- Berichten: 4
Ombouw LH2.4
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Nou heb ik sindsdien in de avonduurtjes op internet e.e.a. opgezocht en uitgezocht en wat mensen gesproken. Behoud van de Solex-Cisac is twijfelachtig (de sproeierbezetting en doorgang schijnt toch te verschillen en er is vrij weinig kennis van), ombouw naar Zenith-Stromberg gaat zwaar ten koste van de effici?ntie en is vanwege de nieuwe belastingregelgeving erg duur (ze zijn hun gewicht zo'n beetje in goud waard tegenwoordig), bovendien wordt het een serieuze gok wat betreft de te monteren sproeiernaald. Het risico is groot dat de motor op deel- en vollast te arm gaat lopen.
Wat blijft dan over? Juist, ombouwen van de 360 naar injectie. Nou heb ik een B230F gekocht die compleet met LH2.4 sensoren en 240-kabelboom (motorruimte) geleverd werd. Ook het LH2.4 240-vliegwiel zat erbij. Na wat hulp hier en daar heb ik de volgende lijst opgesteld van onderdelen die ik nodig zal hebben voor de ombouw:
? - Kabelboom 240 (motorruimte) => aanwezig
? - Computers 240
? - Sensoren 240 => aanwezig
? - Lambdasonde
? - Benzinetank injectie
? - Elektrische pomp + filters
? - Brandstofleidingen
? - Gaskabel
? - Luchtmassameter 240
? - Luchtaanzuiging 360 injectie
- Andere Renix (welke?)
Nou zijn er hier mensen die ervaring hebben met de LH2.4 in de 360. Is bovenstaande lijst compleet? Zie ik iets over het hoofd? Kan ik het B230F-inlaatspruitstuk gebruiken?
Dan is nog mijn vraag hoe ik die kabelboom moet gaan aanleggen. Er ligt nu natuurlijk al een kabelboom in de motorruimte die er niet zomaar uit kan. De verlichting, ruitenwissers etc. is hier ook op aangesloten. Is het een kwestie van stekkers lostrekken die je niet meer nodig hebt en de 240-kabelboom er "overheen" leggen of werkt het iets ingewikkelder?
En hoeveel/welke computers heb ik nodig? Op de sloop staan zat 240's dus een LMM en computers zijn zo gevonden, maar dan moet je wel weten hoe zoiets eruit ziet

Al met al lijkt me dit, bij nader inzien, toch een gezonde uitdaging en als het allemaal lukt, zal ik daar in de toekomst veel profijt kan hebben. Ik zal alleen wel zo nu en dan wat hulp en antwoorden nodig hebben

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

- lh 2.4 flywheel (not the dual mass)
- lh 2.4 crankshaft position sensor
- lh 2.4 Need to change the tempsensor in the cylinderhead
- lh 2.4 Throttle position sensor
- lh 2.4 Throttlebody
- Air Mass Meter instead of the flappy thing
- Lambdasonde in the exhaust
- idle valve
- Speedsignal (cruise control signal behind speedo)
- Volvo 240 lh 2.4 engine wiring loom
- ECU and EZK of a 240/940
- Ignition coil
Lees vooral ook dit topic even door, heeft mij enorm geholpen!
forums.turbobricks.com/showthread.php?t=230687
Je renix vervalt en heb je niet meer nodig, dit wordt een normale bobine!
Het b230f spruitstuk heeft veel van wat je nodig hebt, juiste injectoren, gaskleppositiesensor. Gewoon gebruiken dus!
De lh 2.4 motorkabelboom wordt net als de originele 360 injectie gewoon naast de kabelboom die er al is gelegd. Die kabelboom is op een paar aansluitingen volledig los van de motorkabelboom, ideaal eigenlijk.
Je hebt twee computers nodig, de ECU en de EZK, ecu is een aluminiumkleurig doosje, de EZK is een zwart plastic doosje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Dan moet ik toch nog eens kijken naar de kabelboom, want de 240-kabelboom die ik erbij heb gekregen is incl. de accuklemmen, bedrading voor dynamo etc. Moet ik die even ontleden

Heb jij de computers onder het dashboard geplaatst?
Ohja, wat moet ik me voorstellen bij de 'ignition coil' (bobine van een 240?), 'idle valve' en 'speed signal'?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;229042 schreef : Bedankt Joris!
Dan moet ik toch nog eens kijken naar de kabelboom, want de 240-kabelboom die ik erbij heb gekregen is incl. de accuklemmen, bedrading voor dynamo etc. Moet ik die even ontleden
Heb jij de computers onder het dashboard geplaatst?
Ohja, wat moet ik me voorstellen bij de 'ignition coil' (bobine van een 240?), 'idle valve' en 'speed signal'?
De 240 draadboom heb ik inderdaad iets aangepast, accuklemmen heb je niet nodig, de 240 kabelboom sluit aan op de startmotor. Bedrading voor de dynamo ook niet. Alle (vier dacht ik) draden die naar de grijze 8 polige stekker gaan vervallen, die zitten al in de kabelboom die er al ligt. Ik moet binnenkort even onder de motorruimte kijken hoe het ook alweer precies zit.
De computers zitten bij mij onder het dashboard, het doorvoerrubber van de 240 kabelboom past in het originele doorvoergat in het schutbord.
Ingition coil is de bobine, zwarte cilinder met rood dekseltje in de motorruimte waar de kabel naar de verdelerkap op zit.
Idle valve, stationair regelklep, is de het aluminium cilindervormige ding onder het inlaat spruitstuk.
Snelheidssignaal is nodig om de stationairloop netjes te krijgen, ander blijft hij soms op 1400 rpm hangen en zakt bij koppeling in naar 500 rpm voordat het weer normaal wordt. Prima mee te rijden zonder, maar wel zo netjes om aan te sluiten (en je krijgt anders een foutcode). Op te lossen door op de achterkant van de kilometer teller een hall-sensor te schroeven (te vinden op volvo 440 tellers, of golf 1/2 met MAF tellers)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;229024 schreef : ... ombouw naar Zenith-Stromberg gaat zwaar ten koste van de effici?ntie en is vanwege de nieuwe belastingregelgeving erg duur (ze zijn hun gewicht zo'n beetje in goud waard tegenwoordig)...
Wat bedoel je? Import duur?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Brandstofpomp moest ik sowieso al vernieuwen (huidige is lek), dus dat kun je tegen elkaar wegstrepen.
Joris, dank voor je reactie! Ik ga op zoek naar de computers. Eerst ga ik eens verder met de opbouw van het blok, de B200 uit de 360 halen en de aandrijving er onder weg halen zodat de tank gewisseld kan worden. Wordt weer een hele operatie...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
www.volvoclub.org.uk/faq/EngineFIComputer.html
Maar met computers uit een 240 na '90 komt het wel goed denk ik.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2...light=cruise+control
een draadje getrokken naar de motorkabelboom?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
volvofiel;229047 schreef : hoe heb jij die snelheids"sensor" aangesloten Joris?
forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=2...light=cruise+control
een draadje getrokken naar de motorkabelboom?
De Hall-sensor heeft 3 aansluitingen, massa, geschakelde + en het puls-signaal. Massa en geschakelde + moet je even ergens vandaag trekken, het puls-signaal gaat naar een van draden aan de witte 9- of 11-polige stekker aan de 240 kabelboom.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4

plus, signaal, massa.
Dank Joris!
Ik zal vanaf nu hier verder gaan met het posten van foto's en vragen en niet in het showroom topic, dan blijft het allemaal wat overzichtelijker en is het straks ook makkelijker terug te vinden voor anderen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.