Camber achterwielen

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-11-2009 16:54 #629737 door V300 register
Camber achterwielen is gemaakt door V300 register
Heeft er iemand ervaring met het veranderen van het camber van de achterwielen.
Heb zelf wel wat ideen over hoe dat zou kunnen maar heb geen zin om weer eens het wiel opnieuw uit te vinden !

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-11-2009 17:15 #807706 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Camber achterwielen
Hier is laatst op V3M een topic over geweest. Misschien daar eens teruglezen.

Ik heb nog nooit de hele achteras goed bekeken dus ik kan hier niks zinnigs over zeggen denk ik. Ik ben wel benieuwd.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-11-2009 17:45 #807707 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Camber achterwielen
waarom zou je het willen veranderen? af fabriek is het 1,5/2 gr negatief en dat is voor de meeste doeleinden prima geschikt.

wil je het wel veranderen dan is dat in principe relatief eenvoudig door de as tot de kale bevestigingsplaat vh wiellager te demonteren, roodgloeiend te stoken en dan een beetje bij te buigen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2009 17:43 #807816 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Camber achterwielen
Ook ik heb er weleens over na zitten te denken. 1,5-2 grade negatief is namelijk niet zo heel veel. Persoonlijk zou ik 't graag verstelbaar willen hebben tussen 1 en 4 graden. Maar hoe..........

'T enige waar ik op kon komen: Auto oppakken met de heftruck, achteras warm stoken en ding naar beneden laten donderen :+
Maar iets zegt me dat dat niet zo'n nauwkeurige methode is :no:


Misschien de achteras aan de bovenkant inslijpen, de boel verbuigen en vastlassen........maar door 't trekken van het lassen kan het onnauwkeurig worden. Beter is het wanneer je 't verstelbaar kan maken. Eindig je een keer tegen een stoeprand; kun je de boel altijd nog een beetje bijstellen.

Interessant draadje, die ga ik bijhouden :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2009 17:56 #807819 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Camber achterwielen
Onder de pers met die as. Netjes centreren en enkele mm's indrukken. Verstelbaar is lastiger ;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2009 18:33 #807828 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Camber achterwielen
op de achteras zou ik het niet doen, dan tordeer je gelijk de bladveren waardoor je hele rare krachtoverbrengingen naar de carosserieophangpunten en in de achteras zelf gaat krijgen, vooral bij in/uit veren.

permanent verstelbaar op 4gr negatief kun je doen door aan weerszijden de plaat waar de wiellagerconstructie in zit los te slijpen, onderzijde van de steun gloeiend heet stoken, verbuigen en dan opnieuw vastlassen.

wil je 'm verstelbaar dan zou dat eventueel kunnen door dat gehele gedeelte ipv lassen aan de as te bouten; als versteviging aan de achterkant een komblok plaatsen, voor vlakke bevestiging aan de andere kant ook en de einden van de as zelf dichtlassen. op die manier kun je met bijv 2 of 4 bouten (in de richting van m12/m14) de bevestiging aan de as bouten en dus in het gedeelte waar je wiellager uiteindelijk zit die zijkant versleuven om versteling mogelijk te maken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2009 19:49 #807847 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Camber achterwielen
Nee das zelf moet je idd fijn van af blijven.
Jos heb je misschien een link naar dat topic.

Waarom verstelbaar.
Verschillende omstandigheden vragen om andere instellingen.Ik heb het hierbij uiteraard niet over normaal gebruik van de auto.

Ik heb binnenkort n as hier liggen om n ombouw naar schijfremmen te maken.Verdere ontwikkeling naar 'n verstelbaar camber gaat dan "in 1 moeit door".
Als je t snel leest is het helemaal niet zoveel werk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2009 19:58 #807848 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Camber achterwielen
tsjah, circuitgebruik is anders als driften natuurlijk. andere wensen andere middelen;)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2009 20:03 #807851 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Camber achterwielen
juustem:yummie:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2009 20:16 #807855 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Camber achterwielen

AvdAkker;126263 schreef : op de achteras zou ik het niet doen, dan tordeer je gelijk de bladveren waardoor je hele rare krachtoverbrengingen naar de carosserieophangpunten en in de achteras zelf gaat krijgen, vooral bij in/uit veren.

permanent verstelbaar op 4gr negatief kun je doen door aan weerszijden de plaat waar de wiellagerconstructie in zit los te slijpen, onderzijde van de steun gloeiend heet stoken, verbuigen en dan opnieuw vastlassen.

wil je 'm verstelbaar dan zou dat eventueel kunnen door dat gehele gedeelte ipv lassen aan de as te bouten; als versteviging aan de achterkant een komblok plaatsen, voor vlakke bevestiging aan de andere kant ook en de einden van de as zelf dichtlassen. op die manier kun je met bijv 2 of 4 bouten (in de richting van m12/m14) de bevestiging aan de as bouten en dus in het gedeelte waar je wiellager uiteindelijk zit die zijkant versleuven om versteling mogelijk te maken.


Camber 1 of 2 graden vergroten hoeft niet veel uit te maken voor de bladveren. Die hangen immers in rubbers en kunnen dat kleine verschil wel opvangen. Een auto kan immers ook ongelijk inveren aan 2 kanten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD