Wiellagers die herrie schoppen?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-08-2009 15:06 #629417 door V300 register
Wiellagers die herrie schoppen? is gemaakt door V300 register
Sinds de Volvo 340 Blue Line variomatic uit 1989 met 200.000 km circa 2 maanden heeft stilgestaan hoor ik lawaai rechtsachter. Bij 60 a 70KM/u het lijkt het wel het ergst. Ik heb de rechterachterband door een ander vervangen. Dacht misschien afgevlakt. Geen verschil.

Mogelijk zijn het de wiellagers rechtsachter. Ik kan geen speling ontdekken en de as wordt niet warm tijdens het rijden. Kan het de wiellagers zijn en kan het zijn dat het vet er uitgelopen is? Is invetten mogelijk zonder complete demontage? Of is het mogelijk iets anders?

Ik lees op het forum dat reparatie van de wiellagers achter niet zonder speciaal gereedschap kan en niet makkelijk is. Ik zal hem dan naar de garage moeten brengen. De auto kan per 2 oktober naar de APK-keuring en ik wil voor die tijd eigenlijk geen kosten meer maken, voor het geval hij niet door de keuring heen komt.

Kan ik met de auto blijven rijden zolang de as niet warm loopt en er geen speling is?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2009 15:11 #795092 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Wiellagers die herrie schoppen?
Even de auto opkrikken en dan aan het wiel draaien en goed luisteren.

Het zou ook iets anders kunnen zijn natuurlijk.

• VolvoMafia Walter Saris (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2009 16:26 #795111 door VolvoMafia Walter Saris (GAST)
Beantwoord door VolvoMafia Walter Saris (GAST) in topic Wiellagers die herrie schoppen?
zit het geluid echt in het achterwiel of in de secundaire bak?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2009 17:13 #795120 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Wiellagers die herrie schoppen?

ikbenhet;118025 schreef : Kan ik met de auto blijven rijden zolang de as niet warm loopt en er geen speling is?

het is eerlijk gezegd een beetje dom cq levensgevaarlijk om zomaar met een dergelijk defect aan de auto door te rijden terwijl niet is vastgesteld waar het vandaan komt of wat er aan de hand is.

variafschermplaat verwijderen; (het liefst volledig) en controleren of de moer aan de rechterzijde van de poelie nog aanwezig is of los zit!

en de rest natuurlijk checken..

ik zou er zeker weten zo min mogelijk mee rijden; het liefste direct stapvoets en met waarschuwingslichten aan naar de garage!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-08-2009 19:10 #795150 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Wiellagers die herrie schoppen?
Controleer ook even de ashoezen van de aandrijfassen. Wanneer deze versleten zijn en het vet eruit is kan het ook aardig wat geluid geven.....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-08-2009 22:34 #795316 door V300 register
Bedankt voor alle reacties.

Op dit moment rij ik niet met de auto. Ik weet niet precies waar het geluid vandaan komt. Kan ook bij achteras of variomatic zijn. Geluid valt mee, begint pas hoorbaar te worden boven circa 40 km/u. Niemand kijkt naar de auto als ik langs rij, ook niet bij hoger snelheden, dus niet heel veel lawaai.

Ik ga beginnen met controleren wiel draaien, had ik zelf aan moeten denken. Vervolgens schot verwijderen en controle olie automaat en moeren, hoezen en assen.
Staat voor komende vrijdag op het programma.

Ik ben nog wel op zoek geweest naar een garage / monteur in de buurt met verstand van variomatic, maar nog niet kunnen vinden.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-08-2009 22:59 #795330 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Wiellagers die herrie schoppen?
Waar is in de buurt?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-08-2009 17:40 #795405 door V300 register
Moeilijk te zeggen idd zo wat het is. Anders: aandrijfas losdraaien en dan met wieldraaien. Hoor je niks, is het goed. Trouwens dan wel weer heel goed vastdraaien die boutjes.

Cvt kan idd ook zo,n geluid van komen. Alleen, mijn ervaring met kapotte lagers in cvt is dat het geluid opzich niet 2 keer zo hard word. Een wielager doet dat wel.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
29-08-2009 21:46 #795578 door V300 register
Ik heb inmiddels onder de auto gelegen. Zonder brug is het niet altijd even goed te zien.

De as-hoezen zien er nog goed uit.
Ik krijg de plug van de secundaire bak niet los. Deze zit letterlijk moervast. Ik heb hem gisteren met W40 ingespoten en zal dat de komende dagen herhalen en het woensdag nog eens proberen.
Ik heb beide achterwielen omhoog gehad en gedraaid (aandrijfas nog bevestigd) kan geen speling voelen en hoor niets bijzonders.
Ik heb de rechterachterband vervangen door een andere band. Soms komt het geluid vanuit een andere richting dan dat het lijkt, misschien dat die afgevlakt was. Ik verwacht het niet. Dinsdag even uittesten.

Vergeten te melden, waarom ik de wiellagers rechtsachter verdenk, is dat als ik een snelle bocht naar rechts maak is het geluid weg, zolang ik in de bocht zit. Zodra je weer rechtuit rijdt is het terug. Bij een bocht naar links blijf ik het geluid horen.

Ik woon in de buurt van Harderwijk. Ga maandag opzoek of ik ergens op een brug kan, werkt makkelijker.

Heb je speciaal gereedschap nodig om de lagers te vervangen achter? Anders kan ik altijd nog naar een garage gaan, die kunnen dat zeker, zolang het maar niet de CVT is.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2009 00:56 #795608 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Wiellagers die herrie schoppen?
Bijna zeker de wiellagers. Voor het vervangen heb je speciaal gereedschap nodig. Het betere trek- en duwgereedschap, een gasbrander en wat andere inzichten kunnen enorm helpen. Met z'n twee?en zijn kan ook veel helpen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC