Auto koplamp reinigen met tandpasta
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-12-2014 00:11 #633533
door V300 register
Auto koplamp reinigen met tandpasta is gemaakt door V300 register
Zou dit nu echt helpen.
[YOUTUBE][/YOUTUBE]
[YOUTUBE][/YOUTUBE]
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
19-12-2014 08:35 #952471
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Auto koplamp reinigen met tandpasta
Stefan,
Dit helpt inderdaad (tijdelijk), maar wordt vooral toegepast bij moderne kunststof koplampglazen. In tandpasta zit een grove, schurende toevoeging. Vaak geven dergelijke doffe koplampen problemen bij de APK. Ik heb er al veel "gerestaureerd" om afkeur te voorkomen.
Een oplossing die langere tijd werkt en een mooier resultaat geeft, is het behandelen met nat schuurpapier (korrel 2000 of 2500). Na het schoonpoetsen met een droge doek nogmaals herhalen, maar dan met korrel 3000 of hoger. Vervolgens met een poetsmachine of accuboormachine met ronde schijf plus vacht en een fijne polish afwerken. Er zijn ook pakketjes met e.e.a. te koop, maar die zijn relatief duur voor wat er in zit.
De verwering bij de 340- en 360-koplampglazen zit echter vooral aan de binnenkant. De koplampglazen zijn van ouderwets breekbaar glas. Zoals veel rijders van de 3-serie kun je de lampen het beste demonteren en het glas in de vaatwasser doen. Een goede cleaner en wax geven een nog mooier resultaat. Tevens kun je de chromen reflectielaag na demontage goed inspecteren.
Groet,
Peter (alias de poets-goeroe)
Dit helpt inderdaad (tijdelijk), maar wordt vooral toegepast bij moderne kunststof koplampglazen. In tandpasta zit een grove, schurende toevoeging. Vaak geven dergelijke doffe koplampen problemen bij de APK. Ik heb er al veel "gerestaureerd" om afkeur te voorkomen.
Een oplossing die langere tijd werkt en een mooier resultaat geeft, is het behandelen met nat schuurpapier (korrel 2000 of 2500). Na het schoonpoetsen met een droge doek nogmaals herhalen, maar dan met korrel 3000 of hoger. Vervolgens met een poetsmachine of accuboormachine met ronde schijf plus vacht en een fijne polish afwerken. Er zijn ook pakketjes met e.e.a. te koop, maar die zijn relatief duur voor wat er in zit.
De verwering bij de 340- en 360-koplampglazen zit echter vooral aan de binnenkant. De koplampglazen zijn van ouderwets breekbaar glas. Zoals veel rijders van de 3-serie kun je de lampen het beste demonteren en het glas in de vaatwasser doen. Een goede cleaner en wax geven een nog mooier resultaat. Tevens kun je de chromen reflectielaag na demontage goed inspecteren.
Groet,
Peter (alias de poets-goeroe)
- alex kokkeler (GAST)
- Nieuw lid
Minder
Meer
21-12-2014 04:16 #955001
door alex kokkeler (GAST)
Beantwoord door alex kokkeler (GAST) in topic Auto koplamp reinigen met tandpasta
Denk dat de reflectoren vaker problemen zullen geven dan de glazen.
Gelukkig heb ik een manier gevonden om de reflectoren te repareren. Nieuw verchromen. Niet goedkoop, maar het kan wel.
Beter is het om gewoon in de handel en paar betere te vinden.
Succes.
Gelukkig heb ik een manier gevonden om de reflectoren te repareren. Nieuw verchromen. Niet goedkoop, maar het kan wel.
Beter is het om gewoon in de handel en paar betere te vinden.
Succes.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-12-2014 07:34 #955003
door V300 register
Het is fijn om te weten dat verchromen wel kan Alex, op een gegeven moment zijn de goede koplampen en reflectoren toch op. Een apk-punt zal het echter altijd blijven.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-12-2014 17:50 #955126
door V300 register
Is er ook een HowTo op het forum voor het demonteren en schoonmaken van de koplampen.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
30-12-2014 22:26 #955131
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Auto koplamp reinigen met tandpasta
Niet zo dat ik weet, maar je kunt de koplamp heel eenvoudig demonteren door de bumper eraf te halen. De koplamp zit met 4 boutjes vast. Daarna kun je de 10 klipjes die het glas vasthouden met een rechte schroevendraaier eraf wippen. Vervolgens kun je met een microvezel doekje de reflector schoonmaken.
Vooral geen schoonmaak middel of chroom glans gebruiken. De chroom laag op de reflector is flinterdun en poets je er zo af. Als ze erg dof zijn zou ik kijken voor andere.
De reflector kun je er eventueel ook helemaal uit z'n behuizing halen door de 2 ronde knoppen achterop helemaal los te draaien en de 2 schroeven aan de voorkant om vervolgens onder de kraan het gruis eruit te spoelen zoals in mijn topic te zien is: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7271&page=10
onderaan de pagina. Maar dan moet je je koplamp wel helemaal opnieuw afstellen.
Vooral geen schoonmaak middel of chroom glans gebruiken. De chroom laag op de reflector is flinterdun en poets je er zo af. Als ze erg dof zijn zou ik kijken voor andere.
De reflector kun je er eventueel ook helemaal uit z'n behuizing halen door de 2 ronde knoppen achterop helemaal los te draaien en de 2 schroeven aan de voorkant om vervolgens onder de kraan het gruis eruit te spoelen zoals in mijn topic te zien is: forum.volvo300club.nl/showthread.php?t=7271&page=10
onderaan de pagina. Maar dan moet je je koplamp wel helemaal opnieuw afstellen.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-01-2015 12:03 #955160
door V300 register
Wat ook prima werkt is een alluminiumpolijst middel.Ik gebruik meestal Belcom. Werkt voor de kunststof van moderne koplampen perfect.Tandpasta is echt categorie "halfordstuning" en ja ik weet dat die failliet zijn....
Even een foto van een Smart four4 van een tydje terug
De 2e foto is nog niet het eindresultaat maar geeft al wel een hele goeie indruk.
Er bestaat overigens voor glas ook de mogelijkheid om die te polijsten. Het wordt met autoruiten ook wel gedaan.Je staat er versteld van wat dat opleverd.Een goed product daarvoor is Ruiten pollish van System. Is vloeibaar en wordt op met een doek op de ruit aangebracht. Dat slaat dan wit uit en wordt dan uitgewreven.Uiteraard is eens in de zoveel tyd goed van binnen en buiten schoonmaken al een grote winst.
Even een foto van een Smart four4 van een tydje terug
De 2e foto is nog niet het eindresultaat maar geeft al wel een hele goeie indruk.
Er bestaat overigens voor glas ook de mogelijkheid om die te polijsten. Het wordt met autoruiten ook wel gedaan.Je staat er versteld van wat dat opleverd.Een goed product daarvoor is Ruiten pollish van System. Is vloeibaar en wordt op met een doek op de ruit aangebracht. Dat slaat dan wit uit en wordt dan uitgewreven.Uiteraard is eens in de zoveel tyd goed van binnen en buiten schoonmaken al een grote winst.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
16-01-2015 17:23 #955429
door V300 register
Vandaag maar eens de koplampen demonteren was het plan, de zon scheen (eindelijk na een week regen)
Vrolijk de bumper schroeven los gedraaid op een na maar met een andere dop sleutel was die ook zo los. Blij blij
Kruiskopschroevendraaier gepakt voor het losdraaien van de koplampen.
Schroefje een ging zo los, twee en drie niet, schroevendraaier te klein. :flame:
Toen de boel er maar weer snel opgegooid voor dat het donker werd.
Welke les heb ik geleerd, dat ik met mijn Houtjetouwtje gereedschap niet desent aan de Volvo kan sleutelen.
:humor:
Vrolijk de bumper schroeven los gedraaid op een na maar met een andere dop sleutel was die ook zo los. Blij blij
Kruiskopschroevendraaier gepakt voor het losdraaien van de koplampen.
Schroefje een ging zo los, twee en drie niet, schroevendraaier te klein. :flame:
Toen de boel er maar weer snel opgegooid voor dat het donker werd.
Welke les heb ik geleerd, dat ik met mijn Houtjetouwtje gereedschap niet desent aan de Volvo kan sleutelen.
:humor:
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-01-2015 08:51 #955433
door V300 register
Dan weet je da voor de volgende keer. En al doende leert men,daar is helemaal nix mis nee....zo zijn de meesten van ons begonnen!
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-01-2015 19:09 #955533
door V300 register
Er zit trouwens wel een damn dikke kabel aan de koplamp vast die je niet 123 los krijgt, of ik doe weer iets onervaren
Moderators: Mark Smeets