1.4 1983 solex carb afstellen
- V300 register
- Verbannen
ik rij tegenwoordig in een 340 uit 1983. tegen alle verwachtingen in is dit wel een blijvertje.
de auto was een variomatic, maar ik heb hem omgebouwd naar handgeschakeld.
de auto rijd op wat kleine dingen na goed!
echter is het verbruik wel aan de hoge kant.
als je het gaspedaal bij stilstand volledig intrapt komt de motor niet gelijk op toeren. dit in combinatie met een hoog stationair en een benzine geur na uitzetten denk ik dat de carb veel te rijk is afgesteld.
het uitlaatspruitstuk is gescheurd, heb voor een schappelijk prijsje een in en uitlaatspruitstuk gekocht, die zal ik vanmiddag monteren, dan kan valse lucht ook gelijk uitgesloten worden.
in de solex zit stationairsproeier van een 1.4 weber carb gezien die van de solex kapot was,maar dit mag volgens mij geen verschil maken.
de carb was bij de vorige eigenaar zo afgestelt dat deze nog stationair liep met de kapotte sproeier
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
opweg naar de werkplaats begon de oude motor steeds meer te ratelen, wat bleek een afgebroken klep in de kop.
het spruitstuk is luchtdicht, bij de carb is het lucht dicht met remreinigertest. de motor loopt goed en mooi stationair. alleen bij abrupt gasgeven dan verzuipt de motor naar mijn idee. hij begint dan niet fijn te lopen, en er komen niet meer toeren. met rustig gaspompen of langzaam gasgeven komt de motor wel netjes op toeren. iemand enig idee hoe dit kan?
zal de carb toezijn aan revisie na slechts 125xxx km, of is dit gemakkelijk bij te stellen met een stelschroef?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Frankie;252312 schreef : inmiddels is niet alleen het spruitstuk vervangen, maar zelfs de hele motor. er ligt nu een b14.4 in de auto. maar wel met het oude type spruitstuk en de solex carb.
opweg naar de werkplaats begon de oude motor steeds meer te ratelen, wat bleek een afgebroken klep in de kop.
het spruitstuk is luchtdicht, bij de carb is het lucht dicht met remreinigertest. de motor loopt goed en mooi stationair. alleen bij abrupt gasgeven dan verzuipt de motor naar mijn idee. hij begint dan niet fijn te lopen, en er komen niet meer toeren. met rustig gaspompen of langzaam gasgeven komt de motor wel netjes op toeren. iemand enig idee hoe dit kan?
zal de carb toezijn aan revisie na slechts 125xxx km, of is dit gemakkelijk bij te stellen met een stelschroef?
Is het met een klein beetje choke wel beter met abrupt gasgeven? Misschien te rijk afgesteld, of zelfs een te grote sproeier (als dat kan).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Daar kun je beter een weber voor hebben.
Lijkt inderdaad te rijk te staan.
Kun je de Co schoef nog wat armer draaien (rechtsom) en even goed mooi blijven lopen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Kan ook een gescheurd membraam zijn van de acceleratiepomp.
Alhoewel ik dat nog nooit heb gezien in de praktijk.
Bij constante snelheid zuigt de motor de benzine uit de venturi van de carb.
Bij een dot gasgeven geeft een extra sproeier, (in dit geval een kraantje achtige sproeier net onder de choke klep) een dot benzine.
Dit treed in werking doordat het gasmechanisme op de carb. een membraam indrukt (grote vierkante membraam aan de zijkant) die de benzine er als het ware doorheen stuwd om zo snel op gang te komen.
Echter als dat memraam dus niet goed is, gescheurd of wat dan ook het niet meer werkt.
Maar zoals ik al zei vermoed ik dat niet, eerder gewoon te rijk. Heb namelijk nooit problemen daar mee gezien.
Zijn vrij sterke membramen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Steven340;252326 schreef : Bij een dot gasgeven geeft een extra sproeier, (in dit geval een kraantje achtige sproeier net onder de choke klep) een dot benzine.
Klopt: als het ding echter los is gelopen of op een andere manier niet naar behoren functioneert, lebbert-ie de benzine overal naartoe behalve waar het hoort, en dan krijg je het omschreven effect.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
Deze zit erin gedrukt. Niet geschroeft.
Maar begreep al dat het ook een valse lucht dingetje was uit z'n sms berichten die ik van hem krijg.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
de complete aandrijflijn, subframe voor, schokdempers achter zijn nu gewisseld bij de auto, als de carb nu geen valse lucht meer krijgt moet alleen de km tellerkabel nog gewisseld worden, heb al andere liggen.
voor de lange termijn wil ik de deurpanelen ook nog wisselen. dus mocht iemans goede 3deurs deurpanelen hebben liggen danhoud ik mij aanbevolen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
heb de orginele stationairsproeier nog is nagekeken en paar keer getest, en verdomt deze klikt weer maar helaas wil de auto ook hierop niet stationair lopen. dus ga de carb maar reviseren, goed schoonmaken nieuwe pakkingen ertussen etc. maar dan wil ik ook een andere stationairsproeier erin doen die 100% goed is. toevallig nog iemand die er 1 in de aanbieding heeft?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.