Verschil in motoren
- V300 register
- Verbannen
-
Ik ben John uit Genderen en ben opzoek naar een sedan 340 of 360.
Nu staat er 2 360's te koop. (waarvan 1 hier op het forum)
Eentje met uit '88 met een b200k motor en één uit '83 met een b19E motor.
Nu heb ik (nog) geen benul van de verschillen in motoren maar wat raden jullie me aan of wat zijn de verschillen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Overigens heb ik ook nog een 360 injectie (sedan) staan die ik wil verkopen. Omgeving Uden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Veel voorkeur heb ik niet. Ik sleutel zelf aan mijn auto's maar roest problemen heb ik nog nooit aan de hand gehad dus dat word nog een uitdaging. Cabarateur of injectie maakt me niet veel uit. Ik weet niet wat de voordelen van cabarateur zijn t.o.v. injectie. Ik dacht altijd dat injectie beter en makkelijker was dan carburateur.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
En verder is er de 340 met 1.7 motor ontwikkeld door Renault.
De 360 heeft altijd een Volvo 2.0 motor.
Ik heb zelf een 340 sedan met 1.7 motor die ik zo perfect mogelijk probeer te houden na de restauratie. En ik heb weleens in een 360 gereden. Ik merkte niet veel verschil qua vermogen, maar dat kan ook komen doordat de 360 in kwestie al een paar beurten gemist had.
DL, GL, GLE slaan naar wat ik weet op uitvoering dwz pakketten van opties. GLT is een sportievere uitvoering, iets verlaagd en een spoiler her en der. Ik meen dat een glt qua motorisering gelijk is aan andere 360's.
MK1:
Verder is er de 343 en 345, 3 deurs en 5 deurs dus uit eerdere productiejaren.
Deze zijn met 1.4 en ook met 2.0 motor gemaakt. En de mk1 bestaat niet als sedan.
Er bestaat voor de mk1 een R sport ombouw pakket, om de auto wat sneller te maken.
Eigenlijk is alles zeldzaam van de 300 serie, als er iets te koop komt en je mist de boot dan kan het nog jaren duren voordat je weer de kans krijgt, maar soms staat ze ook opeens tegelijk te koop.
Ik vind persoonlijk dat het niet veel uitmaakt, of het nu een speciale uitvoering is die zich kenmerkt door een paar stickers en een paar onderdelen, het is allemaal in de basis qua uiterlijk gelijk en bieden in principe evenveel lol.
Je kan met minder kosten iets aan (laten) passen aan een basis uitvoering dan naar een bepaalde serie zoeken.
Wel is het handig om de juiste motor (1.4, 1.7 en 2.0) en versnellingsbak (vario, 4 of 5 bak) uit te zoeken, voor de rest is alles heel relatief.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Maar qwa roest of andere zwakke plekken een veel voorkomende problemen maakt het niet uit of ik een 340/360 uit begin of eind jaren 80 koop?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Na al die jaren is het vooral afhankelijk van hoe een auto gereden is. Stond ie binnen, werd er in de winter mee gereden, zijn de bekende plekken tijdig schoongemaakt en/of behandeld?
Gewoon goed focussen op de de bekende plekken wanneer je bij een wagen gaat kijken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera (GAST)
- Nieuw lid
-
(Nog een stuk of 270 met APK hoorde ik pas)
Over het verschil tussen een 360 met een B200K en een met een B19E.
Is naar mijn ervaring het motor karakter (met name de nokkenas).
Een 360 heeft zoiezo een wat te zware motor met meer koppel dan nodig zou zijn. De blokken 'redblocks' gaan gemiddeld veel langer mee dan de 1.4 Renault blokken. (hoewel de laatste versies ook niet slecht zijn)
B19E heeft een A nokkenas en iets lichtere overbreng (ander diff) 3.36
B200K heeft een L of M nokken as en iets zwaardere overbreng 3.27
Beide rijden heel fijn. (laag toerig) op de snelweg.
B19E zit je net wat meer power in het midden gebied.
B200K meer koppel onderin.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Johnny40;253311 schreef : Maar qwa roest of andere zwakke plekken een veel voorkomende problemen maakt het niet uit of ik een 340/360 uit begin of eind jaren 80 koop?
Na 1983 schijnen ze beter geworden te zijn, maar 35 jaar naderhand is dat niet meer doorslaggevend. Het is vooral hoe goed de vorige eigenaren voor de auto hebben gezorgd.
Voor je afweging in motorisering, houdt er rekening mee dat sommige 360-specifieke onderdelen intussen hard to find zijn. Meer nog dan bij een 340. En dat áls je het vindt, je er vaak flink voor kunt betalen. Als je zoekt op het forum naar bijvoorbeeld het koppelstukje of het stuurrelais voor de injectie, dan kom je er achter dat sommige dingen toch behoorlijk lastig zijn. Bovendien heb je in de motorruimte en rond de versnellingsbak een stuk minder ruimte dan bij een 1.4 of 1.7.
Ten slotte is het vooral het karakter van de motor die je moet aanspreken. De 1.4 is een vlot klein ding wat je wat op toeren moet houden, de 2-liter is een echte laagtoerige koppelmotor, en de 1.7 hangt daar weer wat tussenin. Ik zou zeggen, met allemaal een keer proefrijden en kijken wat je het beste bevalt.
O, en nog een dingetje. Een sedan is wat stijver, stiller van binnen en voelt misschien wat meer in balans qua rijgedrag, maar houdt er rekening mee dat je de rugleuning van de achterbank niet kunt neerklappen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.