Aanslepend vacuumlek
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-09-2015 20:39 #633816
door V300 register
Aanslepend vacuumlek is gemaakt door V300 register
Hallo,
Mijn motor stottert en bonkt nu al een hele tijd bij stationair toerental: hij draait niet mooi egaal en als je in de auto zit te wachten voor een verkeerslicht wordt je een klein beetje rondgeschut, net alsof er ??n cilinder niet meedoet. Het is erger na een langere rit op de snelweg.
Om dit probleem op te lossen, heb ik al een heleboel gedaan en al een hoop kleine mankementjes gevonden. Telkens ik er ??n oplos denk ik: jup, dit zal het wel geweest zijn, nu gaat hij mooi draaien op rolantie, maar nee hoor.
Nu weet ik zeker dat ik een vacuumlek heb aan de carburateurvoet. Het toerental daalt als ik wat remmenreiniger op de verbinding spruitstuk-carbverwarmingsvoet spuit.
Ik krijg dit lek echter niet toe, heb al meerdere pakkingen gesneden van verschillende diktes, een dun laagje vloeibare pakking toegevoegd (ja ik weet het:woops:), soms is het beter, maar echt toe krijg ik het niet.
Nu begin ik dus echt te twijfelen of ik iets verkeerd monteer, ofdat er iets geschonden is etc. 'k Ben het eigenlijk kotsbeu :cry3:
Hier staan een aantal foto's van het hele gedoe en hoe ik het monteer.
imgur.com/a/6okSI
De pakkingen die ik het laatst gebruikt heb zijn 1.2 mm dik en zijn vanbinnen met metaal verstevigd (niet zo simpel om uit te snijden).
Hoe dik zijn de originele?
Heeft er iemand een trucje om die 4 strategisch geplaatste carb bouten vast te zetten? Ik gebruik nu zo'n offset ringsleutel, maar daarmee is het ook geen pretje.
Bedankt!
Mijn motor stottert en bonkt nu al een hele tijd bij stationair toerental: hij draait niet mooi egaal en als je in de auto zit te wachten voor een verkeerslicht wordt je een klein beetje rondgeschut, net alsof er ??n cilinder niet meedoet. Het is erger na een langere rit op de snelweg.
Om dit probleem op te lossen, heb ik al een heleboel gedaan en al een hoop kleine mankementjes gevonden. Telkens ik er ??n oplos denk ik: jup, dit zal het wel geweest zijn, nu gaat hij mooi draaien op rolantie, maar nee hoor.
Nu weet ik zeker dat ik een vacuumlek heb aan de carburateurvoet. Het toerental daalt als ik wat remmenreiniger op de verbinding spruitstuk-carbverwarmingsvoet spuit.
Ik krijg dit lek echter niet toe, heb al meerdere pakkingen gesneden van verschillende diktes, een dun laagje vloeibare pakking toegevoegd (ja ik weet het:woops:), soms is het beter, maar echt toe krijg ik het niet.
Nu begin ik dus echt te twijfelen of ik iets verkeerd monteer, ofdat er iets geschonden is etc. 'k Ben het eigenlijk kotsbeu :cry3:
Hier staan een aantal foto's van het hele gedoe en hoe ik het monteer.
imgur.com/a/6okSI
De pakkingen die ik het laatst gebruikt heb zijn 1.2 mm dik en zijn vanbinnen met metaal verstevigd (niet zo simpel om uit te snijden).
Hoe dik zijn de originele?
Heeft er iemand een trucje om die 4 strategisch geplaatste carb bouten vast te zetten? Ik gebruik nu zo'n offset ringsleutel, maar daarmee is het ook geen pretje.
Bedankt!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
23-09-2015 20:54 #958688
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Aanslepend vacuumlek
heb je al eens gekeken of de carburateurvoet wel vlak is?
Die kan best krom zijn. Even controleren op een glasplaat of stalen rei en indien nodig afvlakken.
Die kan best krom zijn. Even controleren op een glasplaat of stalen rei en indien nodig afvlakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
23-09-2015 21:03 #958689
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Aanslepend vacuumlek
Ook al de pakking van het spruitstuk gecheckt? Gescheurde slangetjes o.i.d.?
(Edit) En wat Joost al zij, is de voet van de carb ook recht?
Staat het CO (redelijk) goed?
Kleppen gesteld? (dit zou niet te maken moeten hebben met bokken maar je motor kan er veel mooier van lopen als alles goed afgesteld staat)
Anders de stationair sproeier checken.
Als je bij de stationair sproeier een o-ringetje tussen de nozzle en de sproeier-behuizing hebt zitten kun je deze beter vervangen doormiddel van een "veer" ringetje zodat de nozzle beter aansluit in de zitting.
Tis namelijk zo dat als de sproeier aandraait en hij zit op z'n eind van z'n draad dan wil de nozzle nog niet helemaal aan zitten. En omdat je deze niet verder in kan draaien zul je de nozzle iets verder naar buiten moeten zetten.
Heb dat bokken ook gehad en bij mij was het dat probleem.
Bij de pakkingen van de voet van de carb zitten wat mij betreft goed, heb daar ook de originele voor gebruikt. Alleen tussen de voet van de carb. en het koelblok waar ook een kunstof flens zit met twee gaten heb ik zelf dikke pakingen gesneden om ook alle oneffenheden op te heffen. Oorspronkelijk zitten hier hele dunne papieren pakkingkjes tussen, wat naar mijn idee waardeloos is. Vooral als het al een aantal keer is los geweest.
(Edit) En wat Joost al zij, is de voet van de carb ook recht?
Staat het CO (redelijk) goed?
Kleppen gesteld? (dit zou niet te maken moeten hebben met bokken maar je motor kan er veel mooier van lopen als alles goed afgesteld staat)
Anders de stationair sproeier checken.
Als je bij de stationair sproeier een o-ringetje tussen de nozzle en de sproeier-behuizing hebt zitten kun je deze beter vervangen doormiddel van een "veer" ringetje zodat de nozzle beter aansluit in de zitting.
Tis namelijk zo dat als de sproeier aandraait en hij zit op z'n eind van z'n draad dan wil de nozzle nog niet helemaal aan zitten. En omdat je deze niet verder in kan draaien zul je de nozzle iets verder naar buiten moeten zetten.
Heb dat bokken ook gehad en bij mij was het dat probleem.
Bij de pakkingen van de voet van de carb zitten wat mij betreft goed, heb daar ook de originele voor gebruikt. Alleen tussen de voet van de carb. en het koelblok waar ook een kunstof flens zit met twee gaten heb ik zelf dikke pakingen gesneden om ook alle oneffenheden op te heffen. Oorspronkelijk zitten hier hele dunne papieren pakkingkjes tussen, wat naar mijn idee waardeloos is. Vooral als het al een aantal keer is los geweest.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-09-2015 14:30 #958695
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanslepend vacuumlek
Bedankt voor de reacties, ik zag het gisteren even niet goed meer zitten
Ik had de carbvoet al eens tegen een rei gehouden en dat leek toen goed te zitten, maar die rei is eigenlijk niet te vertrouwen, ik moet eens zien om aan een stuk glas te geraken. Hoogstwaarschijnlijk is dat inderdaad het probleem, ik kan het niet anders meer bedenken, maar ik had gehoopt dat de dikke nieuwe pakking die fractie van een mm wel ging opvangen, zonder vlakken. Niet dus, zelfs niet met de magische fixall; vloeibare pakking.
Voor die flens met twee gaten heb ik ook nieuwe pakkingen uit 0.4 mm papier gesneden.
Mijn sproeier heeft denk ik zo'n veerring waarover je spreekt, ik zal vanavond eens een foto nemen.
Iemand overigens nog een tip om de 4 moeren van de carb vlot los te maken en aan te spannen? Nu haal ik de pneumatische choke los en gebruik ik zo'n ringsleutel 12:
Past bijlange niet fantastisch en de moeren dragen er de tekenen al van...
Eigenlijk zou ik er het liefst een momentsleutel opzetten, er moet 20Nm op en het lijkt mij wel goed voor de voet en de luchtdichtheid dat de moeren gelijk worden opgespannen.
Doet iemand dit?
Ik had de carbvoet al eens tegen een rei gehouden en dat leek toen goed te zitten, maar die rei is eigenlijk niet te vertrouwen, ik moet eens zien om aan een stuk glas te geraken. Hoogstwaarschijnlijk is dat inderdaad het probleem, ik kan het niet anders meer bedenken, maar ik had gehoopt dat de dikke nieuwe pakking die fractie van een mm wel ging opvangen, zonder vlakken. Niet dus, zelfs niet met de magische fixall; vloeibare pakking.
Voor die flens met twee gaten heb ik ook nieuwe pakkingen uit 0.4 mm papier gesneden.
Mijn sproeier heeft denk ik zo'n veerring waarover je spreekt, ik zal vanavond eens een foto nemen.
Iemand overigens nog een tip om de 4 moeren van de carb vlot los te maken en aan te spannen? Nu haal ik de pneumatische choke los en gebruik ik zo'n ringsleutel 12:
Past bijlange niet fantastisch en de moeren dragen er de tekenen al van...
Eigenlijk zou ik er het liefst een momentsleutel opzetten, er moet 20Nm op en het lijkt mij wel goed voor de voet en de luchtdichtheid dat de moeren gelijk worden opgespannen.
Doet iemand dit?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
24-09-2015 18:24 #958700
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Aanslepend vacuumlek
Ik zet zelf de moeren met gevoel goed vast.
Verder zou ik veel dikker pakking papier gebruiken, zeker 1 a 2mm i.p.v. 0,4
Mijn carb. voet is ook krom, en niet zo'n beetje ook :no_comment:, maar moet zulk dik papier wel lucht dicht :yeah:
En voor het vastdraaien gebruik ik een steeksleutel en voor de moeren aan de kant van de kleppendeksel een ring dacht ik. Weet wel dat sommige inderdaad erg last zijn om je sleutel goed op te zetten. Geloof dat ik toen een ringsleutel wat bijgeslepen had om makkelijk passend te maken.
Verder zou ik veel dikker pakking papier gebruiken, zeker 1 a 2mm i.p.v. 0,4
Mijn carb. voet is ook krom, en niet zo'n beetje ook :no_comment:, maar moet zulk dik papier wel lucht dicht :yeah:
En voor het vastdraaien gebruik ik een steeksleutel en voor de moeren aan de kant van de kleppendeksel een ring dacht ik. Weet wel dat sommige inderdaad erg last zijn om je sleutel goed op te zetten. Geloof dat ik toen een ringsleutel wat bijgeslepen had om makkelijk passend te maken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
24-09-2015 19:02 #958701
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Aanslepend vacuumlek
al eens aan een remleidingsleutel gedacht? Dat is een zeskantsleutel waarvan ??n kant ontbreekt. Voordeel is dat je veel grip hebt (veel contactoppervlak) en vanwege de open kant is 'ie ook geschikt voor moeren die ergens dicht tegenaan zitten.
Het is lang geleden dat ik een 1.4-liter had dus ik heb niet meer helemaal helder hoe die carburateur eruit ziet, maar misschien kun je het eens proberen. Een remleidingsleutel is er namelijk ook in maat 12.
Het is lang geleden dat ik een 1.4-liter had dus ik heb niet meer helemaal helder hoe die carburateur eruit ziet, maar misschien kun je het eens proberen. Een remleidingsleutel is er namelijk ook in maat 12.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
Minder
Meer
24-09-2015 21:33 #958705
door Laszlo Mogyorossy
Beantwoord door Laszlo Mogyorossy in topic Aanslepend vacuumlek
Ben bang, dat de wanddikte van een leiding sleutel te groot is, je komt er niet mee tussen moer en carb. wand.
Ik heb van Hans Leenmans, vroeger de motor goeroe van Helmond een platte ringsleutel gekregen, die in L-vorm omgezet, c.q. doorgezaagd en weer aan elkaar gelast is, waarbij de 12 mm kant de korte poot is met een totale lengte van 5 cm.
Hiermee gaat het perfekt, dit gereedschapje werd gebruikt ten tijde van de ontwikkeling van de eerste 343 , zodat men snel de carb. kon verwisselen
Ik heb van Hans Leenmans, vroeger de motor goeroe van Helmond een platte ringsleutel gekregen, die in L-vorm omgezet, c.q. doorgezaagd en weer aan elkaar gelast is, waarbij de 12 mm kant de korte poot is met een totale lengte van 5 cm.
Hiermee gaat het perfekt, dit gereedschapje werd gebruikt ten tijde van de ontwikkeling van de eerste 343 , zodat men snel de carb. kon verwisselen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
24-09-2015 21:52 #958708
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanslepend vacuumlek
Het is wellicht geen panacee voor het probleem, maar zit het verwarmingselement nog met een schroef aan de carburateurvoet vast? Die was bij mij destijds kwijt en dat leidde ook tot een permanent (zij het klein) vacuumlek.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
06-10-2015 14:11 #958814
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanslepend vacuumlek
Dit weekend heb ik de voet van de carburateur gevlakt, toch een uurtje aan bezig geweest, goed krom dus! De auto rijdt merkbaar beter en schudt minder stationair, maar met remmenreiniger vind ik toch nog steeds een lek aan de voet. Ik ben wel lui geweest en heb de pakkingen herbruikt (ze hadden er immers nog maar ??n dag onder gezeten), kan dit het probleem zijn? Kan de bovenkant van het spruitstuk ook krom zijn, of gebeurt dit niet snel?
Bedankt overigens voor de tips ivm die moeren, zelf een sleutel aanpassen lijkt mij inderdaad de beste manier om dit wat vlotter aan te pakken.
Bedankt overigens voor de tips ivm die moeren, zelf een sleutel aanpassen lijkt mij inderdaad de beste manier om dit wat vlotter aan te pakken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
07-10-2015 21:59 #958835
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Aanslepend vacuumlek
JA de bovenkant van het spruitstuk kan absoluut ook krom zijn!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets