Tegengaan overhellen / verbeteren stabiliteit

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2009 19:05 #629358 door V300 register
Tegengaan overhellen / verbeteren stabiliteit is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal.
Intussen heb ik veel plezier van de 360. Het enig puntje waar ik me nog wel eens aan wil ergeren is de enorme mate van overhellen van de auto, voornamelijk ingezet vanaf de achterkant. Om die reden had ik het idee om een stabilisatorstang op de achterwielophanging te maken, zodat de auto vlakker blijft bij het bochtenwerk. Wellicht dat iemand zoiets al eens gemaakt heeft, of ervaring heeft met dit fenomeen? Grtz, 850 Estate

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-08-2009 19:08 #792904 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegengaan overhellen / verbeteren stabiliteit
Ovlov 3.6L heeft op zijn 343Turbo toch een stabilisator achter? Dat kun je in zijn topic vast terugvinden. Volgens mij werd de auto er wel te stug van achter. Bij een beetje bocht zijn pootje optillen zeg maar.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-08-2009 19:12 #792905 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tegengaan overhellen / verbeteren stabiliteit
forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=81601&postcount=848

dat mag je niet met een std onderstel vergelijken jos!

in erik's setup was de stabistang te stug, maar hou er rekening mee dat zijn schokdempers niet standaard zijn en dat hij dubbele bladveren over de volle lengte gebruikt, om nog maar te zwijgen over wat hij aan de voorzijde aangepast heeft!!!

voor je aan deze upgrades moet gaan denken, controleer eerst uitvoerig of je standaard onderstel wel gewoon in orde is! mocht dat zo zijn en je bent nog steeds niet tevreden over het onderstel, zoek dan een stabilisatorstang die iig dunner is dan de standaard stabilisatorstang die je aan de voorkant hebt. de montage is custom maar dat spreekt voor zich.

mijn persoonlijke ervaring bij m'n rode 340 is dat hij pas z'n achterwieltje optilt als ik behoorlijk fanatiek een bocht instuur bij snelheden boven de 100kmh. overmatig overhellen heb ik ook geen last van, ik bedenk me trouwens net dat een grotere maat velg en dus een kleinere wang van de band ook al een hoop doet om overhellen tegen te gaan!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-08-2009 14:39 #793131 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegengaan overhellen / verbeteren stabiliteit
Wat jij bedoeld is het zogenaamde bodyroll.

Bodyroll kun je in principe op twee verschillende manieren tegengaan: Door de normale veren stijver te maken. Maar helaas heeft dit het nadeel dat de auto stijver wordt (dus oncomfortabeler). Dit hij springerig wordt; dat heeft te maken met de schokdempers. Deze moeten dan namelijk ook stugger worden.

De tweede manier is dmv een stabilisatorstang. Deze stabilisatorstang kun je voor of achter zetten of aan allebei de kanten.
Je kunt er in principe niet zomaar eentje onderbouwen, want dat kan je stuurgedrag ernstig aanpassen. Ikzelf heb namelijk ook achter een stabilisatorstang gebruikt, maar die was veel te stijf. Het resultaat was een ontiegelijk overstuurde auto. En da's iets wat je bij een daily-driver niet wilt aangezien 't best link is. Sterker nog: ik heb de stabilisatorstang verwijderd omdat deze uiteindelijk overbodig bleek te zijn.

Wat ik persoonlijk zou doen is zorgen dat je aan de voorkant een stijvere stabilisatorstang zet. Ik zelf maak nu gebruik van een dubbele stabilisatorstang voor en dat bevalt goed. Jammergenoeg zijn dan de rubbers nog veel te slap. Deze zou je dus eigenlijk moeten vervangen door polybushes.

Kortom: aan de achterkant geen stabilisatorstang maken (da's teveel werk en levert een gevaarlijke auto op). Gewoon zorgen voor aan de voorkant een stijvere stabilisatorstang of gebruik een dubbele. Da's minder werk en het zorgt voor, op een veilige manier, minder bodyroll.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-08-2009 19:45 #793170 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegengaan overhellen / verbeteren stabiliteit
Zowiezo leveren nieuwe dempers, polybushes en een tikje stijvere veren waarschijnlijk al een radicaal anders sturende auto op, wellicht is het handig om eerst dat spul te vervangen.
De originele spullen zitten er inmiddels ook al een jaartje of 20 onder?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-08-2009 20:02 #793182 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Tegengaan overhellen / verbeteren stabiliteit
Ik dacht juist dat er Koni's onder deze auto zaten?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-08-2009 21:15 #793201 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegengaan overhellen / verbeteren stabiliteit
Wel Intrax, nog geen Koni's (wel nieuwe dempers voor). Aangezien ik wel wat ervaring heb met de opbouw van een auto (sierra racer), zoek ik juist een auto die aan de achterkant wat harder is en aan de voorkant wat vriendelijker. Verhaal van erik spreekt mij dus eigenlijk wel aan... Wat voor stabilisatorstang had jij destijds aan de achterzijde gemonteerd Erik, en hoe?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
17-08-2009 22:26 #794156 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Tegengaan overhellen / verbeteren stabiliteit
Hoe zit dat eigenlijk.....................................

Hebben alle types de zelfde stabi of zit er nog verschil tussen 1400,1700 2.0 en diesel?

Dan hebben we n heel scala aan onderdelen om mee te spelen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 22:28 #794158 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Tegengaan overhellen / verbeteren stabiliteit
Hmmm....

een 360 heeft de stabi aan de veerpoot zitten, de eerste 2-liters en de 1400's (en ook 1700 en diesel?) hebben de stabi NIET aan de veerpoot zitten.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-08-2009 22:37 #794160 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Tegengaan overhellen / verbeteren stabiliteit
de dikte van de stabistang is verder wel gelijk tussen oud en nieuw type wielophanging, 340 of 360..

het verschil van montage door kogelkopjes en rubbers merk je door het verschil in lengte eigenlijk ook niet op, bij de montage in rubbers is de arm ietsje groter.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD