Kleppen stellen of nokkenas versleten
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-01-2005 14:46 #624932
door V300 register
Kleppen stellen of nokkenas versleten is gemaakt door V300 register
Binnenkort gaat m'n 340 naar een universele garage, de kleppen maken nl. wel erg veel lawaai. De monteur over de garage had het over het afstellen van de kleppen of over een versleten nokkenas. Is dat laatste reeel na 165.000 km met een 14.3 motor met solex of is het eerste geval het meest waarschijnlijk?
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
grt,
Jan Karel
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
grt,
Jan Karel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-01-2005 14:52 #646841
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen of nokkenas versleten
Volgens mijn ervaring tip ik toch echt op de kleppen, die moeten volgens het boekje elke 10.000 km gesteld worden, ik hou een interval van 15 tot 20.000 aan.
Je zult ze echter nooit helemaal stil krijgen, door de constructie is een beetje klepgeluid typisch.
Je zult ze echter nooit helemaal stil krijgen, door de constructie is een beetje klepgeluid typisch.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-01-2005 15:56 #646842
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen of nokkenas versleten
Ik heb verschillende 340's gehad, waarbij ik doorgereden heb tot ? 250.000 km, maar ik heb nog nooit een versleten nokkenas gehad. Dat deze dus versleten is, is dus zeeeer onwaarschijnlijk. Het klinkt mij in de oren als geldklopperij.
Overigens, het stellen van je kleppen moet in een half uurtje gedaan kunnen zijn, dus laat je geen 2 a 3 uur arbeid in je maag splitsen......
Overigens, het stellen van je kleppen moet in een half uurtje gedaan kunnen zijn, dus laat je geen 2 a 3 uur arbeid in je maag splitsen......
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-01-2005 22:26 #646843
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen of nokkenas versleten
hier nummer 3 die denkt dat versleten nokkenas onzin is.
heb dit bij een cleon motor nog NOOIT! meegemaakt.
daar tegenover staat dat klepstellen vaak moet gebeuren, en heel eenvoudig te doen is.
de 1400 is zowieso een motor met eigenaardige tikjes (kantelende zuigers?) maar met te ruime klepspeling nog wat meer natuurlijk. je zult bij fel rijden ook enige vermogenswinst merken als ze weer goed gesteld zijn.
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
heb dit bij een cleon motor nog NOOIT! meegemaakt.
daar tegenover staat dat klepstellen vaak moet gebeuren, en heel eenvoudig te doen is.
de 1400 is zowieso een motor met eigenaardige tikjes (kantelende zuigers?) maar met te ruime klepspeling nog wat meer natuurlijk. je zult bij fel rijden ook enige vermogenswinst merken als ze weer goed gesteld zijn.
Groetjes Wouter
Groetjes Wouter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
20-01-2005 22:28 #646844
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen of nokkenas versleten
en voor de gein nog een keer de groeten ;-)
tegen de tijd dat je nokkenas versleten is; heb je de rest van de motor al 2x gereviseerd.
(en kom je tegen de miljoen km aan)
tegen de tijd dat je nokkenas versleten is; heb je de rest van de motor al 2x gereviseerd.
(en kom je tegen de miljoen km aan)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-01-2005 17:23 #646845
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen of nokkenas versleten
Voorlopig is er dit mee gebeurd.... Bij het zien van de deuk is niet moeilijk voor te stellen hoe dit gebeurd is: een overstekende lantaarnpaal...
images.ofoto.com/photos1052/2/55/22/77/38/0 /38772255207_0_ALB.jpg
Even afwachten of een bezoekje nog wel zin heeft...
Maar, kan iemand mij zeggen welk bijzonder gereedschap ik nodig heb om zelf de kleppen te stellen en hoe dit karweitje sowieso gedaan kan worden?
grt,
Jan Karel
images.ofoto.com/photos1052/2/55/22/77/38/0 /38772255207_0_ALB.jpg
Even afwachten of een bezoekje nog wel zin heeft...
Maar, kan iemand mij zeggen welk bijzonder gereedschap ik nodig heb om zelf de kleppen te stellen en hoe dit karweitje sowieso gedaan kan worden?
grt,
Jan Karel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-01-2005 17:30 #646846
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen of nokkenas versleten
ERROR 403 FORBIDDEN you have no permission to view 38....._ALB.jpg on this server
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-01-2005 18:40 #646847
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen of nokkenas versleten
Gereedschap:
- 10 mm sleutel of dop om het klepdeksel eraf te halen (3 moeren)
- Ik meen een 8 mm en een 4 mm steeksleutel voor het klepstellen zelf (anders gewoon een setje aanschaffen)
- Voelmaten of hoe die dingen heten, zijn stroken metaal met gedefinieerde diktes.
- Een 19-mm sleutel om de krukas te verdraaien.
De motor moet koud zijn.
Nu nummer je de 8 kleppen. Voorkant is nummer 1, de laatste (bij de voorruit) is nummer 8. Identificeer de in laat en de uitlaatkleppen.
De speling voor inlaat moet zijn: 0,15mm
Voor uitlaat: 0,2 mm
Krukas met de klok mee draaien tot klep 8 (uitlaat) open staat, dan klep nummer 1 (uitlaat stellen). zo klep na klep stellen, in diagramvorm dus:
8 (uit) open, stel 1 (uit)
6 (in) open, stel 3 (in)
4 (uit) open, stel 5 (uit)
7 (in) open, stel 2 (in)
1 (uit) open, stel 8 (uit)
3 (in ) open, stel 6 (in)
5 (uit) open, stel 4 (uit)
2 (in) open, stel 7 (in)
Het stellen op zich gaat als volgt:
met de 8 mm sleutel de borgmoer los draaien, terwijl je met de 4 mm vasthoudt. de juiste voelmaat ertussen duwen, met de 4 mm aandraaien (niet te hard, mit Gef?hl) tot de voelmaat licht klemt, mt de 8 mm de borgmoer weer vastzetten terwijl je de 4 mm in positie houdt. Met de voelmaat even kontrolleren of de speling juist is.
Daarna alles weer vastzetten en de sleutel van de krukaspoelie afhalen voordat je de motor start !!!!
Als je het nog nooit gedaan hebt kun je het beter even bij iemand afkeijke, maar moeilijk is het eigenlijk niet. Met een vraagbaak goed te doen.
Succes.
Kan overigens de foto ook niet openen.
- 10 mm sleutel of dop om het klepdeksel eraf te halen (3 moeren)
- Ik meen een 8 mm en een 4 mm steeksleutel voor het klepstellen zelf (anders gewoon een setje aanschaffen)
- Voelmaten of hoe die dingen heten, zijn stroken metaal met gedefinieerde diktes.
- Een 19-mm sleutel om de krukas te verdraaien.
De motor moet koud zijn.
Nu nummer je de 8 kleppen. Voorkant is nummer 1, de laatste (bij de voorruit) is nummer 8. Identificeer de in laat en de uitlaatkleppen.
De speling voor inlaat moet zijn: 0,15mm
Voor uitlaat: 0,2 mm
Krukas met de klok mee draaien tot klep 8 (uitlaat) open staat, dan klep nummer 1 (uitlaat stellen). zo klep na klep stellen, in diagramvorm dus:
8 (uit) open, stel 1 (uit)
6 (in) open, stel 3 (in)
4 (uit) open, stel 5 (uit)
7 (in) open, stel 2 (in)
1 (uit) open, stel 8 (uit)
3 (in ) open, stel 6 (in)
5 (uit) open, stel 4 (uit)
2 (in) open, stel 7 (in)
Het stellen op zich gaat als volgt:
met de 8 mm sleutel de borgmoer los draaien, terwijl je met de 4 mm vasthoudt. de juiste voelmaat ertussen duwen, met de 4 mm aandraaien (niet te hard, mit Gef?hl) tot de voelmaat licht klemt, mt de 8 mm de borgmoer weer vastzetten terwijl je de 4 mm in positie houdt. Met de voelmaat even kontrolleren of de speling juist is.
Daarna alles weer vastzetten en de sleutel van de krukaspoelie afhalen voordat je de motor start !!!!
Als je het nog nooit gedaan hebt kun je het beter even bij iemand afkeijke, maar moeilijk is het eigenlijk niet. Met een vraagbaak goed te doen.
Succes.
Kan overigens de foto ook niet openen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-01-2005 18:42 #646848
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen of nokkenas versleten
Verdorie, ik ben te vaak in duitsland, controleren, niet kontroleren. En die verdomde Hoofdletters ook overal....(doe ik het weer zie ik)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-01-2005 19:35 #646849
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Kleppen stellen of nokkenas versleten
de maat staat pas goed als de volgende (0,05 meer) er NIET meer tussen past!
klepdeksel naderhand niet te vast zetten! dan deukt ie in. gebruik liever een nieuwe pakking.
afstellen per klep werkt goed, maar je kunt je een hoop werk besparen door de kleppen af te stellen op 'tuimelen' dwz van uitlaat naar inlaatklep overzetten, en dan de bijbehorende cilinder afstellen.
Cilinder 1 tuimelen, 4 afstellen (in en uitlaat dus),
2 tuimelen, 3 stellen
3 tuimelen, 2 stellen
4 tuimelen, 1 stellen.
super simpel te onthouden dus; hoef je niet iedere keer naar je papier te kijken.
sleutel van de krukaspoelie halen alvorens te starten is inderdaad een goeie.
klepdeksel naderhand niet te vast zetten! dan deukt ie in. gebruik liever een nieuwe pakking.
afstellen per klep werkt goed, maar je kunt je een hoop werk besparen door de kleppen af te stellen op 'tuimelen' dwz van uitlaat naar inlaatklep overzetten, en dan de bijbehorende cilinder afstellen.
Cilinder 1 tuimelen, 4 afstellen (in en uitlaat dus),
2 tuimelen, 3 stellen
3 tuimelen, 2 stellen
4 tuimelen, 1 stellen.
super simpel te onthouden dus; hoef je niet iedere keer naar je papier te kijken.
sleutel van de krukaspoelie halen alvorens te starten is inderdaad een goeie.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets