Oplossingen voor afslaan.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
22-11-2021 23:26 #1041770 door V300 register
Oplossingen voor afslaan. is gemaakt door V300 register
Vandaag heeft mijn 340 (DL S6) weer eens een probleemloze APK mogen ontvangen! Toch zijn er wel wat problemen. De laatste tijd slaat hij regelmatig af bij stoplichten. Mijn garage heeft geprobeerd de auto na de Apk wat rijker af te stellen maar dat heeft het probleem niet verholpen. Nou heb ik zelf op het forum drie mogelijke oplossingen gevonden:
1. Zekering nummer 10 vernieuwen
2. Een nieuwe stationairsproeier aanbrengen
3. EGR afdoppen.
Bij die laatste oplossing is mijn vraag of ik alleen de slang maar hoef af te doppen en vervolgens gewoon kan laten zitten, of dat de slag volledig verwijderd moet worden en de vrijkomende openingen dichtgelast moeten worden.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-11-2021 06:25 #1041771 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Oplossingen voor afslaan.
Bij stationair is de EGR niet in werking dus dat lijkt me sterk dat dat het is.
Zet de auto op contact, en controleer of de solonoid klikt van de stationair sproeier.

draai hem er ook nog even uit en blaas de nozzle door.

als dat niets uitmaakt, check of de carburateur niet los zit. Ik vermoed valse lucht bij de voet.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
23-11-2021 13:31 #1041772 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oplossingen voor afslaan.
Ik heb zekering nummer 10 vervangen. Er bleek een zekering van 16A in te zitten terwijl 8A voorgeschreven is. Proefritje gemaakt en het probleem lijkt opgelost te zijn! Hopen dat dat zo is en anders gaan we jouw suggesties volgen Steven!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2021 15:26 #1041773 door V300 register
Kan iemand uitleggen hoe het mogelijk is dat een zwakkere zekering (die dus enkel wat minder stroom kan doorlaten) het probleem van TS beinvloedt?

Zelf denk ik bij zijn probleem aan vuil in de beschreven sproeier of aan het o-zo-bekende luchtlek.

NB: wat ik me nog kan voorstellen is dat de metaalcontacten van de oude zekering zo vuil/gecorrodeerd waren dat de stroomdoorgang door het circuit waar de sproeier in zit steeds of regelmatig gehinderd werd waardoor die sproeier niet goed werkte....

rustybuster

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-11-2021 19:13 #1041775 door V300 register
Enige wat ik kan bedenken is dat de zekering zelf niet meer top was. Zelf eens gehad dat van de zekering het puntje (waarmee die in de gaatjes in de lippen zit) doorgesleten was en daardoor eigenlijk zo zwak contact maakte dat dit soort verschijnselen ook kwamen.

Bijlagen:

• BartJu
  • Platinum lid
  • Platinum lid
  • 245DL 1976 B21a AW71
Meer
26-11-2021 19:33 #1041778 door BartJu
Beantwoord door BartJu in topic Oplossingen voor afslaan.
Een 16A zekering laat (bij 12V) een keleien 200 Watt door, een 8A een kleien 100 Watt. Gaat de stroomsterkte (A) over de genoemde waarde heen, dus meer Watt dan zal de zekering doorbranden.
16A biedt dus wat minder bescherming voor de aangesloten verbruikers, maar maakt functioneel voor die gebruikers geen verschil.

Zoals al gesuggereerd zal het loshalen en vastzetten van de zekering dus het contact verbeterd hebben, omdat corrossie en aanslag tussen contact vlakken weggewreven zijn...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-11-2021 09:22 #1041779 door V300 register

hengel;n417792 schreef : van de zekering het puntje (waarmee die in de gaatjes in de lippen zit) doorgesleten was en daardoor eigenlijk zo zwak contact maakte

Ik zie dit als een variant op 'slecht contact'. Bedankt voor je bijdrage.

rustybuster

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-11-2021 09:25 #1041780 door V300 register

BartJu;n417795 schreef :
Zoals al gesuggereerd ...

Bedankt voor je instemmende/ondersteunende reactie. :y:

rustybuster

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-11-2021 13:51 #1041781 door V300 register
ook even controleren of de zekering nog wel goed aangeklemd wordt anders de lipjes weer iets naar mekaar toebuigen

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-11-2021 16:35 #1041782 door V300 register
Het verhaal krijgt nog een staartje. Vandaag bracht ik de auto naar mijn garage voor de winterslaap. Ik reed met een gangetje van zo'n 30 km/u over een van de drukste eenbaanswegen van Breda toen ik plotseling vermogen verloor. Gelukkig wou hij wel meteen starten want dat zou een giga verkeersinfarct hebben veroorzaakt. In de garage de accu losgekoppeld en nou krijg ik nota bene de motorkap niet meer dicht! Nou ja, in maart zien we wel weer verder.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC