Geluid net boven stationair toerental

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2006 19:47 #624046 door Thomas de Wit (GAST)
Geluid net boven stationair toerental is gemaakt door Thomas de Wit (GAST)
Ik heb sinds kort een geluidje onder de kap waarvan ik de oorzaak niet kan vinden.

Het geluid komt bij een warme bij een toerental van 1100-2000 toeren. Het lijkt een licht zingend/snerpend geluid. De v-snaren (dynamo+stb-pomp) zijn vervangen. Kan het zijn dat een niet goed gespannen riem dit geluid voortbrengt? De riemen zijn goed gespannen in het begin, maar lijken na een aantal kilometers wat opgerekt te zijn en nu iets minder gespannen te zijn.

Ook is de distributieriem vervangen. Ik kan me min of meer herinneren dat het geluid is gekomen na het nastellen van de spanrol. Dit is overigens gedaan volgens het werkplaatshandboek/vraagbaak. Er kan daar verder ook niet veel mis mee gaan, aangezien het een zelfspannnde rol is. Het juiste kilometeraantal voor het naspannen is ook aangehouden.

Ik las ergens anders op het forum dat een kapotte waterpomp ook lawaai kan veroorzaken. Ik heb bij het vervangen van de distributieriem ook de waterpomp eraf gehad. Hier heb ik een afgebroken bout uit verwijderd door wat tik- en zaagwerk. Maar er is niet ruw mee omgegaan. Zeker niet zodat de lagering van de pomp kan beschadigen.

Herkent iemand dit geluid? Het zal misschien niks ernstigs zijn, maar ik wil het toch graag achterhalen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2006 21:43 #636196 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Geluid net boven stationair toerental
Heb je de waterpomp niet vervangen? Dan zou deze gewoon versleten kunnen zijn...
Ik geloof dat een waterpomp ongeveer 2 x zo lang mee gaat als de distributie? (ergens gehoord/gelezen...)

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-03-2006 23:54 #636197 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Geluid net boven stationair toerental
Ik heb hem niet vervangen nee, leek me niet nodig. Ik kan de herkomst van het geluid niet echt achterhalen. Ik ken de levensduur ook niet precies. Ik zal eerst de v-snaren weer eens goed nastellen. Dat moet toch altijd gebeuren na een paar duizend kilometer?

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2006 18:31 #636198 door Thomas de Wit (GAST)
Beantwoord door Thomas de Wit (GAST) in topic Geluid net boven stationair toerental
Het is hoogstwaarschijnlijk een lager. Die van de waterpomp is de meest voor de hand liggende.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-03-2006 00:10 #636199 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Geluid net boven stationair toerental
je had gelijk hoor jeroen, duidelijk een overlijdend lager.

dat typische geluid als de kogels van de lagers gaan 'glijden' en 'stuiteren' in plaats van rollen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-03-2006 19:24 #636200 door V300 register
kan dat kwaad? Ik heb dat ook, en ik verlies een klein beetje koelvloeistof... Waar zit die waterpomp ergens?

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2006 21:15 #636201 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Geluid net boven stationair toerental
Iets wat versleten is, is nooit goed...

Doemscenario:
Versleten lagers gaan een keer helemaal kapot.
Dan gaan de stukjes lager overal tussen zitten en dan heb je kans dat hij vastloopt.
Zonder watercirculatie wordt je motor te warm en loopt ie ook vast. Einde motor...

Waterpomp zit voorop halverwege de motor.
Je distributieriem loopt over de poelie van de Wqaterpomp.
Vandaar dat je het beste tegelijk met je distributie ook je waterpomp kunt vervangen.
Het kost iets van 45 euro extra.
Het bespaart je weer een dag je motor demonteren als je het meteen doet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-03-2006 22:43 #636202 door V300 register

Je distributieriem loopt over de poelie van de Waterpomp

error... de distributieriem loopt bij de volvo redblocks NIET over de waterpomp. Het is net als bij de cleon motors, de dynamoriem die de waterpomp mee aandrijft.

• Thomas de Wit (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2006 23:28 #636203 door Thomas de Wit (GAST)
Gelukkig wel ja! Ik moet er even snel een dag voor prikken om hem te vervangen. Helemaal vastlopen is natuurlijk het laatste dat je wilt. Maar het is alleen zo koud/slecht weer de laatste tijd.

Er gaat binnekort ook nog een K-nokkenas in. Dus dat wordt een combi-klusje denk ik.

• Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-03-2006 00:19 #636204 door Jeroen van Bodegom
Owjah, das waar, scheelt nogal...

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC