Raar 'whoep' geluid bij mijn achterwiel.

Lees meer
22-12-2017 21:30 #634777 door Albert Jan Algera
Raar 'whoep' geluid bij mijn achterwiel. is gemaakt door Albert Jan Algera
Mijn 360 GLE geeft sinds kort een raar geluid bij mijn linker achterwiel naar maten de snelheid hoger wordt hoor ik steeds sneller "whoep, whwoep, whwoep. Het is echt afhankelijk hoe snel de auto rijdt. Dus het moet van de wielen of steekassen komen. (lijkt mij)
Het veroorzaakt ook trillingen in de auto.

-Heb als eerste gevoeld of er speling op de wiel (lagers) zat, niet het geval.
-Lagering van steekassen, (geen speling)
-Andere wielen gemonteerd. (zelfde geluid)
-Remtrommel los gehad, deze liep ook iets aan, maar kon hem nog makkelijk met een vinger rond draaien.
Alsnog remschoenen losgehaald en zelfstelmechanisme terug gedraai.
Maar nog steeds zelfde geluid.
[ATTACH]4755[/ATTACH]

Nu weet ik het eigenlijk niet meer, wat zou het kunnen, zijn iemand suggesties?

Bijlagen:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-12-2017 22:21 #973359 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar 'whoep' geluid bij mijn achterwiel.
Maakt hij dat geluid ook als je het wiel opkrikt en dan met de hand rond gooit?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Gebruiker is geblokkeerd
Lees meer
22-12-2017 23:48 #973365 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Raar 'whoep' geluid bij mijn achterwiel.
Kan ook in een band of banden zitten (eigen ervaring)...

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2017 02:21 #973367 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Raar 'whoep' geluid bij mijn achterwiel.
De auto maakt geen geluid als ik deze opkrik en het wiel rond draai, volgensmij is toch de homokoneet aan de diff kant die speling heeft. Heb de steekas al los ga morgen verder. Maakt het uit welke kant op de as monteer? Is die van een 340 hetzelfde als die van een 360? En is de homeconeet zonder speciaal gereedschap makkelijk zelf te vervangen?

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2017 16:46 #973371 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Raar 'whoep' geluid bij mijn achterwiel.
Als het de homokineet is, hoor je meestal een knakkend geluid (ritmisch klonk-klonk-klonk), als je een "zingend" geluid hoort zou ik eerder aan het wiellager denken.

De aandrijfasjes vervangen is niet zoveel werk, zolang je de boutkoppen maar goed schoonmaakt zodat je gereedschap goede grip heeft.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
23-12-2017 18:24 #973374 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Raar 'whoep' geluid bij mijn achterwiel.
kijk eens goed naar het loopvlak van je band, of daar geen kale plekken op zitten of dat ze last hebben van 'feathering'

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
24-12-2017 12:11 #973381 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Raar 'whoep' geluid bij mijn achterwiel.
Wielen kunnen het niet zijn, heb er de zomerwielen op gezet en het was daarna hetzelfde, aandrijfas heb ik aan een kant (waar iets speling) op zat vervangen. Maar het is nog steeds, wiellager lijkt wel voor de hand alleen rare is dat er geen speling op wielen zit. Als ik de auto opkrik en de wielen vrij laat ronddraaien zie ik niks opvallend.:wtf2:

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
30-12-2017 23:21 #973442 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Raar 'whoep' geluid bij mijn achterwiel.
Als je de aandrijfassen los neemt en dan de wielen draait hoor je het dan nog. Daarna kun je de remschoenen er even uit halen en dan weer rond draaien. Probeer het wiel met een snelheid van ongeveer 60 km per uur rond te draaien.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2018 13:02 #973544 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Raar 'whoep' geluid bij mijn achterwiel.
Was een goede tip geweest Erik! Alleen had de auto al even langs de dorpsgarage gebracht om zeker te stellen waar het nu aan ligt en e.v.t. de wiellager te laten vervangen. Deze bevestigde idd dat het (zoals al werd genoemd en vermoed) toch een wiellager is. Had al een nieuwe wiellager liggen en meegegeven. Alleen vertelde hij dat dit best wel een klusje (kon gaan worden). Hij heeft het eerder gedaan en toen koste het hem een aantal uur, wat dan ook een aantal honderd euro kon gaan kosten. Dat leek mij wat te dol. Hij rade mij aan om op de sloop een andere naaf te halen. Past die van een 340 erop?
Of kan ik beter een hele andere achteras zoeken. Zoals ik al eerder had vermeld staat één wiel wat schever dan de ander en weet niet zeker of dat aan het lager ligt.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Lees meer
08-01-2018 13:53 #973546 door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Raar 'whoep' geluid bij mijn achterwiel.
Ben wat verder gaan zoeken, en kom er nu achter dat ik waarschijnlijk ook de verkeerde wiellager heb. Stukje gevonden in de Volvoice 35. Type dat hoort in een 360 GLE 1984 is anders en niet meer leverbaar is. :S
Is een mogelijk oplossing om de complete achteras van een 340 over te bouwen?
Of heeft iemand (in de buurt van Gelderland) een achteras van een Volvo 360 om te verkopen voor een gangbare prijs? Dan hoor ik het graag.

Gelieve Inloggen of een account aanmaken om deel te nemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets