Trilling in 340GL

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2009 12:11 #629552 door V300 register
Trilling in 340GL is gemaakt door V300 register
Mensen, als u suggesties heeft over het volgende:

Als we met onze vers aangeschafte 340GL (1990, handbak) boven de 110 kmh uitkomen, begint het ding enorm te trillen. Banden zijn op spanning, stuur is net uitgelijnd, motorisch lijkt-ie in orde. Wel heeft-ie voor andere banden dan achter.

We vermoeden gezien de historie van het beestje (oud vrouwtje, zondags naar kerk) dat-ie in zijn leven niet vaak boven de 90 uit is geweest. Maar dan nog zou zoiets niet voor mogen komen. Iemand enig idee waar we verder eens naar kunnen kijken?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2009 12:47 #801051 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Trilling in 340GL
Waar/wat trilt precies?

Ik had dit zelf ook in het begin, toen ik nieuwe deurrubbers erop had gezet had ik er geen last meer van, maar dit is dus voor als de deuren trillen.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2009 14:45 #801052 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Trilling in 340GL
banden laten balanceren en evt vervangen, zeker als je niet weet wanneer dat voor 't laatst gebeurd is en het rubber er wat vermoeid uitziet (haarscheurtjes in de wangen etc)

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2009 19:48 #801070 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Trilling in 340GL
Als de banden nog nieuw zijn volstaat het om ze te laten balanceren (evt. uitlijnen, is te zien aan het slijtagepatroon op de banden).

Als ie lang stilgestaan heeft kan het ook zijn dat de banden "vervormd" zijn => vervangen.
Zelf heb ik stallingsbanden onder de auto waarmee hij, zoals de naam al zegt, de stalling ingaat. Hele goede bandjes met uitstekend profiel, maar al van eind jaren '90 => grote(re) kans op klapband(en).

Dus als de auto lang heeft stilgestaan, kun je toch maar het beste nieuwe banden monteren (en de zaak laten balanceren + eventueel uitlijnen, maar dat laatste is prijzig).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2009 20:56 #801075 door V300 register
uitlijnen kost 35 a 45 euro. Ik zou ook kijken naar stuur en fuseekogels. Waarschijnlijk is het probleem opgelost met nieuwe banden.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
03-10-2009 23:54 #801100 door V300 register
Dit is geen tuning/ sportief gebruik topic, verplaatst naar remm.wielophanging

• Ruud Kuiper
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 11:48 #809448 door Ruud Kuiper
Beantwoord door Ruud Kuiper in topic Trilling in 340GL
Ik had aanvankelijk hetzelfde probleem, na uitlijnen en uitbalanceren trilde de wagen boven de 110 nog steeds (wel een stuk minder). Ik heb toen op aanraden van een automonteur de banden flink hard opgepomp (2.8 bar) en ik ben met mijn volgeladen Volvo heen en weer naar Zuid Frankrijk gereden en daarna was het trillen ver over. Ik heb me laten vertellen dat je de banden na lang staan gewoon weer een beetje rond moet rijden. Ik merk nog wel wat trilling, maar dat hoort voor mij gewoon bij de 300 serie. Banden vervangen is trouwens altijd beter natuurlijk, dan weet je zeker wat er onder ligt. Nieuwe banden zijn meestal ook zuiniger en stiller

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 13:01 #809454 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Trilling in 340GL
vind het toch knap dat een automonteur zo'n advies DURFT te geven, ik niet in ieder geval.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
13-12-2009 16:15 #809458 door V300 register
balanceren terwijl de wielen OP de auto zijn gemonteerd is ook n oplossing EN veel minder risicovol.
Ik laat dit zelf altyd zo doen.van te vooren even de velgen en de naven t.o.v. elkaar merken zodat je de wielen altyd weer op de zelfde manier kunt monteren.Vooral handig als je in de winter wielen met winterbandeen monteerd.Laat die wielen dan ook op dezelfde manier uitbalanceren.

Het voordeel van deze methode is verder dat n onbalance die niet in t wiel maar in een naaf,schijf of trokmmel zit,er ook uit haalt!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-12-2009 19:55 #809470 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Trilling in 340GL
Ben je serieus met oude banden naar Frankrijk gereden?

Geluk dat je geen klapband hebt gehad. Ik heb ook een setje banden met uitstekend profiel, maar al 10 jaar oud. Die heb ik maar gepromoveerd tot stallingsbanden. Een retourtje Rotterdam vond ik al twijfelachtig (ik woon tegen de grens), hoewel er geen haarscheurtjes o.i.d. inzitten.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC