Wiellagers die herrie schoppen?
- V300 register
- Verbannen
Mogelijk zijn het de wiellagers rechtsachter. Ik kan geen speling ontdekken en de as wordt niet warm tijdens het rijden. Kan het de wiellagers zijn en kan het zijn dat het vet er uitgelopen is? Is invetten mogelijk zonder complete demontage? Of is het mogelijk iets anders?
Ik lees op het forum dat reparatie van de wiellagers achter niet zonder speciaal gereedschap kan en niet makkelijk is. Ik zal hem dan naar de garage moeten brengen. De auto kan per 2 oktober naar de APK-keuring en ik wil voor die tijd eigenlijk geen kosten meer maken, voor het geval hij niet door de keuring heen komt.
Kan ik met de auto blijven rijden zolang de as niet warm loopt en er geen speling is?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Het zou ook iets anders kunnen zijn natuurlijk.
- VolvoMafia Walter Saris (GAST)
- Nieuw lid
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
het is eerlijk gezegd een beetje dom cq levensgevaarlijk om zomaar met een dergelijk defect aan de auto door te rijden terwijl niet is vastgesteld waar het vandaan komt of wat er aan de hand is.ikbenhet;118025 schreef : Kan ik met de auto blijven rijden zolang de as niet warm loopt en er geen speling is?
variafschermplaat verwijderen; (het liefst volledig) en controleren of de moer aan de rechterzijde van de poelie nog aanwezig is of los zit!
en de rest natuurlijk checken..
ik zou er zeker weten zo min mogelijk mee rijden; het liefste direct stapvoets en met waarschuwingslichten aan naar de garage!
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
Op dit moment rij ik niet met de auto. Ik weet niet precies waar het geluid vandaan komt. Kan ook bij achteras of variomatic zijn. Geluid valt mee, begint pas hoorbaar te worden boven circa 40 km/u. Niemand kijkt naar de auto als ik langs rij, ook niet bij hoger snelheden, dus niet heel veel lawaai.
Ik ga beginnen met controleren wiel draaien, had ik zelf aan moeten denken. Vervolgens schot verwijderen en controle olie automaat en moeren, hoezen en assen.
Staat voor komende vrijdag op het programma.
Ik ben nog wel op zoek geweest naar een garage / monteur in de buurt met verstand van variomatic, maar nog niet kunnen vinden.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- V300 register
- Verbannen
Cvt kan idd ook zo,n geluid van komen. Alleen, mijn ervaring met kapotte lagers in cvt is dat het geluid opzich niet 2 keer zo hard word. Een wielager doet dat wel.
- V300 register
- Verbannen
De as-hoezen zien er nog goed uit.
Ik krijg de plug van de secundaire bak niet los. Deze zit letterlijk moervast. Ik heb hem gisteren met W40 ingespoten en zal dat de komende dagen herhalen en het woensdag nog eens proberen.
Ik heb beide achterwielen omhoog gehad en gedraaid (aandrijfas nog bevestigd) kan geen speling voelen en hoor niets bijzonders.
Ik heb de rechterachterband vervangen door een andere band. Soms komt het geluid vanuit een andere richting dan dat het lijkt, misschien dat die afgevlakt was. Ik verwacht het niet. Dinsdag even uittesten.
Vergeten te melden, waarom ik de wiellagers rechtsachter verdenk, is dat als ik een snelle bocht naar rechts maak is het geluid weg, zolang ik in de bocht zit. Zodra je weer rechtuit rijdt is het terug. Bij een bocht naar links blijf ik het geluid horen.
Ik woon in de buurt van Harderwijk. Ga maandag opzoek of ik ergens op een brug kan, werkt makkelijker.
Heb je speciaal gereedschap nodig om de lagers te vervangen achter? Anders kan ik altijd nog naar een garage gaan, die kunnen dat zeker, zolang het maar niet de CVT is.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid