Toeren stationair en maximum
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-01-2005 08:43 #624383
door V300 register
Toeren stationair en maximum is gemaakt door V300 register
Heui,
hoeveel toeren mag/moet je je motor stationair laten draaien? Ik heb een tijdje geleden namelijk een toerenteller (uit een eeuwenoude NSU) ingebouwd en nu wil ik hem natuurlijk goed afstellen.
En hoever mag je doortrekken? Ik heb al eens 5000 toeren gehaald (110 in zn 3), maar verder durfde ik niet. Wat is officieel het maximum?
Vriendelijke groeten
Leon
hoeveel toeren mag/moet je je motor stationair laten draaien? Ik heb een tijdje geleden namelijk een toerenteller (uit een eeuwenoude NSU) ingebouwd en nu wil ik hem natuurlijk goed afstellen.
En hoever mag je doortrekken? Ik heb al eens 5000 toeren gehaald (110 in zn 3), maar verder durfde ik niet. Wat is officieel het maximum?
Vriendelijke groeten
Leon
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- van Strik
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-01-2005 10:51 #640377
door van Strik
Beantwoord door van Strik in topic Toeren stationair en maximum
Het helpt misschien om je motortype op te geven. Als je op de goede discussie zit is dat een B172K?
Bij de mijne gaf de toerenteller (standaard Volvo dashboard, aansluiten en gaan) stationair iets van 800 aan, op de choke met warme motor tot 2000, en liep die bij 5500 richting rood. Dan reed je in de 5 ook wel rond de 170 km/h.
Ik hield standaard iets van 4000 aan, en dat heeft de motor toch 50000 km zonder problemen overleefd.
Als je interesse hebt, het bewuste dashboard heb ik nog liggen, met klokje voor de middenconsole erbij.
Bij de mijne gaf de toerenteller (standaard Volvo dashboard, aansluiten en gaan) stationair iets van 800 aan, op de choke met warme motor tot 2000, en liep die bij 5500 richting rood. Dan reed je in de 5 ook wel rond de 170 km/h.
Ik hield standaard iets van 4000 aan, en dat heeft de motor toch 50000 km zonder problemen overleefd.
Als je interesse hebt, het bewuste dashboard heb ik nog liggen, met klokje voor de middenconsole erbij.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-01-2005 10:56 #640378
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Toeren stationair en maximum
Toen ik nog geen toerenteller had, reed ik wel eens 160...met maar 4 versnellingen.
Nu ik er een heb, weet ik dat ik dicht bij de 5500 moet hebben gezeten (waaar ook het rode gebied begint).
Aangezien ik zo zonder probs van spanje naar hier ben gereden, moet het te doen zijn. Ik zou het echter met die kennis die ik nu heb niet meer doen.
Nu ik er een heb, weet ik dat ik dicht bij de 5500 moet hebben gezeten (waaar ook het rode gebied begint).
Aangezien ik zo zonder probs van spanje naar hier ben gereden, moet het te doen zijn. Ik zou het echter met die kennis die ik nu heb niet meer doen.
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-01-2005 11:57 #640379
door V300 register
met een vario (alleen 1.4 dus) op een gangetje van 140 a 150 loopt de motor soms nog wel op hogere toeren.
Een 1.7 en zeker de oudere versies kunnen daar niet goed tegen, dus in zn 4 naar topsnelheid is geen aanrader.
overigens; je zou een speciale meter moeten hebben om je ingebouwde toerenteller te controleren. de dashboard versies (zoals hierboven aangeboden) zijn meestal goed geijkt.
Groetjes Wouter
Een 1.7 en zeker de oudere versies kunnen daar niet goed tegen, dus in zn 4 naar topsnelheid is geen aanrader.
overigens; je zou een speciale meter moeten hebben om je ingebouwde toerenteller te controleren. de dashboard versies (zoals hierboven aangeboden) zijn meestal goed geijkt.
Groetjes Wouter
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-01-2005 13:19 #640380
door V300 register
Wouter,
lees ik tussen de letters door dat de 1.4 beter tegen hoge toeren bestand is dan de 1.7 ? Eigenlijk zou het toch andersom moeten zijn ?!
Hoe dan ook, dat verklaart wel waarom de 1.7 versie zo´n lange eindoverbrenging in het Diff heeft (die ik overigens ook in mijn 1.4 wil, als over-overdrive...)
lees ik tussen de letters door dat de 1.4 beter tegen hoge toeren bestand is dan de 1.7 ? Eigenlijk zou het toch andersom moeten zijn ?!
Hoe dan ook, dat verklaart wel waarom de 1.7 versie zo´n lange eindoverbrenging in het Diff heeft (die ik overigens ook in mijn 1.4 wil, als over-overdrive...)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-01-2005 13:51 #640381
door V300 register
Heui,
dan zal ik hem stationair ongeveer 800 laten draaien, en tijdens het rijden in ieder geval niet boven de 5500 komen. Is nergens voor nodig ook. En ik wil er nog wel iets meer dan 50000 km mee rijden.
De teller gaat tot de 8000, maar dat zal ik dus wel nooit halen...
Willem: bedankt voor je aanbod, maar ik vind het wel goed zoals het nu is. Bovendien heb ik toch al te weinig tijd, en een berg dingen die ik eerst nog moet doen. Maar ik hou het in gedachten.
Wouter: wat noem je oudere versies? De mijne is van '88.
groeten,
Leon
dan zal ik hem stationair ongeveer 800 laten draaien, en tijdens het rijden in ieder geval niet boven de 5500 komen. Is nergens voor nodig ook. En ik wil er nog wel iets meer dan 50000 km mee rijden.
De teller gaat tot de 8000, maar dat zal ik dus wel nooit halen...
Willem: bedankt voor je aanbod, maar ik vind het wel goed zoals het nu is. Bovendien heb ik toch al te weinig tijd, en een berg dingen die ik eerst nog moet doen. Maar ik hou het in gedachten.
Wouter: wat noem je oudere versies? De mijne is van '88.
groeten,
Leon
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
14-01-2005 16:17 #640382
door V300 register
ik weet het niet exact wanneer de genoemde verbeteringen zijn doorgevoerd, denk dat dat tegelijkertijd was met de herdoop naar B18
(toen was het V300 tijdperk al voorbij)
(toen was het V300 tijdperk al voorbij)
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-03-2005 19:15 #640383
door V300 register
Wat is eigenlijk het max toerental voor een 1.4? De teller gaat zoals al eerder gezegd tot 8000, maar haalt hij dat, zo nee wat is dan de max? Dit ivm. de nog steeds in ontwikkeling zijnde tripcomputer van mij...
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-03-2005 19:52 #640384
door V300 register
plankgas in zn vrij kun je gek hoge toerentallen halen, maar hij zegt dan op een gegeven moment gewoon 'plof'
meer dan 6000 is nergens goed voor, hoef je dus met je tripcomputer geen rekening mee te houden
meer dan 6000 is nergens goed voor, hoef je dus met je tripcomputer geen rekening mee te houden
- V300 register
- Verbannen
-
Minder
Meer
21-03-2005 22:05 #640385
door V300 register
Oh, okee, das mooi, bedankt!
Moderators: Mark Smeets