B2000EA motor
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-07-2004 20:49 #625497
door V300 register
B2000EA motor is gemaakt door V300 register
Hi Volvorijders
Ik ben bezig met de aanschaf van een Volvo 360 van 1989.
Die is uitgerust met een B200EA motor (met uitlaatgas-recirculatie). In de model geschiedenis valt te lezen dat deze motor soms problemen heeft met "ouderdom" in het EGR systeem ,wat zorgt voor problemen met de stationaire loop. Als oplossing staat dat dit systeem uit te schakelen is.
Nu is mijn vraag, is dat eenvoudig uit te schakelen en zo ja, hoe/waar? En is het systeem eventueel te demonteren?
Daarnaast wil ik vragen wat een andere waterpomp voor de 360 kost en of dit eenvoudig/zelf te monteren is.
Een beetje zelf werken aan een auto (mijn eerste) vind ik geen probleem, maar omdat ik er nog veel van moet leren is het niet handig en verstandig om belangrijke/moeilijke dingen zelf uit te vogelen.
Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden,
Tom Haex (vooralsnog, wannabe-360 rijder
Ik ben bezig met de aanschaf van een Volvo 360 van 1989.
Die is uitgerust met een B200EA motor (met uitlaatgas-recirculatie). In de model geschiedenis valt te lezen dat deze motor soms problemen heeft met "ouderdom" in het EGR systeem ,wat zorgt voor problemen met de stationaire loop. Als oplossing staat dat dit systeem uit te schakelen is.
Nu is mijn vraag, is dat eenvoudig uit te schakelen en zo ja, hoe/waar? En is het systeem eventueel te demonteren?
Daarnaast wil ik vragen wat een andere waterpomp voor de 360 kost en of dit eenvoudig/zelf te monteren is.
Een beetje zelf werken aan een auto (mijn eerste) vind ik geen probleem, maar omdat ik er nog veel van moet leren is het niet handig en verstandig om belangrijke/moeilijke dingen zelf uit te vogelen.
Alvast bedankt voor de eventuele antwoorden,
Tom Haex (vooralsnog, wannabe-360 rijder
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-07-2004 22:26 #656500
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B2000EA motor
Het uitlaatgas-recirculatiesysteem is heel gemakkelijk af te sluiten/doppen. Staat wel ergens beschreven op het forum.
Een waterpomp vervangen is iets lastiger, maar wel goed te doen met het goede gereedschap. Sommige beweren dat je 'm kunt verwisselen zonder de front te verwijderen, maar dat is mij niet gelukt. Ik heb de bumper, grille, radiateur, fan, poellie en dergelijke moeten verwijderen. Als je de waterpomp vervangt kun je beter ook direct de V-snaren vervangen. Ik was bij de Brezan ongeveer 100 euro kwijt aan een nieuwe pomp, pakkingen en 2 snaren. Ik ben wel zeker een hele dag bezig geweest om alles te monteren en te demonteren. Stiekem best een klote klus. Niet alles wil namelijk gemakkelijk los..
Ik zou persoonlijk even verder kijken naar een 360 in goede staat. Je weet maar nooit wat er nog meer mis is met het koelsysteem. De motor is in principe heel duurzaam, maar kan slecht tegen matige/slechte koeling. Er worden er op dit moment meerdere aangeboden voor redelijke prijzen. Vooral Jelle heeft een mooie uit 1984! Misschien is dat een beter idee! Zo niet, succes met de aanschaf en het sleutelen.
Een waterpomp vervangen is iets lastiger, maar wel goed te doen met het goede gereedschap. Sommige beweren dat je 'm kunt verwisselen zonder de front te verwijderen, maar dat is mij niet gelukt. Ik heb de bumper, grille, radiateur, fan, poellie en dergelijke moeten verwijderen. Als je de waterpomp vervangt kun je beter ook direct de V-snaren vervangen. Ik was bij de Brezan ongeveer 100 euro kwijt aan een nieuwe pomp, pakkingen en 2 snaren. Ik ben wel zeker een hele dag bezig geweest om alles te monteren en te demonteren. Stiekem best een klote klus. Niet alles wil namelijk gemakkelijk los..
Ik zou persoonlijk even verder kijken naar een 360 in goede staat. Je weet maar nooit wat er nog meer mis is met het koelsysteem. De motor is in principe heel duurzaam, maar kan slecht tegen matige/slechte koeling. Er worden er op dit moment meerdere aangeboden voor redelijke prijzen. Vooral Jelle heeft een mooie uit 1984! Misschien is dat een beter idee! Zo niet, succes met de aanschaf en het sleutelen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-07-2004 22:34 #656501
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B2000EA motor
Een paar links:
Waterpomp:
www.volvo300club.nl/cgi-bin/discus/board-au th.cgi?file=/27/3637.html
EGR:
www.volvo300club.nl/discus/messages/65/2035 .html
Op het oude forum waren er meer topics, maar die kan ik niet meer vinden.. (Misschien verwijderd?)
Waterpomp:
www.volvo300club.nl/cgi-bin/discus/board-au th.cgi?file=/27/3637.html
EGR:
www.volvo300club.nl/discus/messages/65/2035 .html
Op het oude forum waren er meer topics, maar die kan ik niet meer vinden.. (Misschien verwijderd?)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-07-2004 23:02 #656502
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B2000EA motor
Hallo Tom en Siebren,
Op de laatste sleuteldag bij Mensink in Denekamp
heb ik ook de waterpomp vervangen. Het is te doen
zonder bumper en radiateur te verwijderen. Om alle
bouten waar de pomp mee op het blok zit, te ver-
wijderen, moet je de beschermkap van de getande
riem uitbouwen. Die bestaat uit twee delen. Om het
onderste deel te verwijderen, moet je de krukas-
poelie losmaken. Daar heb je een hulpstuk voor
nodig. Mensink had dat, maar ik kan me voorstellen
dat je ook zelf iets kunt fabriceren wat je krukas
poelie tegenhoudt. Al met al een taaie klus.
Genoeg WD40 bij de hand houden en bij het monteren
van de nieuwe pomp wat vloeibare pakking rond het
metalen pijpje smeren dat aan de rechterzijde naar
achteren loopt.
Op de laatste sleuteldag bij Mensink in Denekamp
heb ik ook de waterpomp vervangen. Het is te doen
zonder bumper en radiateur te verwijderen. Om alle
bouten waar de pomp mee op het blok zit, te ver-
wijderen, moet je de beschermkap van de getande
riem uitbouwen. Die bestaat uit twee delen. Om het
onderste deel te verwijderen, moet je de krukas-
poelie losmaken. Daar heb je een hulpstuk voor
nodig. Mensink had dat, maar ik kan me voorstellen
dat je ook zelf iets kunt fabriceren wat je krukas
poelie tegenhoudt. Al met al een taaie klus.
Genoeg WD40 bij de hand houden en bij het monteren
van de nieuwe pomp wat vloeibare pakking rond het
metalen pijpje smeren dat aan de rechterzijde naar
achteren loopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
11-07-2004 23:47 #656503
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B2000EA motor
En niet vergeten wat "koper/teflon vet" aan de boutjes te doen.
Gaat het de volgende keer makkelijker los.
Gaat het de volgende keer makkelijker los.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-07-2004 10:21 #656504
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B2000EA motor
Hoe kun je er dan bij met die 'onhandige' motorkap?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-07-2004 13:08 #656505
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B2000EA motor
Heren, bedankt voor uw berichtjes en tips, dit is waardevolle info.
@ Francois, staat je 360 nog te koop? (ik heb er nog altijd intresse in)
@ Siebren, zoiets had ik ook al in mijn achterhoofd toen ik het bericht postte. Ik ga nog eens doorzoeken op marktplaats e.d.
mvg. Tom Haex
@ Francois, staat je 360 nog te koop? (ik heb er nog altijd intresse in)
@ Siebren, zoiets had ik ook al in mijn achterhoofd toen ik het bericht postte. Ik ga nog eens doorzoeken op marktplaats e.d.
mvg. Tom Haex
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-07-2004 18:53 #656506
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B2000EA motor
@Tom: Jaaaaaaaaaaaaa! Hij staat in Velddriel.
Zie elders op dit forum voor meer info.
Tel: 06-23655832
Zie elders op dit forum voor meer info.
Tel: 06-23655832
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
12-07-2004 18:57 #656507
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B2000EA motor
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-08-2004 12:30 #656508
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic B2000EA motor
owja siebren,
de onderste link die je gaf heeft betrekking op de B14 motortjes.
plus; het afdichten van de beschreven nippels blijkt niet echt nuttig te zijn; het is niet echt een onderdeel van het EGR systeem (wel van het pulsair systeem)
Groetjes Wouter
de onderste link die je gaf heeft betrekking op de B14 motortjes.
plus; het afdichten van de beschreven nippels blijkt niet echt nuttig te zijn; het is niet echt een onderdeel van het EGR systeem (wel van het pulsair systeem)
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets