Maat wielbouten

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-10-2009 20:59 #629582 door V300 register
Maat wielbouten is gemaakt door V300 register
Wat is de exacte maat van de wielbouten? :hmmz2:
Bestaan er origineel ook langere en hoeveel langer zijn die dan?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2009 21:46 #801831 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Maat wielbouten

Bart Manders;122605 schreef : Wat is de exacte maat van de wielbouten? :hmmz2:
Bestaan er origineel ook langere en hoeveel langer zijn die dan?


zoek eens onder wielbout

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-10-2009 23:10 #801842 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Maat wielbouten
tegenvraag; welke wielbouten bedoel je? een 300 heeft wielmoeren, geen bouten. De lengte daarvan is niet van invloed op de montage van de velg.

Je bedoelt denk ik iets anders; namelijk de draadeinden in de naven (het stuk draad waar je de velg op hangt, voordat je de wielmoeren erop gaat zetten)

of die er in langere versie zijn, durf ik eigenlijk niet te zeggen. ze zijn met een veeltand(kartel) passing in de naaf geperst. Het lijkt me wel mogelijk om die dingen te vervangen, maar naar mijn idee zijn ze voor de meeste velgtypes lang zat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2009 23:23 #801847 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Maat wielbouten
ik neem aan dat je dat wilt weten vanwege de minilites:D toevallig van de week op v3m wat gezien van dat exacte probleem en daar gebruiken ze een speciaal model moer (te zien in de ebaylink in dat topic)
www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic...?f=2&t=7177&start=90

antiekeradio;122620 schreef : of die er in langere versie zijn, durf ik eigenlijk niet te zeggen. ze zijn met een veeltand(kartel) passing in de naaf geperst. Het lijkt me wel mogelijk om die dingen te vervangen, maar naar mijn idee zijn ze voor de meeste velgtypes lang zat.


als je de bouten eruit slaat en het gat opboort naar ?14 dan kun je nieuwe bouten van subaru erin persen, zelfde draadmaat en een stukkie langer

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-10-2009 23:33 #801849 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Maat wielbouten
hmmm zou ik aan de machinefabriek overlaten, of iig op een stabiele boorkolom doen zodat je de centering vrij nauwkeurig kunt vasthouden.

is geen klusje om ff uit de hand met de boormachine te doen :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-10-2009 23:50 #801853 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Maat wielbouten
krijg je ook niet voor elkaar denk ik.

toerental van een normale boormachine is ook veeeels te hoog voor 14mm in staal

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2009 02:24 #801855 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Maat wielbouten
Mwoah, als ie maar hard genoeg ronddraait, smelt ie er vanzelf een gat in toch? :yesyes:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2009 18:57 #801913 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Maat wielbouten
Wat denk je dat sterker is? Het stuk staal of het boortje?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-10-2009 19:05 #801914 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Maat wielbouten
probeer maar eens een zuiver ?14mm gat in 8 dik staal te fabrieken waar al een redelijk groot gat in zit (ik meen 12,5, en de vervorming van de oude wielbouten zit er ook nog) gebruik je ander gereedschap dan een kolomboormachine dan is de kans groot dat je met een 14mm boortje een conisch gat 16>14 staat te boren en dat is nu niet echt wenselijk:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2009 20:00 #801923 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Maat wielbouten

volvofiel 2;122633 schreef : Mwoah, als ie maar hard genoeg ronddraait, smelt ie er vanzelf een gat in toch? :yesyes:


Gloeiboren heet dat. Wel ideaal; heb je meer "vlees".......

Jos360;122697 schreef : Wat denk je dat sterker is? Het stuk staal of het boortje?


Boor is wel sterker. En mocht de boor bot zijn, dan zet je hem toch op klopboren :+

AvdAkker;122698 schreef : probeer maar eens een zuiver ?14mm gat in 8 dik staal te fabrieken waar al een redelijk groot gat in zit (ik meen 12,5, en de vervorming van de oude wielbouten zit er ook nog) gebruik je ander gereedschap dan een kolomboormachine dan is de kans groot dat je met een 14mm boortje een conisch gat 16>14 staat te boren en dat is nu niet echt wenselijk:D


Idd, met een goede kolomboor is het het best te doen!
Wat ook wel eens wordt gedaan:
- Spacers:

- Gat opboren en een helicoil zetten waarin je een draadeind vastzet (met loctite). Dat draadeind kun je dan zo lang laten als je zelf wilt. Maar dan moet je ook spacerbussen hebben. Er wordt aangeraden gewalste draadeinden te pakken van een sterkte van minimaal 8.8 of hoger. Dan M12x1 of M12x1,25 ofzo. M12 x 1,5 is te grof; schijnbaar heb je dan meer kans dat de wielmoeren loslopen...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD