Aanpassingen bij verwijderen katalysator?
- V300 register
- Verbannen
Omdat de katalysator voor de apk tegenwoordig niet meer nodig is om aan de uitstootnorm te voldoen, en deze toch wel een hoop vermogen wegneemt (zeker na verloop van tijd als je weinig hoge toeren rijdt), wil ik hem eigenlijk een keer weghalen. Wat ik wil doen is het binnenwerk uit een katalysator halen en vervangen door een stalen pijp indien mogelijk.
Nu staat hier op het forum een hoop over beschreven over wat je kunt doen, over de apk, wat het inhoudt voor de uitstoot etc. Echter over gevolgen voor de rest van het motorblok wordt niet gesproken. Dat vind ik opmerkelijk omdat er toch wel wat verschillen zijn tussen de 1.4's met en zonder kat.
Mijn vraag: wil ik het goed doen, moet ik dan nog dingen aanpassen aan de motor? Renix van een model zonder katalysator, carburateur rijker afstellen i.v.m. minder tegendruk, etc?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ik zou persoonlijk liever juist wel een katalysator willen hebben onder mijn 340 omdat de uitlaatgassen dan minder verstikkend zijn en ook minder stinken. Als de auto stil staat of je uitstapt heb je hier zelf mee te maken en de omgeving helaas altijd. Mensen houden steeds meer en meer afstand als ze lang achter je rijden door de effecten van de CO gassen maar proberen je ook vaker in te halen als je zonder een kat rijdt is mijn eigen ervaring.
Misschien dat de CO2 uitstoot wel verminderd wordt, omdat de CO gassen niet meer naar CO2 worden omgezet, dus misschien kan je van de EU of de overheid subsidie vragen voor de ingreep.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Robert340;250228 schreef : Misschien dat de CO2 uitstoot wel verminderd wordt, omdat de CO gassen niet meer naar CO2 worden omgezet, dus misschien kan je van de EU of de overheid subsidie vragen voor de ingreep.
Als dat eens zou kunnen :+
Maar dan laat ik liever auto's restaureren onder de noemer 'monumentenzorg'.
AvdAkker;250229 schreef : Geen aanpassingen aan de motor of carburateur, bij de Renix de C-stekker lostrekken (ontsteking weer vervroegen)
Dank Anjo!
Het blijkt dus reuze mee te vallen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Daarna is het qua motorische aanpassing inderdaad voldoende om de C stekker te verwijderen voor het vervroegen van de ontsteking.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ingewikkeld verhaal: je moet dus ofwel de kat, danwel een middendemper eronder hebben.
Einddemper kun je weg laten als je meer geluid wilt
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wel confronterend, stel je voor hoeveel koppel die Amerikaan die ik heb gehad had kunnen hebben met een fatsoenlijke uitlaat :+
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.