volvo 340 140pk vario! 16v
- V300 register
- Verbannen
De turbo: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=1389 wordt uiteraard nog verder doorontwikkeld etc.
Dus.. Ik hou wel van onlogische en stomzinnige projecten. Ik wil een 16v in m'n 340 vario gaan hangen.
Ik ga een standaard 1.7 manual koppeling gebruiken icm de standaard cardanas. Volgens mij is dit een direct fit. Ervaring zal gaan uitwijzen welke delen ge?pgrade moeten worden. (denk aan de cardanas )
De 16v heeft 50Nm meer dan de 1.4 8v. Ik vermoed dat de vario het aankan. Begrijp me goed, aankunnen is in mijn ogen 2000 martel km's meegaan. Elk jaar de vario vervangen/reviseren is geen probleem. Als de vario het echt niet aankan, kan ik de gasklep simpelweg begrenzen voor minder vermogen.
Het is de bedoeling dat het een extreem lowbudget ombouw wordt, dat ook nog eens in een week afgerond moet zijn. Ik denk dat het kan nu ik de ervaring heb. Ik ga voorlopig nog niet beginnen, ik hoop dat Paul opschiet, zodat ik over alle valkuilen heen kan springen straks.
Ik weet nog niet precies wanneer ik de motorombouw ga plannen. Ik denk aan het eind van het jaar. Maar nog niets is zeker.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Volstaat het niet de cilinderkop van een R19 (om maar iets te noemen) te plaatsen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Laat me raden, er komt een vastgelast diff onder en je gaat ermee driften?
:yesyes:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
slb_340;46534 schreef : Een gehelemotorombouw is dan toch niet nodig?
Volstaat het niet de cilinderkop van een R19 (om maar iets te noemen) te plaatsen?
onze motor expert in de bocht :yeah:
uh, nee... dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik vraag me echter wel af hoe de werking van de vario eronder zal lijden.
Volgens mij gaat het motortje veel toeren maken. Aan de andere kant is de 16v er juist voor gemaakt om meer toeren te maken (waar komt anders het grote verschil in vermogen vandaan terwijl het koppel "slechts" 50Nm meer is?)
Wat voor blok moet het trouwens worden? 1800tje?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Max vermogen zal op 6500 toeren liggen. Ik heb geen id of het mogelijk is om de vario zo af te regelen dat hij het maximale vermogen bij 6500tpm ook zal benutten.
Voordeel is dat het koppel bij 6500 toeren weer lager is, dus minder kracht op vario. Even wachten tot onze vario-expert weer opduikt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
antiekeradio;46581 schreef : onze motor expert in de bocht :yeah:
uh, nee... dus.
Dat vroeg ik me dus af.. . (zie vraagteken)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bovendien bestaat er voor de B14 geen 16vkop. Voor de 1.7 bestaat wel een 16v kop, maar dan is het nog steeds minder werk om het motorblok te wisselen ipv de cilinderkop
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.