Afslaan bij koppeling in, niet bij motorrem
- V300 register
- Verbannen
1e keer:
Ik reed door een bocht, en de auto had even geen vermogen meer. Hij bokte. Ik trapte een keer de koppeling in en liet hem weer opkomen. Nu niks meer aan de hand.
2e keer:
Ik reed 60 ? 70km/h, toen ik op wilde schakelen naar zijn 4. Koppeling in, en omdat ik niet erg snel schakelde had hij tijd om terug te vallen naar stationair. Hij deed dit echter niet, maar viel uit. Opnieuw starten, en niks aan de hand.
3e keer: (en 4e t/m 10e keer)
Ik reed 80km/h (4e versnelling +-2500r/min), en om het vorige probleem te onderzoeken liet ik het gas nog eens los om direct de koppeling in te trappen. Hij viel weer uit. Opnieuw starten, en niks aan de hand. Dit bleef zich herhalen, en telkens niks aan de hand wanneer ik de sleutel opnieuw omdraaide.
Maar! Bij gas los, en dan na 100 meter of zo (dus na op de motor remmen), gebeurde dit niet. Hij sloeg niet af, en zakte netjes terug naar 500r/min om meteen weer naar de 1000r/min te stijgen.
Dit beide wisselde natuurlijk af tijdens de rit, en hij is een keer of 5-6 afgeslagen op deze manier (maar telkens bij tegelijk gas los en koppeling in).
11e keer:
Kwam er niet, want het probleem met afslaan is weg. Bij gas los en direct koppeling in, viel hij weer terug naar 500r/min om meteen weer naar 1000r/min te klimmen. Inhouden heb ik ook niet meer gemerkt. Net of er nooit iets aan de hand was dus :S
Wat ik gecontroleerd heb: (net nadat ik de auto heb afgezet)
-Olie is goed (half op de pijlstok & mooi goudgeel)
-Olie geeft geen overdruk (voorzichtig de vuldop los gedraaid net na het afzetten van het contact)
-KVS is goed, al staat hier wel druk op (de vuldop is er met een handdoek af te draaien, en het spettert of kookt niet)
-KVS is geen mayonaise
Wat ik verder denk gemerkt te hebben: (maar ik ben hier niet zeker van)
-Bij het starten had ik het idee dat ik het gas net wat verder moest indrukken, al was dit niet zo toen hij afsloeg onder het rijden.
-De benzinemeter ging naar mijn gevoel redelijk snel naar beneden, al was dit net na de helft. Bij een 340 gaat het dan altijd vrij snel dacht ik gelezen te hebben.
Heeft er iemand een idee wat dit kan zijn?
Ik moest zelf meteen aan een kapotte (volgezogen) vlotter in de carb denken. Bij de eerste keer was het bokken in de bocht i.v.m. te veel brandstof. Het afslaan kan komen doordat hij zich verzoop. Dit zou ook het snel teruglopen van de brandstofmeter verklaren. Ook lijkt mij dat het gaspedaal dan verder ingetrapt moet worden om de licht verzopen motor meer lucht te geven.
Echter, klopt dit niet met dat de problemen weer zijn verdwenen :wtf2:
(geen idee of dit klopt, want het is alleen maar gebaseerd op logisch denken)
Toch een vuiltje in de carburateur misschien? Wat denken jullie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
het was gisteren wel belachelijk warm natuurlijk, wellicht had je last van schuimende/kokende benzine??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wouter76;200747 schreef : Doe je dat opnieuw starten steeds met de koppeling terwijl je nog 'vaart' hebt of zet je hem aan de kant om daarna de sleutel geheel terug te draaien en weer opnieuw te starten?
Met de koppeling ingetrapt met de sleutel opnieuw starten. Dus wat jij beschrijft met aan de kant gaan, zonder aan de kant te gaan
Vermilion;200750 schreef : Ik zou even de stationair sproeier testen en eruit draaien om te kijken of die geblokkeerd wordt
Euhm, tja, hoe doe ik dat? Ik heb nog nooit een carburateur van binnen gezien :no:
Wouter;200752 schreef : ik vrees dat dit weer zo'n typisch 1700-carburateur-betrouwbaarheids-topic gaat worden.
het was gisteren wel belachelijk warm natuurlijk, wellicht had je last van schuimende/kokende benzine??
Dat zou kunnen, goed dat ik een NOS carburateur heb liggen...
schuimende of kokende benzine, wat bedoel je daar precies mee? Ik dacht dat de ontbrandingstemperatuur van benzine lager is dan het kookpunt. Dat zou dan eerder backfire worden toch? Dit zou w?l verklaren waarom het euvel het later wegging.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Bij mij was het gewoon op een lege rechte weg buiten de bebouwde kom, dus zo gevaarlijk was het niet (al kan er natuurlijk in die 2 seconden starten wel iets gebeuren)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
- Berichten: 111
Maar inderdaad, onze Volvo's zijn ook uitgerust met een stuurslot.
EDIT: voor de zekerheid even het instructieboekje erbij gepakt, stuurslot werkt als de sleutel uit het contactslot is gehaald, dus dan is het al een stuk minder gevaarlijk, toch zou ik dat tijdens het rijden liever niet doen, het hoeft ook niet zolang je zoals ik al schreef nog maar rolt krijg je de motor weer aan de praat door de koppeling op te laten komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wat moet je anders als je gaskabel blijft hangen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Toch een vuiltje ergens of zo misschien? Of iets in de benzineslagen? (deze heb ik in de motorruimte vervangen, achter moet nog) Ik heb geen flauw idee, maar het werkt weer.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.