340 2.3 ltr?
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-06-2012 18:37 #632066
door V300 register
340 2.3 ltr? is gemaakt door V300 register
Ik heb een 340 uit 1987 (volgend jaar belastingvrij) op het oog.
Is geen prachtige wagen maar alles valt te maken.
Ik heb een "wild" plan om er meteen een groter blok in te leggen.
Zou een 2.1 of een 2.3 worden van een 740/940.
Alleen moet het wel bij voorkeur een handgeschakelde worden.
En deze die in nijmegen staat is een Variomatic.
Is het dan een idee om de achteras van de 240 te gebruiken of kan ik de hele aandrijflijn van de 740 gebruiken?
Of moet ik op zoek gaan naar een hangeschakelde 340 en daar kant-en-klaar een ander blok voor te hangen?
Is er toevallig iemand die getracht heeft dit te doen?
Is geen prachtige wagen maar alles valt te maken.
Ik heb een "wild" plan om er meteen een groter blok in te leggen.
Zou een 2.1 of een 2.3 worden van een 740/940.
Alleen moet het wel bij voorkeur een handgeschakelde worden.
En deze die in nijmegen staat is een Variomatic.
Is het dan een idee om de achteras van de 240 te gebruiken of kan ik de hele aandrijflijn van de 740 gebruiken?
Of moet ik op zoek gaan naar een hangeschakelde 340 en daar kant-en-klaar een ander blok voor te hangen?
Is er toevallig iemand die getracht heeft dit te doen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-06-2012 18:55 #909277
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 2.3 ltr?
Een 340 mist alle bevestigingspunten van een Volvo redblock motor en transaxle aandrijflijn. De 360 heeft deze wel allemaal en is dus een betere basis.
Het kan natuurlijk wel in een 340, maar dan moet je alle bevestigingspunten zelf maken.
Een 740 achteras is ook niet handig, want dan moet je de versnellingsbak direct achter de motor hangen in plaats van achterin en dan kom je met de motortunnel niet uit.
Een 360 carrosserie is beter geschikt voor dit plan. Voor een 340 upgrade kun je beter in het motorengamma van Renault kijken, waar ik dan weer geen verstand van heeft.
Het kan natuurlijk wel in een 340, maar dan moet je alle bevestigingspunten zelf maken.
Een 740 achteras is ook niet handig, want dan moet je de versnellingsbak direct achter de motor hangen in plaats van achterin en dan kom je met de motortunnel niet uit.
Een 360 carrosserie is beter geschikt voor dit plan. Voor een 340 upgrade kun je beter in het motorengamma van Renault kijken, waar ik dan weer geen verstand van heeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-06-2012 19:18 #909278
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 2.3 ltr?
Dat vind ik eigenlijk heel jammer.
360 zijn nogal schaars en Renault, tja... is ook niet alles.
Stel dat ik een 1.6 16v Renault blok erin lepel, de standaard variobak vind dat niet al te leuk waarschijnlijk. En dan heb ik het nog niet over de aandrijfassen enz...
360 zijn nogal schaars en Renault, tja... is ook niet alles.
Stel dat ik een 1.6 16v Renault blok erin lepel, de standaard variobak vind dat niet al te leuk waarschijnlijk. En dan heb ik het nog niet over de aandrijfassen enz...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Chris Kobes
- Nieuw lid
Minder
Meer
12-06-2012 19:20 #909279
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic 340 2.3 ltr?
Op 300mania is genoeg te vinden over de F7R/F7P swaps, maar op dit forum hebben volgens mij ook een aantal zich al verdiept in deze materie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-06-2012 19:25 #909280
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 2.3 ltr?
link?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
12-06-2012 19:42 #909281
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic 340 2.3 ltr?
de standaard variobak moet je er zowieso onderuit halen als je plannen met een grotere motor hebt, die kan meer laagtoerig koppel niet hebben. mede daarom is een 340CVT eigenlijk geen ideale basis.
redblock in een 340: kan; de makkelijkste methode is met een complete 360 aandrijflijn, op het maken van een paar montagepunten na allemaal schroefwerk.
renault 1.8/2.0-16V of wat anders uit de renault F familie; kan ook, maar dan heb je de complete aandrijflijn van een 340 1.7 nodig. daarnaast heb je een groot probleem bij het inlaatspruitstuk, die maakt in een LHD aardig wat ruzie met de hoofdremcylinder/rembekrachtiger. alles is op te lossen natuurlijk maar zeker dat soort dingen hangt wel van je vaardigheid/budget af.
redblock in een 340: kan; de makkelijkste methode is met een complete 360 aandrijflijn, op het maken van een paar montagepunten na allemaal schroefwerk.
renault 1.8/2.0-16V of wat anders uit de renault F familie; kan ook, maar dan heb je de complete aandrijflijn van een 340 1.7 nodig. daarnaast heb je een groot probleem bij het inlaatspruitstuk, die maakt in een LHD aardig wat ruzie met de hoofdremcylinder/rembekrachtiger. alles is op te lossen natuurlijk maar zeker dat soort dingen hangt wel van je vaardigheid/budget af.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-06-2012 20:47 #909283
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 2.3 ltr?
Leuke upgrade:
Zie dit topic: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6685
Staan ook filmpjes in het topic, en een hoop info.
Groetjes,
Fabian
Zie dit topic: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=6685
Staan ook filmpjes in het topic, en een hoop info.
Groetjes,
Fabian
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-06-2012 20:50 #909284
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 2.3 ltr?
thanks,
Ik zal moeten afwachten hoe de onderhandelingen gaan, maar heb er wel weer zin aan om een 340 aan te schaffen!
p.s: 360's zijn echt schaars! :@
Ik zal moeten afwachten hoe de onderhandelingen gaan, maar heb er wel weer zin aan om een 340 aan te schaffen!
p.s: 360's zijn echt schaars! :@
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-06-2012 21:08 #909285
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic 340 2.3 ltr?
Dus een 440blok wil er ook zonder meer in! Dat is goed nieuws.
Maar nog steeds die variobak.
De 1.7 aandrijflijn, is daar gemakkelijk aan te komen?
Kan zo gauw niets vinden.
Maar nog steeds die variobak.
De 1.7 aandrijflijn, is daar gemakkelijk aan te komen?
Kan zo gauw niets vinden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
12-06-2012 21:22 #909286
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic 340 2.3 ltr?
als je nou een 360 zoekt, kun je daar mooi de B21ET van je 244 turbo in hangen. Dat gaat pas goed vooruit!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets