Van cvt naar 5bak
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-10-2004 11:35 #625487
door V300 register
Van cvt naar 5bak is gemaakt door V300 register
Hallo allemaal.
Ik ben al een tijdje aan het nadenken om mijn 340 cvt R om te bouwen naar een 5 bak.
Omdat ik toch wat langere afstanden wil rijden en dat ik toch wel erg veel probs. heb gehad in de 1,5 jaar dat ik cvt heb gereden.
Ik ben nu al weer met mijn 3e sec.bak en mijn 2e primiare bak aan het rijden.
Een 360 is mooi maar op dit moment geen optie omdat ik mijn huidige Volvo net helemaal opgeknapt heb.
En daar wil ik na al mijn geploeter wel wat plezier van hebben.
De meeste onderdelen wou ik gewoon hier en daar weg scharrelen.
Zoals koppelingshuis/pendaal/aandrijfas/bak schakelpook en stang.
Maar ik was wel van plan om er weer iets "speciaals" van te maken.
En dan denk ik dus aan een.
- Afgedraaid vliegwiel
- gretigere koppelingsplaat en drukgroep.
Als het er niet is gewoon nieuw std. spul.
- nwe busjes en rubbertjes voor de schakelstang.
Gewoon lekker soepel schakelen.
- nwe koppelings kabel.
- schakelweg korter maken.
Ik ben al een tijdje aan het nadenken om mijn 340 cvt R om te bouwen naar een 5 bak.
Omdat ik toch wat langere afstanden wil rijden en dat ik toch wel erg veel probs. heb gehad in de 1,5 jaar dat ik cvt heb gereden.
Ik ben nu al weer met mijn 3e sec.bak en mijn 2e primiare bak aan het rijden.
Een 360 is mooi maar op dit moment geen optie omdat ik mijn huidige Volvo net helemaal opgeknapt heb.
En daar wil ik na al mijn geploeter wel wat plezier van hebben.
De meeste onderdelen wou ik gewoon hier en daar weg scharrelen.
Zoals koppelingshuis/pendaal/aandrijfas/bak schakelpook en stang.
Maar ik was wel van plan om er weer iets "speciaals" van te maken.
En dan denk ik dus aan een.
- Afgedraaid vliegwiel
- gretigere koppelingsplaat en drukgroep.
Als het er niet is gewoon nieuw std. spul.
- nwe busjes en rubbertjes voor de schakelstang.
Gewoon lekker soepel schakelen.
- nwe koppelings kabel.
- schakelweg korter maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-10-2004 11:36 #656822
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van cvt naar 5bak
Ik moet alleen nog een keuze maken tussen een sedan versnellingsbak wat natuurlijk lekker rijdt op de snelweg.
En een hathback versn.bak waar mischien mijn opgevoerde B14 blokje met "iets" hogere toeren beter uit de voeten kan.
Ik ben ook bezich met het idee om een losse diff. gewoon over te zetten.
Zo kan ik gewoon de ideaale overzetten.
Als ik het spul er onder heb ga ik wel stoeien met de schakelstang.
minpunten
- weer een pens vol werk.
- mischien wel iets trager naar de 100.
- Zoals ik het doe kost het natuurlijk ook weer een bult geld.
pluspunten
- Mischien voor mij iets betrouwbaarder.
- zuiniger op de snelweg.(Ben binnenkort mischien weer student dus alle beetjes helpen.)
- Gaat weer wat harder op de snelweg kan ik ook eens een lang stuk 140 rijden.
(MIschien is dit ook weer een minpunt ivbm. flits controles en binnenkort student. )
Als ik er mee begin zal het in ieder geval weer iets aparts worden en ik ook zeker weer fotos plaatsen.
MVG
Andries Hofstra
En een hathback versn.bak waar mischien mijn opgevoerde B14 blokje met "iets" hogere toeren beter uit de voeten kan.
Ik ben ook bezich met het idee om een losse diff. gewoon over te zetten.
Zo kan ik gewoon de ideaale overzetten.
Als ik het spul er onder heb ga ik wel stoeien met de schakelstang.
minpunten
- weer een pens vol werk.
- mischien wel iets trager naar de 100.
- Zoals ik het doe kost het natuurlijk ook weer een bult geld.
pluspunten
- Mischien voor mij iets betrouwbaarder.
- zuiniger op de snelweg.(Ben binnenkort mischien weer student dus alle beetjes helpen.)
- Gaat weer wat harder op de snelweg kan ik ook eens een lang stuk 140 rijden.
(MIschien is dit ook weer een minpunt ivbm. flits controles en binnenkort student. )
Als ik er mee begin zal het in ieder geval weer iets aparts worden en ik ook zeker weer fotos plaatsen.
MVG
Andries Hofstra
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-10-2004 18:42 #656823
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van cvt naar 5bak
andries;
de oplossing om met een vario lang 140 te rijden is om niet naar de toerenteller te kijken.
gaat prima, zelfs met een standaard setup
groetjes Wouter
de oplossing om met een vario lang 140 te rijden is om niet naar de toerenteller te kijken.
gaat prima, zelfs met een standaard setup
groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-10-2004 10:53 #656824
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van cvt naar 5bak
Tja, gewoon accepteren dat de auto opstijgt bij 130.
En 150-155 gaat ook prima. :-)
En 150-155 gaat ook prima. :-)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-10-2004 14:56 #656825
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van cvt naar 5bak
LOL
Zijn jullie soms vergeten wat ik met het blokje uitgevreten heb?
Daarmee vergeleken is het ombouwen van de bak een peuleschil met de juiste (sloop)onderdelen.
En als ik iets kan verbeteren en of aanpassen zal ik dit ook zekers niet laten.
Ik heb al het nodige aangepast zodat ie al weer wat lager in toeren loopt.
Ik heb een aparte schakelaar voor de overdrive en kickdown waar door ik al een veel grotere invloed heb over het toerental vd. motor.
Ik heb het toerental op de snelweg naar 4300 rpm bij 120 km/u gekregen.
Maar ik ben er gewoon niet tevreden mee.
Het speeld ook natuurlijk mee dat de cvt bij mij niet zo betrouwbaar is gebleken.
Zie oude posts.
En ik denk dat ik met wat aanpassingen meer uit een 5 bak kan halen dan een cvt.
En ach dan heb ik weer wat te prutsen deze winter.
MVG.
Andries Hofstra
Zijn jullie soms vergeten wat ik met het blokje uitgevreten heb?
Daarmee vergeleken is het ombouwen van de bak een peuleschil met de juiste (sloop)onderdelen.
En als ik iets kan verbeteren en of aanpassen zal ik dit ook zekers niet laten.
Ik heb al het nodige aangepast zodat ie al weer wat lager in toeren loopt.
Ik heb een aparte schakelaar voor de overdrive en kickdown waar door ik al een veel grotere invloed heb over het toerental vd. motor.
Ik heb het toerental op de snelweg naar 4300 rpm bij 120 km/u gekregen.
Maar ik ben er gewoon niet tevreden mee.
Het speeld ook natuurlijk mee dat de cvt bij mij niet zo betrouwbaar is gebleken.
Zie oude posts.
En ik denk dat ik met wat aanpassingen meer uit een 5 bak kan halen dan een cvt.
En ach dan heb ik weer wat te prutsen deze winter.
MVG.
Andries Hofstra
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-10-2004 23:01 #656826
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van cvt naar 5bak
Andries,
iets wat me altijd geinteresseerd heeft is een vario met handmatige overdrive.
hiertoe zou je een renault versnellingsbak moeten monteren (evt met halfautomaat koppeling zie renault twingo easy) en die amputeren zodat je na de 'gear wheels' geen diff meer hebt maar recht naar achter op een verkorte aandrijfas.
met wat flexen en het maken van een olie afdichting langs die as moet dat toch kunnen zou ik zeggen.
voor rijden alsof er nix veranderd is de bak in 4. voor flink brossen/rally werk in zn 3. snelweg cruizzzzen in de 5.
en de vario laat je dan de rest van het schakelwerk doen :-)
een vario die onbetrouwbaar is is een kwestie van gaarheid of slechte montage. indien in orde en met de juiste riemen kunnen ze tot 170/180 pk (toerenblok, geen truck motor zoals de B200) makkelijk hebben.
Groetjes Wouter
iets wat me altijd geinteresseerd heeft is een vario met handmatige overdrive.
hiertoe zou je een renault versnellingsbak moeten monteren (evt met halfautomaat koppeling zie renault twingo easy) en die amputeren zodat je na de 'gear wheels' geen diff meer hebt maar recht naar achter op een verkorte aandrijfas.
met wat flexen en het maken van een olie afdichting langs die as moet dat toch kunnen zou ik zeggen.
voor rijden alsof er nix veranderd is de bak in 4. voor flink brossen/rally werk in zn 3. snelweg cruizzzzen in de 5.
en de vario laat je dan de rest van het schakelwerk doen :-)
een vario die onbetrouwbaar is is een kwestie van gaarheid of slechte montage. indien in orde en met de juiste riemen kunnen ze tot 170/180 pk (toerenblok, geen truck motor zoals de B200) makkelijk hebben.
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
25-10-2004 23:33 #656827
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van cvt naar 5bak
In theorie zou dat moeten werken ja.
Hoewel het klinkt als een nog groter project als mijn motor.
En aangezien ik straks mischien weer student ben hou ik het nu bij dingen waarvan ik weet dat het zo past en werkt.
Ik denk dat ik me maar aan een std. 5 bak hou.
En natuurlijk verbeter ik dan wat dingetjes.
(Zie bovenaan.)
En dan hou ik nog wat geld over voor verbeterde remmen.(Al dan niet gegroefde/geperforeerde schijven met feredo blokken.)
Complete veerpoten van een 360 GLT met nwe "sportieve" dempers.
Een veerpootbrug die speciaal gemaakt moet worden.
Ik hou er ook rekening mee dat de kleber bandjes achter over een paar maand moeten worden vervangen door Nokians
Nog even een buitentemp. meter monteren.(Heb ik al liggen.)
En last en not least een cruisecontrol voor mijn trip naar Spanje volgend jaar.
Dus gezien de bovenstaande to do list zit er er kwa bak niet echt iets speciaals in.
Greets
Andries
Hoewel het klinkt als een nog groter project als mijn motor.
En aangezien ik straks mischien weer student ben hou ik het nu bij dingen waarvan ik weet dat het zo past en werkt.
Ik denk dat ik me maar aan een std. 5 bak hou.
En natuurlijk verbeter ik dan wat dingetjes.
(Zie bovenaan.)
En dan hou ik nog wat geld over voor verbeterde remmen.(Al dan niet gegroefde/geperforeerde schijven met feredo blokken.)
Complete veerpoten van een 360 GLT met nwe "sportieve" dempers.
Een veerpootbrug die speciaal gemaakt moet worden.
Ik hou er ook rekening mee dat de kleber bandjes achter over een paar maand moeten worden vervangen door Nokians
Nog even een buitentemp. meter monteren.(Heb ik al liggen.)
En last en not least een cruisecontrol voor mijn trip naar Spanje volgend jaar.
Dus gezien de bovenstaande to do list zit er er kwa bak niet echt iets speciaals in.
Greets
Andries
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
26-10-2004 14:40 #656828
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van cvt naar 5bak
Andries je weet dat ik nog zo'n aandrijfstang heb liggen van een handbak.
Oja de gratis bumper ligt er ook nog voor je....
Gr Fred
Oja de gratis bumper ligt er ook nog voor je....
Gr Fred
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-12-2004 17:10 #656829
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van cvt naar 5bak
You got mail fred!;)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
10-12-2004 17:22 #656830
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Van cvt naar 5bak
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets