Aanpassingen bij verwijderen katalysator?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2018 08:22 #634874 door V300 register
Aanpassingen bij verwijderen katalysator? is gemaakt door V300 register
Beste allemaal,

Omdat de katalysator voor de apk tegenwoordig niet meer nodig is om aan de uitstootnorm te voldoen, en deze toch wel een hoop vermogen wegneemt (zeker na verloop van tijd als je weinig hoge toeren rijdt), wil ik hem eigenlijk een keer weghalen. Wat ik wil doen is het binnenwerk uit een katalysator halen en vervangen door een stalen pijp indien mogelijk.

Nu staat hier op het forum een hoop over beschreven over wat je kunt doen, over de apk, wat het inhoudt voor de uitstoot etc. Echter over gevolgen voor de rest van het motorblok wordt niet gesproken. Dat vind ik opmerkelijk omdat er toch wel wat verschillen zijn tussen de 1.4's met en zonder kat.

Mijn vraag: wil ik het goed doen, moet ik dan nog dingen aanpassen aan de motor? Renix van een model zonder katalysator, carburateur rijker afstellen i.v.m. minder tegendruk, etc?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2018 09:56 #975394 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanpassingen bij verwijderen katalysator?
Misschien kan je in de documentatie / vraagbaken de eventuele verschillen tussen de carburateurs en ontsteking vinden, er kan misschien een andere sproeier gebruikt zijn in een model zonder kat behalve de afstelling met de stelschroefjes. Ik heb zelf namelijk onlangs in de NLe vraagbaak over de 440/460/480 een stuk gelezen waarin veel verschillen van de carburateurs stonden tussen de verschillende vroege modeljaren.

Ik zou persoonlijk liever juist wel een katalysator willen hebben onder mijn 340 omdat de uitlaatgassen dan minder verstikkend zijn en ook minder stinken. Als de auto stil staat of je uitstapt heb je hier zelf mee te maken en de omgeving helaas altijd. Mensen houden steeds meer en meer afstand als ze lang achter je rijden door de effecten van de CO gassen maar proberen je ook vaker in te halen als je zonder een kat rijdt is mijn eigen ervaring.
Misschien dat de CO2 uitstoot wel verminderd wordt, omdat de CO gassen niet meer naar CO2 worden omgezet, dus misschien kan je van de EU of de overheid subsidie vragen voor de ingreep.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-05-2018 10:04 #975395 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Aanpassingen bij verwijderen katalysator?
Geen aanpassingen aan de motor of carburateur, bij de Renix de C-stekker lostrekken (ontsteking weer vervroegen)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2018 11:54 #975396 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanpassingen bij verwijderen katalysator?

Robert340;250228 schreef : Misschien dat de CO2 uitstoot wel verminderd wordt, omdat de CO gassen niet meer naar CO2 worden omgezet, dus misschien kan je van de EU of de overheid subsidie vragen voor de ingreep.

Als dat eens zou kunnen :+
Maar dan laat ik liever auto's restaureren onder de noemer 'monumentenzorg'.

AvdAkker;250229 schreef : Geen aanpassingen aan de motor of carburateur, bij de Renix de C-stekker lostrekken (ontsteking weer vervroegen)

Dank Anjo!
Het blijkt dus reuze mee te vallen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2018 18:35 #975405 door V300 register
Ja maar ho even. Je kat vervangen door een buis, dat gaat m niet worden, want de rest van de uitlaat is gemaakt op de aanwezigheid van de katalysator. De beste oplossing is om de uitlaatvoorpijp te vervangen door een exemplaar wat bedoeld is voor de katalysator-loze uitvoering, en de kat+ de buis erachter te vervangen door een middendemper met buis van het katloze type.

Daarna is het qua motorische aanpassing inderdaad voldoende om de C stekker te verwijderen voor het vervroegen van de ontsteking.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2018 18:39 #975406 door V300 register
Je bedoelt dat er anders meer geluid uit komt omdat er geen middendemper aanwezig is Wouter? Of heeft het nog andere consequenties?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2018 19:56 #975407 door V300 register
Geluid is niet het punt. Je hebt dan ook geen trekkracht meer... :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2018 20:03 #975409 door V300 register
Dat is inderdaad minder handig :+

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2018 20:09 #975410 door V300 register
Het heeft te maken met de drukgolven in de uitlaat. Door de variatie van de diameter (van smal naar breed) aan het begin van de katalysator ontstaat een "reflectie" die helpt om de volgende uitlaatslag mee te helpen ipv tegen te houden.

Ingewikkeld verhaal: je moet dus ofwel de kat, danwel een middendemper eronder hebben.

Einddemper kun je weg laten als je meer geluid wilt ;)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
16-05-2018 20:26 #975412 door V300 register
Grappig dat dat nog zoveel uitmaakt bij een 340. Dat is inderdaad zeker iets om rekening mee te houden.

Wel confronterend, stel je voor hoeveel koppel die Amerikaan die ik heb gehad had kunnen hebben met een fatsoenlijke uitlaat :+

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC