Zekeringkast en schema
- V300 register
- Verbannen
Iemand ervaring met de betrouwbaarheid van deze kast, zekeringen en electronica algemeen van de Volvo 360? Zijn er zwakke plekken?
Is er ergens een compleet schema schema beschikbaar?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Mijn bekendste zwakke punt is de massa-rail aan de achterlichten. Wanneer deze corrodeert en je slecht contact krijgt krijg je de gekste problemen met de achterlichten.
In de meeste vraagbaken staat wel een uitgebreid elektrisch schema, per jaartal en (motor)type. Ik heb zelf een uit de Kluwer Technische Boeken reeks, en die zijn best prima.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
- Berichten: 18
In dat geval de lipjes wat dichter bij elkaar buigen alvorens de zekering terug te plaatsen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Ton360;249453 schreef : Iemand ervaring met de betrouwbaarheid van deze kast, zekeringen en electronica algemeen van de Volvo 360? Zijn er zwakke plekken?
Is er ergens een compleet schema schema beschikbaar?
Met die zekeringkast is niks mis. Als de contacten groene corrosie op het koper hebben, en je ervaart vage elektronische klachten, dan kan de zekeringkast de oorzaak zijn. Ik heb zo'n geval één keer hier op het forum voorbij zien komen, dus dat is zeer uitzonderlijk. Eigenlijk geldt dat voor de gehele 300-serie, elektronisch zijn ze over het algemeen erg betrouwbaar, sporadisch gaat er wel eens wat kapot wat vervolgens gemakkelijk te vervangen is.
Dingen die sporadisch nog wel eens voorbij komen qua elektronica zijn ruitenwisserinterval relais kapot, tachorelais van een variomatic heeft kuren, stuurrelais van een 360 injectie werkt (soms) slecht/niet, printplaat van de tellerset vertoont rare storingen, centrale vergrendeling werkt niet,... Dingen die regelmatig voorkomen zijn afgeknipte radiostekkers (met rare storingen tot gevolg) en kapotte stoelverwarming. Voor de rest is het allemaal redelijk hufterproof.
Edit:
Wil je een duidelijk schema? De originele Volvo werkplaatshandboeken zijn het aller duidelijkst. Als lid van de Volvo 300 Club zijn deze gratis in te zien en te downloaden op onze website. Iets minder duidelijk maar nog steeds wel aardig is het Haynes werkplaatshandboek, niet super en in zwart wit maar het is me altijd gelukt er aan uit te komen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zat er namelijk over te denken de zekeringenkast te vervangen door iets moderners en universelers. Steekzekeringen en een kast zonder storingsgevoelige connectors hebben mijn voorkeur. Hiervoor is een schema wel handig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Mocht je toch ooit radio willen, waarschijnlijk ligt er al een stekker klaar. Knip deze nooit maar dan ook nooit af om te vervangen door een universele aansluiting. Daar ontstaan de problemen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
General Custom;249463 schreef : Persoonlijk zou ik de zekeringkast niet vervangen, zeker als er geen problemen zijn. Je zou flink moeten gaan knippen in de kabelboom waarmer je juist meer risico loopt op storingen.
Mocht je toch ooit radio willen, waarschijnlijk ligt er al een stekker klaar. Knip deze nooit maar dan ook nooit af om te vervangen door een universele aansluiting. Daar ontstaan de problemen.
Ik heb wel eens zo'n zekeringkast moeten vervangen omdat ie bij 1 van de drie grote stekkers onder het dashboard aan het doorbranden was.
Nooit gedacht aan doorknippen.
Het is gewoon te simpel om die stekkers te lossen, de kast los te schroeven en een nieuwe te plaatsen.
De zekeringkast zelf is eveneens simpel te demonteren voor een opknapbeurtje.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zijn hier mensen die dit al eens gedaan hebben en wat zijn hun bevindingen. Mooie foto erbij, altijd leuk
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Het voordeel van de steekzekering is makkelijkere montage. Het voordeel van de torpedozekekering is makkelijker zien welke kapot is.
Over de verkrijgbaarheid, elke automaterialenzaak heeft ze of kan ze in elk geval bestellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.