- Berichten: 4
Motor start niet meer
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2013 19:39 #632815
door 16673-dummy
Motor start niet meer is gemaakt door 16673-dummy
Heb ik m'n 360 helemaal klaar gemaakt voor de apk... doet 'ie het niet meer!
Hij startte prima, ik rij er een stukje mee tot de choke eraf kan, motor begint al lekker op te warmen en loopt prima.
Ineens geen vermogen meer, slaat de motor af en wil niet meer aanslaan. Ik heb het volgende gecheckt;
- De motor krijgt benzine
- BDP-sensor schoongemaakt, zat vijlsel en roest aan
- De as van de stroomverdeler was geheel verroest, dit heb ik opgeschuurd tot blank staal en alles weer teruggebouwd.
Nu denk ik dat de motor geen vonk krijgt, alleen kan ik dit niet controleren want ik ben alleen thuis (en de sleutel omdraaien terwijl je tegelijkertijd een bougiekabel moet vasthouden gaat niet lukken).
Kun je de renix doormeten op de een of andere manier?
Ohja, alle ontstekingsdelen, pakkingen e.d. zijn nieuw. Carburateur is gereviseerd. Moet weliswaar afgesteld worden, maar toch. Bouwjaar 1983, motor B19A.
Hij startte prima, ik rij er een stukje mee tot de choke eraf kan, motor begint al lekker op te warmen en loopt prima.
Ineens geen vermogen meer, slaat de motor af en wil niet meer aanslaan. Ik heb het volgende gecheckt;
- De motor krijgt benzine
- BDP-sensor schoongemaakt, zat vijlsel en roest aan
- De as van de stroomverdeler was geheel verroest, dit heb ik opgeschuurd tot blank staal en alles weer teruggebouwd.
Nu denk ik dat de motor geen vonk krijgt, alleen kan ik dit niet controleren want ik ben alleen thuis (en de sleutel omdraaien terwijl je tegelijkertijd een bougiekabel moet vasthouden gaat niet lukken).
Kun je de renix doormeten op de een of andere manier?
Ohja, alle ontstekingsdelen, pakkingen e.d. zijn nieuw. Carburateur is gereviseerd. Moet weliswaar afgesteld worden, maar toch. Bouwjaar 1983, motor B19A.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-08-2013 19:58 #934140
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor start niet meer
Bougie en kabel op het kleppendeksel leggen en dan half staand in de auto starten;)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
05-08-2013 20:17 #934142
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Motor start niet meer
en dan moet ik dat spul vasthouden?
Tegen het kleppendeksel duwen zeker, zodat 'ie massa heeft?
Ik heb net de carburateur eraf gehaald en de benzine stond in de slang tussen luchtfilter en carburateur. Hoewel, benzine... het rook niet naar benzine, was groen van kleur en leek erg waterig.
De tank is bijna leeg, maar ik heb er een maand terug zeker 8 liter bij in gegooid. Zou het helpen als ik er nog veel meer verse benzine in doe?
edit; hoe kun je de weerstand van de bdp-sensor meten? d.w.z. waar moet ik de pennen dan tegenaan houden?
edit 2: weerstand over de sensor is 199 Ohm, in orde dus.
Tegen het kleppendeksel duwen zeker, zodat 'ie massa heeft?
Ik heb net de carburateur eraf gehaald en de benzine stond in de slang tussen luchtfilter en carburateur. Hoewel, benzine... het rook niet naar benzine, was groen van kleur en leek erg waterig.
De tank is bijna leeg, maar ik heb er een maand terug zeker 8 liter bij in gegooid. Zou het helpen als ik er nog veel meer verse benzine in doe?
edit; hoe kun je de weerstand van de bdp-sensor meten? d.w.z. waar moet ik de pennen dan tegenaan houden?
edit 2: weerstand over de sensor is 199 Ohm, in orde dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-08-2013 21:04 #934144
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor start niet meer
gooi eens wat benzine in de carburateur en probeer dan te starten. Als hij dan loopt weet je dat het een vervuild filter door bijv. losgekomen sludge is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
05-08-2013 21:31 #934145
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Motor start niet meer
nou moe... die vieze benzine er dus uit gehaald, en toen kwam toevallig m'n broer langs. Die kon mooi even het sleuteltje omdraaien 
ik had de bougie van de vierde cilinder (distributiezijde) eruit gedraaid, en die was na mijn tweede startpoging eerder vanavond nog nat (terwijl hij droog was kort nadat de auto er mee op hield). De motor krijgt dus weer benzine.
bougiekabel erop, starten, en er was een vonk. En direct begon de motor ook weer te lopen, op 3 cilinders.
ik hou het dus maar op een combinatie van roestige verdeleras (dus slecht contact met de rotor), vervuilde bdp-sensor, slechte benzine en een nog niet afgestelde carburateur.
Morgen slepen we de auto naar de garage, zodat zij de tank kunnen leegpompen, nieuwe benzine erin en de carburateur afstellen. Ik denk dat hij het dan weer doet. Kunnen ze daarna gelijk de apk-keuring doen.

ik had de bougie van de vierde cilinder (distributiezijde) eruit gedraaid, en die was na mijn tweede startpoging eerder vanavond nog nat (terwijl hij droog was kort nadat de auto er mee op hield). De motor krijgt dus weer benzine.
bougiekabel erop, starten, en er was een vonk. En direct begon de motor ook weer te lopen, op 3 cilinders.
ik hou het dus maar op een combinatie van roestige verdeleras (dus slecht contact met de rotor), vervuilde bdp-sensor, slechte benzine en een nog niet afgestelde carburateur.
Morgen slepen we de auto naar de garage, zodat zij de tank kunnen leegpompen, nieuwe benzine erin en de carburateur afstellen. Ik denk dat hij het dan weer doet. Kunnen ze daarna gelijk de apk-keuring doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
05-08-2013 21:40 #934146
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor start niet meer
8 liter met alleen starten en lopen en korte ritjes op de choke is zo weg hoor.
Zeker als er troep in de tank zit, dan zuigt dit de benzine op als een spons.
Als ie loopt, zo'n reiniger erin gooien en dan voltanken.
Na de APK morgen eens een flink stuk gaan rijden en een vers
benzinefiltertje meenemen voor onderweg. Want ik neem aan dat je niet
de versnellingsbak en de zadeltank gaat demonteren en de tank gaat
(laten) reinigen en coaten.
Inderdaad wat Michiel zegt; een pilot-start kun je overwegen.
Ik hoop dat je het redt voor morgen.
Zeker als er troep in de tank zit, dan zuigt dit de benzine op als een spons.
Als ie loopt, zo'n reiniger erin gooien en dan voltanken.
Na de APK morgen eens een flink stuk gaan rijden en een vers
benzinefiltertje meenemen voor onderweg. Want ik neem aan dat je niet
de versnellingsbak en de zadeltank gaat demonteren en de tank gaat
(laten) reinigen en coaten.
Inderdaad wat Michiel zegt; een pilot-start kun je overwegen.
Ik hoop dat je het redt voor morgen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
05-08-2013 21:47 #934147
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Motor start niet meer
een benzinefilter heb ik direct al gemonteerd, deze is nog altijd schoon.
ik denk dat het puur de kwaliteit van de benzine is, na 10 jaar.... zal ook wel wat water bij in zitten i.v.m. condensvorming.
maar ik vroeg me wel af of het zin heeft om er (veel) verse benzine in te gooien als er nog een beetje oude benzine in de tank zit. Als je er dan 20 liter bij in gooit, heb je dan niet 20 liter oude benzine?
er zit hier een tankstation dichtbij, wellicht dat we de 360 daarheen slepen, er dan 20 liter verse peut in gooien en dan zien of hij rijdend Doetinchem haalt. Opslepen kan altijd nog weer natuurlijk. Hij heeft zojuist immers wel even gelopen op 3 cilinders (omdat ik de vierde bougie los had)
spannend hoor
ik denk dat het puur de kwaliteit van de benzine is, na 10 jaar.... zal ook wel wat water bij in zitten i.v.m. condensvorming.
maar ik vroeg me wel af of het zin heeft om er (veel) verse benzine in te gooien als er nog een beetje oude benzine in de tank zit. Als je er dan 20 liter bij in gooit, heb je dan niet 20 liter oude benzine?
er zit hier een tankstation dichtbij, wellicht dat we de 360 daarheen slepen, er dan 20 liter verse peut in gooien en dan zien of hij rijdend Doetinchem haalt. Opslepen kan altijd nog weer natuurlijk. Hij heeft zojuist immers wel even gelopen op 3 cilinders (omdat ik de vierde bougie los had)
spannend hoor

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-08-2013 22:00 #934148
door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Motor start niet meer
Maak een provisorisch benzine tankje van b.v. een olie fles, gat in dop en daar een benzine slang door, als je knijpt loopt de benzine de carb. in.
Je kunt nu de motor op verse benzine laten lopen, en de perskant van de benzine pomp verbind je met een kannetje om de oude rommel op te vangen.
Zo pomp ze zelf nagenoeg de hele tank leeg . Hierna vullen met vers .
Benzine van 10 jaar oud is echt stuk, alle lichte componenten zijn eruit verdampt. Ik zou zelf wat goedkope motorolie aan de benzine toevoegen, voor het reinigen en opnemen van water, denk daarbij aan een mengverhouding van ca. 1 op 50.
Je kunt nu de motor op verse benzine laten lopen, en de perskant van de benzine pomp verbind je met een kannetje om de oude rommel op te vangen.
Zo pomp ze zelf nagenoeg de hele tank leeg . Hierna vullen met vers .
Benzine van 10 jaar oud is echt stuk, alle lichte componenten zijn eruit verdampt. Ik zou zelf wat goedkope motorolie aan de benzine toevoegen, voor het reinigen en opnemen van water, denk daarbij aan een mengverhouding van ca. 1 op 50.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
05-08-2013 22:08 #934149
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Motor start niet meer
bedankt voor de tip m.b.t. de motorolie.
morgen eerst maar een hoop verse benzine erin en dan kijken of we Doetinchem halen. Ik weet niet eens of hij wel goedgekeurd wordt, maar ik ga naar een Volvo klassieker specialist dus ik neem aan dat die me een hoop kunnen vertellen over reinigingsmiddelen e.d.
tja, hier had ik even niet bij stilgestaan! Haha... ach, dat krijg je als je een "sloper" koopt die al 10 jaar stil staat.
morgen eerst maar een hoop verse benzine erin en dan kijken of we Doetinchem halen. Ik weet niet eens of hij wel goedgekeurd wordt, maar ik ga naar een Volvo klassieker specialist dus ik neem aan dat die me een hoop kunnen vertellen over reinigingsmiddelen e.d.
tja, hier had ik even niet bij stilgestaan! Haha... ach, dat krijg je als je een "sloper" koopt die al 10 jaar stil staat.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
06-08-2013 10:38 #934166
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Motor start niet meer
vanochtend heeft m'n broer me naar het tankstation gesleept, het was wel een "plattelandspomp" (m.a.w. beperkte keuze) dus ik heb er 95 in gedaan.
20 liter erin gegooid, starten en de motor sloeg gelijk goed aan. Ik had wel eerst een flinke knal + rookwolkje uit de uitlaat, maar dat zal wel onverbrande benzine zijn die nog in de uitlaat zat :humor:
we lagen dubbel van het lachen maar de auto kon vervolgens wel op eigen kracht naar Doetinchem rijden!
Hij bokt nog wel wat dus hij moet afgesteld worden, maar de eerste 15 kilometer zitten erop
Nog even een korte "conclusie" van dit hele verhaal. De oorzaak van het niet meer willen starten was m.i. een combinatie van factoren:
- slechte benzine
- bijna lege tank
- vervuilde bdp-sensor
(- nog niet afgestelde carburateur)
20 liter erin gegooid, starten en de motor sloeg gelijk goed aan. Ik had wel eerst een flinke knal + rookwolkje uit de uitlaat, maar dat zal wel onverbrande benzine zijn die nog in de uitlaat zat :humor:
we lagen dubbel van het lachen maar de auto kon vervolgens wel op eigen kracht naar Doetinchem rijden!
Hij bokt nog wel wat dus hij moet afgesteld worden, maar de eerste 15 kilometer zitten erop

Nog even een korte "conclusie" van dit hele verhaal. De oorzaak van het niet meer willen starten was m.i. een combinatie van factoren:
- slechte benzine
- bijna lege tank
- vervuilde bdp-sensor
(- nog niet afgestelde carburateur)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets