B14-B16
- Tim Schoutrop
- Nieuw lid
Jammergenoeg is deze motorvariant (C2L) alleen in zuid amerika en turkije geleverd.
Ze hebben de boring met 1 mm vergroot en de slag met 7 mm dit levert dan een cilinderinhoud van 1565 cc. Het vermogen is ook iets gestegen naar ongeveer 80 pk en het koppel naar 128 Nm. Dit zou toch wel een leuke upgrade zijn voor je 1.4:)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
1.7liter. Wel zorgen dat de carburateur OK is.
De motor die jij bedoelt, komt waarschijnlijk uit een Renault 16.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
B172K is een F-serie motorblok, bovenliggende nokkenas en holle zuigers.
B16 is net als de B14 een C-serie motorblok, onderliggende nokkenas en vlakke zuigers.
gezien de langere slag denk ik dat het max koppel wat vroeger zit en dat het maximale vermogen ook op een lagere hoeveelheid toeren uitkomt; niet echt een toerenblokje dus
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
De B14 is een aangepaste C1J
de B172 is een aangepaste F2N
de D16 diesel is op de vacuumpomp na identiek aan de F8M
Alle 440 en 460 hadden ook motoren uit de F-serie. tot zeer recent nog in gebruik bij renault, o.a. 2 liter turbo 16v uitvoering etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Is volgens mij ook iemand op 300power bezig met een 1.6 krukas in een 1.4, wel aftermarket.
+T/T begrijp ik nog wel, maar een 1.6 krukas kopen om zo een 1.6 op te bouwen, beetje zinloos. Helemaal door de vele andere opties die er zijn, mja originaliteit is ook wat waard....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Slaglengte van de krukas vergroten is meestal nadelig voor het maximaal veilige toerental en de loopcultuur van de motor.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
antiekeradio;162108 schreef : de rallycross auto van PI Walfridson had geen turbo, maar wel een tot in het extreme opgevoerde cleon motor inderdaad. Meer CC's dan standaard, dit kan ook door grotere (en dunnere!) cilinderbussen te monteren icm bijpassende zuigers.
Slaglengte van de krukas vergroten is meestal nadelig voor het maximaal veilige toerental en de loopcultuur van de motor.
Ok.
Hier staat wel iets anders, pagina 2, post van Fuse. Niet dat alles dat op het internet staat waar is:)
www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic...?f=5&t=7691&start=15
Het nadelige effect voor de loopcultuur hangt ook erg af van waarmee je begint (welke slag er standaard aanwezig is). Daarbij vind ik meer en vroeger koppel niet echt nadelig. Redblocks met langere slag krukas draaien inderdaad geen 9000 rpm. Is toch ook niet erg, als je meer vermogen 2000rpm eerder hebt, waarom zou je hoger willen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Ruben;162107 schreef : Volvo heeft toch ook een iets langere slag krukas gebruikt in de Rallycross 343s waar een B14 turboachtig iets in zat?!
Is volgens mij ook iemand op 300power bezig met een 1.6 krukas in een 1.4, wel aftermarket.
+T/T begrijp ik nog wel, maar een 1.6 krukas kopen om zo een 1.6 op te bouwen, beetje zinloos. Helemaal door de vele andere opties die er zijn, mja originaliteit is ook wat waard....
Weet jij de lichthoogte van de nokkenas van die rallycross 343?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Finland (H?mmenlinna)
Standard
A final: 1. Per-Inge Walfridsson -S- Volvo 343 Turbo, 2. Anders Hultqvist -S- Volvo 343 Turbo, 3. Martin Schanche -N- Ford Escort RS1800, 4. Lars-Erik Walfridsson -S- Volvo 343 Turbo, 5. Kjetil Bolneset -S- Ford Escort RS1800, 6. Foke Andersson -S- Ford Escort RS1800;
B final: 1. Per Engseth -N- Volvo 343 Turbo, 2. Mikael Nordstr?m -S- Volkswagen T1 Turbo, 3. C.J. Lindblad -FIN- Volkswagen T1 Turbo, 4. Anders Nordstedt -S- Saab 99 Turbo, 5. Heikki Ylikorpi -FIN- Volkswagen T1 Turbo, 6. Pekka Holmberg -FIN- Volkswagen T1 Turbo;
GT
A final: 1. Olle Arnesson -S- Porsche, 2. Andy Bentza -A- Lancia Stratos, 3. Egon Svanholdt -DK- Porsche, 4. Ullevi Paavilainen -FIN- Porsche, 5. Matti Alam?ki -FIN- Porsche, 6. Heintz Bubetz -D- Porsche;
Dat is volgens mij toch nog zonder redblock 16v/16vturbo? Kan best dat die stand hierboven wel al met redblock turbo is hoor, heb geen kaas gegeten van Renauvo's.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.