Motor houdt in bij abrubt gas

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2018 21:14 #634883 door Steven340
Motor houdt in bij abrubt gas is gemaakt door Steven340
M'n witte 340 cvt heeft er de laatste tijd vaak last van dat als je vanuit stilstand op wilt trekken en bijvoorbeeld ook flink hard wilt optrekken dat hij ineens inhoudt en af slaat.

Zet ik hem in z'n neutraal, geef eens een paar keer abrubt gas, houd in en slaat vaak ook meteen af.
Langzaam gasgeven is verder geen probleem, komt dan prima op toeren.
Carburateur heb ik al eens gereviseerd, en zo'n 1000km geleden nog een grote beurt gehad waarbij alles vervangen is, bougies verderkap etc...

Zou het toch weer vuil in de carb. zijn of denken jullie wat anders?
CO heb ik op gehoor zo "arm" mogelijk afgesteld dat hij ook nog mooi blijft lopen, maar of ik hem nou heel arm of wat rijker zet, dat maakt verder geen verschil wat dat inhouden betreft.

Betreft een enkeltraps solex carburateur (B14.3E)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-05-2018 22:43 #975551 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Motor houdt in bij abrubt gas
Inhouden kan kan ook met valse lucht te maken hebben. Heb je dat gecheckt?

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-05-2018 22:47 #975552 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic Motor houdt in bij abrubt gas
Je ontbranding zorgt niet voor voldoende kracht. De verhouding tussen lucht en benzine is niet constant hetzelfde. Is je vlotter goed?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2018 00:43 #975554 door V300 register
Is het spuitertje van de acceleratiepomp toevallig losgelopen?

Even deksel van de carburateur afhalen en natrekken. Kan precies deze symptomen veroorzaken

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-05-2018 21:13 #975562 door V300 register
bij de weber wel maar zit dat bij de solex ook zo?vuiltje in terugslagklep van de acc pomp zou ook nog kunnen

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-05-2018 22:16 #975563 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Motor houdt in bij abrubt gas
Valse lucht is het niet, heb dat al gecontroleerd.
Ga er zondag weer even naar kijken en zal dan ook een filmpje maken mocht ik dan nog niets gevonden hebben.

De solex heeft niet zoiets als zo'n "kraantje" (hoofdsproeier) als de webers hebben die eventueel kan lostrillen.

Vind een solex aardig solide in elkaar zitten ten opzichte van de weber.
Die webers zijn wat dat betreft wat complexer en storingsgevoeliger wat lostrillen etc. betreft.
Daarom kwam ik er ook zo even niet uit. Maar zal de vlotterdeksel eens lichten, wie weet of er nog wat los zit. En het co nog even controleren bij een lokale garage met de viergastester.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-05-2018 19:43 #975565 door V300 register
Ik zou het net als Wouter bij de acceleratiesproeier zoeken. Dat ding gooit een kwak benzine in de carburateur wanneer je ineens veel gas geeft. Als die nauwelijks of niet werkt wordt enkel de gasklep ineens open getrokken waardoor je mengsel te veel lucht heeft t.o.v. brandstof. Andersom zou ook nog kunnen, dat hij te veel brandstof in de carburateur gooit.

Een ander dingetje wat ik nog kan bedenken, hoe ziet het zeefje/filtertje in de carburateur er uit? Het kan ook zijn dat dit dicht zit en daarom nog wel net aan de vraag van brandstof kan voldoen onder deellast maar niet onder vollast.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-05-2018 14:15 #975568 door V300 register
Is het een solex van een b 14.3E? Gezien het feit dat hij bij de 1400 rubriek staat? Die dingen kunnen wel degelijk lostrillen, en dat stekkertje kan ook loszitten.

Wat ook nog kan, is dat er pakkingsresten in de carburateur zitten. Deze resten komen van de carburateur zelf, en slijten wegens ouderdom. Je zegt dat je dat ding gereviseerd hebt, dus eigenlijk kan het niet zo zijn, maar goed, wie weet... Wat pakkingsresten laten zitten die er toch in geslopen zijn?

Dan zijn het wel kleine restjes trouwens. Je kunt het een beetje testen, als je de choke opengooit, en het is voor een gedeelte weg, dan is mijn ervaring dat er pakkingsresten in zitten.

Maar goed, ik zou toch eens naar die sproeier kijken, ik denk dat die op nummer 1 komt.

Je zou ook nog, een benzinefilter in de hoofdbenzine leiding naar de carburateur kunnen plaatsen. Dat scheelt soms ook klachten. Maar niet echt deze klacht. Meer ineens inhouden, schokken ed. Dat inhouden klopt, maar toen ik het had was inhouden en schokken ineens afgelopen. Niet uitvallen.

Ik heb zo,n dergelijk verhaal een keer gehad bij mijn 340 met achteruit rijden. Sloeg elke keer af bij achteruit rijden. Toen heb ik hem een keer voor iets kleins naar de Volvo garage gebracht, waar ik schrok van de rekening van meer dan 100 euro. Echter, was dat afslaan bij hem in zijn achteruit zetten (waar voor hij niet naar de garage ging) ineens wel weg. Deed hij daarvoor elke keer. Geen idee wat dat toen is geweest.

• Steven340
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-05-2018 17:40 #975569 door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Motor houdt in bij abrubt gas
Betreft inderdaad een solex van een B14.3E, heb ik al vermeld in m'n starterspost.

Vandaag wilde ik er naar kijken, maar m'n zus rijdt altijd in deze auto.
Is dat wel gewend dat ze bij wegrijden wat rustiger het gas moet bedienen en is dan ook verder niets aan de hand.

Ze was vandaag druk met de auto dus even geen tijd voor gehad.

Wordt vervolgd.....

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
04-06-2018 17:14 #975705 door V300 register
Het kan ook nog zijn dat je benzinepomp niet meer goed functioneert, je benzinefilter verstopt is of dat er egens een slangetje dicht wordt gezogen (of is geknikt).

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC