Volvo ploft uit carburateur. Loopt slecht.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-09-2015 12:13 #633812
door V300 register
Volvo ploft uit carburateur. Loopt slecht. is gemaakt door V300 register
[YOUTUBE]sk-VENznsBs[/YOUTUBE]
Sinds kort heb ik mijn uitlaat/inlaatspruitstuk pakking vervangen.
Dit heb ik gedaan omdat mijn pakking lekte.
Na het vervangen startte ik de Volvo.. de Volvo startte direct, maar liep helaas niet zo soepel als voorheen. Ik heb nu geen vermogen meer en er komt steeds een plof uit de carburateur.
Ik heb vervolgens alles na gekeken zoals kapotte vacu?m slangen, lekkages, bougiekabels etc.
Ik heb gekeken of het nut had om de stationair schroef bij te stellen.
Toen ik hier aan draaide, wou hij helemaal niet starten.
Ik heb vervolgens de bougies vervangen om dat ze roet zwart waren.
Na het vervangen startte hij wel direct. Maar nog steeds liep hij slecht en komen er steeds plofjes uit de carburateur.
Zou het kunnen dat ik mijn kleppen moet stellen? Of ligt mijn probleem ergens anders? Ik vind het vreemd omdat ik in feite niks anders heb veranderd aan mijn blok behalve de pakking.
Ik hoor graag als iemand mij tips kan geven.
Als vast bedankt.
Sinds kort heb ik mijn uitlaat/inlaatspruitstuk pakking vervangen.
Dit heb ik gedaan omdat mijn pakking lekte.
Na het vervangen startte ik de Volvo.. de Volvo startte direct, maar liep helaas niet zo soepel als voorheen. Ik heb nu geen vermogen meer en er komt steeds een plof uit de carburateur.
Ik heb vervolgens alles na gekeken zoals kapotte vacu?m slangen, lekkages, bougiekabels etc.
Ik heb gekeken of het nut had om de stationair schroef bij te stellen.
Toen ik hier aan draaide, wou hij helemaal niet starten.
Ik heb vervolgens de bougies vervangen om dat ze roet zwart waren.
Na het vervangen startte hij wel direct. Maar nog steeds liep hij slecht en komen er steeds plofjes uit de carburateur.
Zou het kunnen dat ik mijn kleppen moet stellen? Of ligt mijn probleem ergens anders? Ik vind het vreemd omdat ik in feite niks anders heb veranderd aan mijn blok behalve de pakking.
Ik hoor graag als iemand mij tips kan geven.
Als vast bedankt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
18-09-2015 14:21 #958603
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo ploft uit carburateur. Loopt slecht.
Als de pakking van inlaatspruitstuk lek was, is de motor afgesteld op een vacuumlek. De motor zal nu veel te rijk afgesteld zijn.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-09-2015 14:52 #958604
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo ploft uit carburateur. Loopt slecht.
Krijg je nog steeds niet dit effect volgens mij. Een lekkende spruitstukpakking geeft namelijk een niet zo goed lopende motor. Maar losse schroeven is helemaal een ramp. Heb je de boel wel goed aangesloten? De pakkingen van de carburateur de onderste wel terug geplaats? Heb je de schroeven goed aangedraaid van het spruitstuk zit toch niet los? Heb je de vacuumslangen wel op de juiste manier teruggeplaatst? Niet lostrekken en vervolgens maar ergens induwen, het moet wel weer juist worden aangesloten.
Maar goed mijn vermoeden is eerder of de carburateur is niet goed afgesteld (met ploffen zou ik eerder aan een te arm mengsel denken maar dat is hier vrijwel onmogelijk), zoals hier boven staat of 1 van de bougies is gewoon kapot (heb ik ook eens gehad geeft ook leuke effecten, kan ook met nieuwe bougies) of je hebt de vacuumslangen verkeerd terug aangesloten.
Of maar dat lijkt me niet, heb je de volgorde van de bougies verwisseld. Dus bougiekabels los getrokken en zo maar willekeurig teruggeduwd...
Poef alles wat vaak voorkomt met zo,n 340 weet ik dus weer net wel...
Maar goed mijn vermoeden is eerder of de carburateur is niet goed afgesteld (met ploffen zou ik eerder aan een te arm mengsel denken maar dat is hier vrijwel onmogelijk), zoals hier boven staat of 1 van de bougies is gewoon kapot (heb ik ook eens gehad geeft ook leuke effecten, kan ook met nieuwe bougies) of je hebt de vacuumslangen verkeerd terug aangesloten.
Of maar dat lijkt me niet, heb je de volgorde van de bougies verwisseld. Dus bougiekabels los getrokken en zo maar willekeurig teruggeduwd...
Poef alles wat vaak voorkomt met zo,n 340 weet ik dus weer net wel...
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
18-09-2015 16:08 #958605
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Volvo ploft uit carburateur. Loopt slecht.
uiteraard ben ik er in mijn antwoord vanuit gegaan dat alles correct is gemonteerd.
Maar feit is dat als je inlaatspruitstukpakking lek was, je motor valse lucht trok. Als de motor toch gewoon liep, zijn de afstellingen aangepast. Zodra je luchtlekkage dan ineens verholpen is terwijl de afstellingen gelijk blijven, staat de motor ineens veel te rijk afgesteld.
Te meer omdat je aangeeft dat de bougies zwart zijn en de motor slecht trekt (hij krijgt gewoon teveel benzine).
Hier op het forum staat beschreven wat de basisinstelling is van de carburateur. Zet hem daar eens op terug (dus ook de CO-schroef) en ga dan afstellen.
Uiteraard moet je pas de carburateur afstellen als de rest in orde is (bougies, klepspeling, valse lucht etc.).
Maar feit is dat als je inlaatspruitstukpakking lek was, je motor valse lucht trok. Als de motor toch gewoon liep, zijn de afstellingen aangepast. Zodra je luchtlekkage dan ineens verholpen is terwijl de afstellingen gelijk blijven, staat de motor ineens veel te rijk afgesteld.
Te meer omdat je aangeeft dat de bougies zwart zijn en de motor slecht trekt (hij krijgt gewoon teveel benzine).
Hier op het forum staat beschreven wat de basisinstelling is van de carburateur. Zet hem daar eens op terug (dus ook de CO-schroef) en ga dan afstellen.
Uiteraard moet je pas de carburateur afstellen als de rest in orde is (bougies, klepspeling, valse lucht etc.).
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-09-2015 00:10 #958622
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Volvo ploft uit carburateur. Loopt slecht.
Ik ga er van uit dat alles weer erop zit zoals het eerst erop zat. Met alle bijbehorende vacu?m slangen, bougiekabels etc.
Heb het dubbel gecontroleerd. Kan me moeilijk voorstellen dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Is er een link naar de informatie voor de basisinstelling van de carburateur. Ik heb de search gebruikt maar kon het niet vinden. Het is trouwens een solex carburateur.
Wat mij ook opvalt is dat de motor nog even blijft lopen na het uitzetten.. Dit deed hij voorheen ook af en toe. Maar niet langer dan een seconde.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Heb het dubbel gecontroleerd. Kan me moeilijk voorstellen dat ik iets over het hoofd heb gezien.
Is er een link naar de informatie voor de basisinstelling van de carburateur. Ik heb de search gebruikt maar kon het niet vinden. Het is trouwens een solex carburateur.
Wat mij ook opvalt is dat de motor nog even blijft lopen na het uitzetten.. Dit deed hij voorheen ook af en toe. Maar niet langer dan een seconde.
Alvast bedankt voor het meedenken.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
19-09-2015 10:24 #958630
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo ploft uit carburateur. Loopt slecht.
Basisafstelling is de mengselschroef(Of CO schroef) helemaal indraaien en daarna 1,5 slag uitdraaien. Dan de gasklepschroef zo opdraaien dat de gasklep zichtbaar wat open staat en dan starten. Als hij aanslaat eventueel het stationair corrigeren zodat de motor op gehoor tussen de 1500 en 2000rpm draait. Motor laten lopen tot hij op bedrijfstemperatuur is en dan eerst stationairschroef terugdraaien tot een acceptabel toerental, dan met de mengselschroef spelen, zover indraaien dat de motor wat gaat sputteren en dan een volle slag uitdraaien. Als het goed is reageert de motor dan niet als je herhaaldelijk op de rem trapt (geen hoger of lager toerental, hooguit even schudden)
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-09-2015 11:17 #958634
door V300 register
Wat heb je gedaan met dat theestukje wat op het kleppendeksel zit? Ik heb nog nooit een witstukje gezien, maar goed ze zullen vast wel bestaan lopen er wel 2 slangen na toe en is dat stukje nog heel?
Jammer dat je het spruitstuk zelf niet gefilmd hebt. Ik vind hem heel erg beroerd lopen. Net of hij op 3 cilinders loopt, ofzo.
Ik heb ook wel eens afstellingsproblemen gehad en een co van 9% maar dat klinkt toch echt gezonder dan dit. Die van mij loopt als een zonnetje vergeleken met deze... Ja dat kan dus met gemak bij een niet goede afstelling. Als je hem dan weer goed afstelt zit hij zo op 2.5-3.0 %.
Ik heb ook wel vaak een veel te arme afstelling gehad. Een garage had hem volgens het APK boekje afgesteld op 1.5% maar had een kolom verder moeten kijken omdat er bij mij geen ongeregelde kat op zit. Dan kun je zaken krijgen als backfire en dergelijke maar klinkt echt anders dan dit. Ook een veel te hoge afstelling heb ik vaak gehad maar dat klinkt ook anders.
Is een 1.4 solex denk ik? Of 1.7? Zo te zien 1.4.
Jammer dat je het spruitstuk zelf niet gefilmd hebt. Ik vind hem heel erg beroerd lopen. Net of hij op 3 cilinders loopt, ofzo.
Ik heb ook wel eens afstellingsproblemen gehad en een co van 9% maar dat klinkt toch echt gezonder dan dit. Die van mij loopt als een zonnetje vergeleken met deze... Ja dat kan dus met gemak bij een niet goede afstelling. Als je hem dan weer goed afstelt zit hij zo op 2.5-3.0 %.
Ik heb ook wel vaak een veel te arme afstelling gehad. Een garage had hem volgens het APK boekje afgesteld op 1.5% maar had een kolom verder moeten kijken omdat er bij mij geen ongeregelde kat op zit. Dan kun je zaken krijgen als backfire en dergelijke maar klinkt echt anders dan dit. Ook een veel te hoge afstelling heb ik vaak gehad maar dat klinkt ook anders.
Is een 1.4 solex denk ik? Of 1.7? Zo te zien 1.4.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
19-09-2015 11:49 #958637
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Volvo ploft uit carburateur. Loopt slecht.
ow ik zie net dat filmpje en dat ligt niet aan een afstelling, je hebt een constante misfire en hij loopt op 3 cilinders.
je bougiekabels zitten in ieder geval goed (dat is nog net te zien op het filmpje:D) maar ik denk toch dat je het ontstekingsgerelateerd moet zoeken, waarschijnlijk zijn de bougiekabels of de verdelerkap overleden, er is iig een cilinder die vonkt op het moment dat er een inlaatklep open staat (veel te vroeg) waarschijnlijk is dat een vonk die voor een andere cilinder bedoeld is dus ik denk aan vonkoverslag.
vervang in ieder geval de rotor, verdelerkap en bougiekabels voor nieuw spul. draai ook de bougies er weer uit om ze even schoon te maken; dan kun je in principe ook zien bij welke 2 cilinders het probleem ontstond
je bougiekabels zitten in ieder geval goed (dat is nog net te zien op het filmpje:D) maar ik denk toch dat je het ontstekingsgerelateerd moet zoeken, waarschijnlijk zijn de bougiekabels of de verdelerkap overleden, er is iig een cilinder die vonkt op het moment dat er een inlaatklep open staat (veel te vroeg) waarschijnlijk is dat een vonk die voor een andere cilinder bedoeld is dus ik denk aan vonkoverslag.
vervang in ieder geval de rotor, verdelerkap en bougiekabels voor nieuw spul. draai ook de bougies er weer uit om ze even schoon te maken; dan kun je in principe ook zien bij welke 2 cilinders het probleem ontstond
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-09-2015 18:38 #958646
door V300 register
Probleem opgelost.
Na het vervangen van de bougiekabels was het probleem er nog steeds.
Ik heb vervolgens 1 voor de kabels er af gehaald en het viel me op dat de motor beter liep als cilinder 1 niet meevonkte.
Ik heb de kleppendeksel er af gehaald en kwam er achter dat 1 klepsteel krom was. Als tijdelijke oplossing heb ik deze gewoon recht gemaakt met een bankschroef en terug erop gezet.
De volvo loopt weer als een tiet.
Geen idee of klepsteel de juiste benaming is.. in het Engels bedoel ik de ouderwetse pushrod.
Na het vervangen van de bougiekabels was het probleem er nog steeds.
Ik heb vervolgens 1 voor de kabels er af gehaald en het viel me op dat de motor beter liep als cilinder 1 niet meevonkte.
Ik heb de kleppendeksel er af gehaald en kwam er achter dat 1 klepsteel krom was. Als tijdelijke oplossing heb ik deze gewoon recht gemaakt met een bankschroef en terug erop gezet.
De volvo loopt weer als een tiet.
Geen idee of klepsteel de juiste benaming is.. in het Engels bedoel ik de ouderwetse pushrod.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-09-2015 18:38 #958647
door V300 register
Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken
Moderators: Mark Smeets