Toerenteller signaal
- V300 register
- Verbannen
Ben aan het kijken of ik een digitale toerenteller gemaakt kan krijgen voor m’n 340.
Nu heb ik hem aan de oscilloscoop gehangen en nu krijg ik onderstaand resultaat.
Dit signaal komt van pin 5 van de connector onder het dashboard.
Nu is alleen m’n vraag wat is de logica van het signaal.
1 piek (trouwens hoog voltage) is ongeveer 35ms. Wat neer komt op (60/0,035) 1714 per minuut. Dat lijkt me wat hoog voor een stationair toerental, de helft 857 lijkt me logischer. Maar waarom zou dit gedeelt door 2 zijn en niet gedeeld door 4.
Iemand die dit kan verklaren? (Waarschijnlijk simpel)
Groeten Dick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mark Smeets
- Moderator
- Laszlo Mogyorossy
- Nieuw lid
Bij een 4 cylinder heb je dan 4 ontstekingen per 720 graden, dus 2 per 360 graden
Vandaar dat je 2 signalen per omwenteling hebt.
- V300 register
- Verbannen
v0lv0freak;248605 schreef : Hallo Dick, je bent niet de eerste met deze vraag volgens mij. Gebruik even de zoekfunctie, Doeke Dobma hier ook ooit een topic over gemaakt.
Kon me ook nog herinneren dat ik in een gelijk topic toen iets gepost heb, maar kon hem niet meer vinden. Dit was van Nicholas. forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=10673&langid=1 had dus toch niet goed gezocht. Edit: Zie nu pas dat hij ook nog de zelfde titel heeft en op pagina 1 van deze categorie. Sorry voor de vervuiling :crazy1:
@LMogyorossy bedankt voor de uitleg. Zo is het inderdaad logisch.
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
En aangezien ik een behoorlijke noob ben met elektronica maar het mega interessant vind, is het vooral veel trail en error.
Wat ik eerst geprobeerd heb is een toeren signaal na te maken met een Arduino Nano.
Dit was een simpel blok signaal van 0 tot 5 volt met een frequentie tussen de 28Hz en 166Hz. Dit signaal lees ik dan weer uit met de Arduino UNO en geef dit weer op de LCD.
De frequentie is aan te passen met de potmeter.
Hieronder zie je een video waar dit werkt.
Nu moet ik het echte signaal zo maken dat de Arduino hier ook mee overweg kan (266v piek kan blijkbaar niet :nono: ).
(rode draad rechts = toeren signaal, zwart rechts = aarde, wit = Arduino signaal)
Hier boven rechts is het "circuit" wat ik gebruik om piek eraf te halen. Het is een zener diode (4v7) met een resistor er voor.
Wat ook bleek te werken maar het signaal is daarmee niet goed genoeg voor de Arduino om er echt een frequentie uit te halen.
De foto hier onder is het signaal wat er uit komt (witte draad).
(1 ontsteking)
Hij geeft nu iets van 3900 toeren aan wat neer komt op zo 130Hz, wat eigenlijk 28Hz zou moeten zijn.
Dit is waar ik vandaag gebleven ben. Nu nog uitzoeken hoe ik het signaal netjes genoeg krijg om dit door de Arduino uit te laten lezen. Gebruik nu nog een Arduino zou dit later willen vervangen door en dedicated microcontroller.
Groeten Dick
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
En hierbij wil ik als eerst Wouter bedanken. :y:
Heb een spanningsdeler (met 100K Ω en 1.18K Ω) gebruikt en voor de zekerheid, hier een zener na gezet.
De Schmitt trigger was niet nodig.
Eerst geprobeerd met een 2K ohm resistor wat zorgde voor een mooie piek tot de 5 volt. Maar hierdoor las de Arduino toch nog een te hoge frequentie (denk door de andere lagere pieken). Nu is de piek dus wat lager dan 5 volt.
Meteen ook even de toeren gecheckt met de snelheid zoals hier op de site staat.
En dit klopte eigenlijk precies.
Hier een filmpje van de toerenteller:
Nu nog verder uit werken. :w00t:
- V300 register
- Verbannen
Mooi dat het nu werkt!!
- V300 register
- Verbannen
Het doel is om de toerenteller te upgraden naar een toerenteller met scherm in de klokunit zelf (netjes weggewerkt). Dit schermpje laat de toeren en 2 grafieken zien. (1 kort ong. 30 seconden, 1 lang ong. 5 min). Je kunt door de schermen heen gaan door middel van een drukknop in het middenconsole. Hij moet helemaal zelfstandig draaien op de 12v van de auto zodra de auto gestart wordt.
De laatste tijd vooral het circuit iets aangepast zodat er minder ruis uit het signaal komt. Dit was in de eerste versie nog wel eens het geval waardoor de frequentie niet goed berekend kunnen worden. Het signaal gaat nu door een D Flip-Flop. Deze zorgt er voor dat er een netjes blok signaal gegenereerd wordt met de frequentie op de toeren van de motor. Deze kan dan weer makkelijk uitgelezen worden met de Arduino.
Hiervoor met een simpel prototyping bord alles bij elkaar gesoldeerd maar wil er nu wat meer werk in stoppen. Een eigen PCB etchen (misschien ooit nog eens de PCB laten "printen" bij een prototyping service). Deze moet dan in de teller unit ingebouwd kunnen worden. Ook is het plan nog een mooie steun 3d te printen. Voor nu nog even gebruik gemaakt van de al aanwezige steun.
Het liefst zou ik een iets groter schermpje gebruiken maar heb nog geen betere gevonden die wel past. Dus zal toch iets moeten maken om het netjes af te werken.
Hier nog een filmpje van de eerste stap, nog wel zonder D Flip-Flop.
Afgelopen dagen vooral bezig geweest met het layouten van de PCB. Heb hier geen ervaring mee dus duurt lang maar wel erg leuk om te doen.
Voor nu staat de eerste versie. Binnenkort kijken of ik deze netjes geetched krijg.
3d model van hoe hij er uit zal gaan zien.
Het kost echt veel te veel tijd voor het geen wat er uit komt. Maar erg leerzaam en leuk om te doen.