440 velgen gehad en dat is prima. Sommige velgen van de 440 en 480 zijn ook op de laatste 340's geleverd. Al dan niet achteraf via de dealer.
- V300 register
- Verbannen
Voor andere breedtes moet je even de bijpassende hoogtemaat terugrekenen.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
En hier kan je het verschil berekenen tussen verschillende maten banden en velgen: www.tacomaworld.com/tirecalc?tires=185-60r14-165-75r14
- Sander de Bruin
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
Albert1;252601 schreef : Kan ook uit ervaring zeggen dat ik met mijn gewone banden meer grip heb meer grip hadden op nat asvalt dan de paar jaar oude winterbanden.
Misschien is dit niet het moment om de hele discussie over wel of geen winterbanden weer te voeren, maar ik onderschrijf de ervaring van Albert. Ik heb vele kilometers ervaring met dezelfde auto, met winterbanden en zonder winterbanden. Afgezien van een vakantie in Frankrijk waar écht niet gestrooid werd en ook sneeuwkettingen nodig waren om het dal uit te komen (superleuk!), is mijn conclusie dat je met een nat wegdek liever gewone banden hebt. In verse sneeuw, geen discussie, dan winterbanden. Maar dat komt hier nagenoeg niet voor, want er wordt altijd gestrooid.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
- R Rjad (GAST)
- Verbannen
ik ben inmiddels erg geholpen met de winterbandenvan ADAF.
Ik rij heel maar ook heel veel km's op de weg. De 340 is enkel om hier in de buurt rondjes te rijden. Dus ging niet naar het buitenland.
Zonder een discussie over het effect van winterbanden op te starten...
Omdat ik zoveel rij voor mijn werk, moet ik op door mijn werkgever verplichte rijlessen en slip cursussen. Deze zijn soms in de winter soms in de zomer.
Het is altijd lachen als er een knuppel in de winter is met zomerbanden, terwijl de rest al op winterbanden rijdt.
Geloof je het nut niet van winterbanden, zou ik zeggen ga naar een trainingscentrum en ervaar het zelf (groepsarrangementen zetten ze vaak verschillende auto's klaar). Je hoeft niet heel wakker te zijn om te zien wat het effect is van zomerbanden.
Misschien een idee voor een clubmeeting?