Schokdemperpatroon 340 verwijderen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2010 12:27 #630406 door V300 register
Schokdemperpatroon 340 verwijderen is gemaakt door V300 register
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een nette Volvo 340 DL uit 89. Het enige minpunt zijn de schokdempers, welke allemaal versleten zijn. De achterste dempers heb ik vervangen en nu ben ik met de voorste bezig. Dit doe ik aan de hand van het vraagbaak boek.

De linker veerpoot hangt nu mooi buiten de auto en ik heb de schroefveer al verwijderd. Ook de schokdemperwartel is los en volgens mijn boek moet ik nu het patroon uit kunnen nemen. Dit wil helaas niet lukken. Moet er verder nog iets los gedraaid worden? Alvast bedankt voor tips!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2010 12:48 #841230 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Schokdemperpatroon 340 verwijderen
er zit een O-ring in die er als je het spul eruit trekt voor zorgt dat het patroon klem komt te zitten bij het draad van de topmoer.

schokdemper voorzichtig enkele malen op en neer bewegen; dan komt hij er vanzelf uit.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2010 13:33 #841234 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schokdemperpatroon 340 verwijderen
Bedankt voor de reactie. De O-Ring zit inderdaad tegen de schroefdraad aan, maar het patroon wil nog niet los komen. De demper lijkt erg vast te zitten...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2010 13:37 #841236 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Schokdemperpatroon 340 verwijderen
klopt; vroeger demonteerde ik de complete veerpoot, zette de zuigerstang van de demper vast in de bankschroef en ging daarna fors stotend trekken aan de veerpoot; tot ik vanzelf naar achteren vloog met de losse veerpoot in m'n hand en de schokdemper in de bankschroef:D

maar als je het spul rustig op en neer beweegt komt de o-ring vanzelf los en floepen ze er zo uit...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2010 13:52 #841238 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schokdemperpatroon 340 verwijderen
Na een keer of 50 op en neer bewegen kwam hij er inderdaad uit! Nogmaals bedankt

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2010 18:59 #841260 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Schokdemperpatroon 340 verwijderen
De nieuwe schokdemper als je die wil monteren eerst de veerpoot een beetje vol laten lopen met olie, als hij ooit weer vervangen moet worden dan zit je wat minder te hannessen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2010 20:46 #841275 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schokdemperpatroon 340 verwijderen
De nieuwe schokdemper zit in positie en de hele boel is weer vastgemaakt. Ik heb een testritje gemaakt en je kunt het verschil goed merken.

Maar nu doet de km-teller het niet meer :( Ik heb al meerdere malen de kabel opnieuw in de naaf gestoken, maar ik krijg hem nog steeds niet aan de praat. Is er een speciale manier van monteren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2010 21:55 #841293 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Schokdemperpatroon 340 verwijderen

elpee;150949 schreef : De nieuwe schokdemper als je die wil monteren eerst de veerpoot een beetje vol laten lopen met olie, als hij ooit weer vervangen moet worden dan zit je wat minder te hannessen


voordeel is vooral dat je hem waarschijnlijk nooit meer hoeft te vervangen als je w?l olie of koelvloeistof erbij doet.

de lucht (kleine spleet) tussen het patroon en de huls(voorpoot) isoleert de warmte die ontstaat in de schokbreker. daardoor wordt deze veel te warm.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2010 22:29 #841299 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Schokdemperpatroon 340 verwijderen

the stig;150966 schreef : De nieuwe schokdemper zit in positie en de hele boel is weer vastgemaakt. Ik heb een testritje gemaakt en je kunt het verschil goed merken.

Maar nu doet de km-teller het niet meer :( Ik heb al meerdere malen de kabel opnieuw in de naaf gestoken, maar ik krijg hem nog steeds niet aan de praat. Is er een speciale manier van monteren?


Zit 'ie wel goed in het wiel? Er moet een borgplaatje op nl.
Je steekt hem er doorheen, maar daar blijft het niet bij. Je moet er iets aan mieren en morrelen en dan "schiet" hij er als het ware doorheen. Aan de buitenzijde kun je vervolgens het borgplaatje monteren.
Als dat allemaal goed zit, zit 'ie ?f aan je instrumentenpaneel los of is de kabel gewoon overleden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Laurens Post
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2010 22:39 #841302 door Laurens Post
Beantwoord door Laurens Post in topic Schokdemperpatroon 340 verwijderen

antiekeradio;150984 schreef : voordeel is vooral dat je hem waarschijnlijk nooit meer hoeft te vervangen als je w?l olie of koelvloeistof erbij doet.

de lucht (kleine spleet) tussen het patroon en de huls(voorpoot) isoleert de warmte die ontstaat in de schokbreker. daardoor wordt deze veel te warm.


Dus als ik jou verhaal goed begrijp Wouter, zorgt de olie voor warmte-overdracht naar de voorpoot. Waardoor de levensduur langer wordt.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD