Oliedruk sensor

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2013 17:42 #632836 door V300 register
Oliedruk sensor is gemaakt door V300 register
Vandaag heb ik Volvo 440 oliedruk en turbodruk meters geslacht en de oliedruk meter in de tellerbak van de 360 geplaatst.. (Mss dat de turbodruk meter ooit nog komt:))

Probleem is alleen dat ik geen idee heb welke sensor hier bij hoort. Google levert ook niet veel op. Het zijn VDO meters dus ik dacht dat een universele oliedruk sensor wel zou werken? of zou deze dan verkeerde waardes gaan aangeven?

En wat is een mooie plek om de sensor te monteren? achterop de cilinderkop, of met een verloopstukje naast de huidige oliedruk sensor

Of bestaan er wellicht sensoren die ?n de oliedruk meter aansturen ?n het oliedruk lampje in het dashboard?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2013 18:29 #934581 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Oliedruk sensor

Joris;220307 schreef : Of bestaan er wellicht sensoren die ?n de oliedruk meter aansturen ?n het oliedruk lampje in het dashboard?

Ja die zijn er, die hebben een schakelcontact voor het lampje in het dashboard en een (weerstands)signaal voor de drukmeter

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-08-2013 19:32 #934582 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Oliedruk sensor
op de 400-serie werkt de meter via de "normale" sensor (zit linksboven het oliefilter)

de vroege modellen hebben standaard zo'n dubbele sensor, ongeacht of er een drukmeter in het dashboard zit of niet.
Later zat er standaard een 'enkele' sensor in (voor alleen het lampje).

misschien kun je er eentje opzoeken op de sloop en kijken of de sensor ook in je B200 past?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2013 19:50 #934584 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Oliedruk sensor
Ik heb even zitten zoeken en een b230/b200 heeft m14 x 1,5 draad (een 440 ook) voor de oliedruk sensor! alleen een sensor met deze draad is veel duurder dan een sensor met 1/8 npt, dus dan moet ik alleen even een verloopstukje erbij zoeken!

beste is dus inderdaad een 2e hands sensor zien te vinden, zou er zo in moeten draaien en zorgt dat alles nog werkt zoals eerst!

Of weet een van jullie een (web) adresje voor een normaal geprijsde sensor?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2013 20:50 #934588 door V300 register
Ik moet diep in mijn geheugen graven maar ik meen dat de 360 een afwijkende sensor had van alle andere modellen, namelijk omdat de meter een ander bereik had (0-3 bar ipv 0-5 bar?). Zou je even na moeten kijken.
De oliedruksensor zit origineel boven het oliefilter gemonteerd.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-08-2013 21:43 #934590 door V300 register
Ik heb zon originele sensor op mn 360 turbo.

Ik zal in het weekend wel even onder de auto kruipen of het onderdeelnr nog leesbaar is.

Op mn 55 heb ik destyds 2 sensoren geplaatst. Op de plaats waar normaal de druksensor zit komt dan een verloopstuk waar je een leiding op kunt zetten. De originele druksensor komt aan het einde van het verloopstuk,de gever voor de oliedrukmeter komt dan aan de leiding die op het verloopstuk zit. Bijkomend voordeel daarvan is dat je die gever overal en dus op een trillingsvrije plaats kunt monteren wat de levensduur ten goede komt. Een leiding van maximaal een cm of 50 is geen enkel probleem. Als je een beetje goeie hydrauliekboer in de buurt hebt dan kan die je dat normaal gesproken leveren.

Edit...ffff de catalogus van QSP dr bij gepakt. Sensor kost ? 65,00. Een bladzijde verder staan de verloopstukjes..kosten ongeveer ?17,- afhankelijk van de uitvoering die je kiest. Goedkoop bestaat eigenlijk niet bij dit soort sensors.....niet als je er lang plezier van wil hebben in ieder geval. Voor de website www.qspproducts.com .

Bij DAFHOBBY waren ze laatst een 480 uit elkaar aan het draaien. Was een 2 liter waar ook diezelfde meters in zaten. Die meters zijn weg maar of de sensor ook weg is..........?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2013 16:31 #934616 door V300 register
Toevallig op mp een 440 oliedruk sensor gevonden, dus die komt deze kant op! Dus binnenkort alles maar eens monteren:)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
21-08-2013 20:35 #934626 door V300 register
Sensoren zitten standaard in een Volvo 480. (1721 cc blok)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
30-08-2013 15:19 #934850 door V300 register
Vandaag alles gemonteerd, het werkt!:)

De dynamo moest wel even los om de oude sensor te kunnen verwijderen (sleutel 24 past er niet echt tussen). De nieuwe sensor had een wat gemakkelijkere maat 19 en zat er dus zo in!

Daarna alles aangesloten, dashboard weer dichtgeschroefd en een fotootje geschoten!

Bijlagen:

• Floris Schropp
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-08-2013 16:34 #934851 door Floris Schropp
Beantwoord door Floris Schropp in topic Oliedruk sensor
Mooi hoor!

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC