Schakelaars elektrische ramen
- V300 register
- Verbannen
Ik heb waarschijnlijk weer zo'n typische beginnersvraag, maar ik kom er niet helemaal uit. Het gaat over de elektrische ramen, en vooral hoe ze geschakeld worden. Ik heb namelijk een paneeltje met schakelaars gekocht uit een andere Volvo (240 denk ik) met ongeveer dezelfde schakelaars, maar mooier en met aansluiting voor elektrische ramen achter.
Dit is het origineel:
Dit het ''nieuwe'' paneeltje: (origineel ook nog met knoppen voor elek. spiegels)
Dit zijn de paneeltjes van de achterkant. Bij contactpennen van de schakelaartjes heb ik gezet wat er op komt te staan als de stekker er op zit.
Origineel V340 paneel:
Groen = bruine draad = massa
Geel = bruine draad = massa
zwart = rood/zwarte draad = 12V DC
Roze = rode draad (rood/wit passagier) = Eerste aansluiting tussen schakelaar en motor
Blauw = zwarte draad (zwart/wit passagier) = tweede aansluiting tussen schakelaar en motor
V 240 (?) paneel:
Geel = bruine draad = massa
zwart = rood/zwarte draad = 12V DC
Roze = rode draad (rood/wit passagier) = Eerste aansluiting tussen schakelaar en motor
Blauw = zwarte draad (zwart/wit passagier) = tweede aansluiting tussen schakelaar en motor
Groen kan niet aangesloten worden, maar de raam functioneert toch naar behoren.
(De middelste schakelaar is een gewone enkelpolige, waarschijnlijk voor de achterste ramen aan of uit te zetten)
Nu heb ik een paar vraagjes over de aansluitingen:
-Waarvoor dient die ene massa aansluiting (groen)? Wanneer die niet wordt aangesloten werkt het raam gewoon normaal, dus overbodig lijkt me?
-Volgens Haynes (volvo 340-360 all models) worden de motoren voor de elektrische ramen rechtstreeks zonder relais aangesloten. Brandt de motor op deze manier niet door als je de schakelaar te lang ingedrukt houd?
Edit: Ik krijg mijn afbeeldingen (weer eens) niet zichtbaar. Excuses voor het ongemak.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
In het venster wat dan opent plak je de complete link vanuit photobucket, et voila:
http://i841.photobucket.com/albums/zz334/General_Custom/Volvo%20340%20GLE/IMG_4570.jpg?t=1321269166
- V300 register
- Verbannen
- Mark Smeets
- Moderator
General Custom;188191 schreef : Op een of andere manier werken afbeeldingen niet... Net als de quote kom ik nu achter :S
plaatje:
Ik heb zelf schakelaars uit een V40 in mijn 360, die hadden ook minder pinnetjes. Was geen enkel probleem. Ik meen dat deze schakelaars intern zijn doorverbonden, want 2 pinnetjes hadden dezelfde functie (beide massa). Geven nog licht ook. Die van jou ook zo te zien? Paneeltje ziet er idd uit als 240 of 740.
- V300 register
- Verbannen
- V300 register
- Verbannen
Dat "?t=1321266996" achter de URL v/h plaatje moet je weghalen. Een plaatje eindigt altijd op .jpg, .gif of in sommige gevallen geen extensie (zoals bij Facebook geloof ik). Een vraagteken en daarachter wat rare getallen is vaak php of database-gerelateerd.
- V300 register
- Verbannen
(volgens mij was het me al eens uitgelegd, maar ik vergeet zoiets vrij snel:woops:)
- V300 register
- Verbannen
General Custom;188199 schreef : Ik weet niet of ze ligt geven, nog niet uitgeprobeerd in elk geval... ik zal het eens in de gaten houden
Net gekeken in het donker. Ze geven inderdaad licht. Vet! yeehaa!
- V300 register
- Verbannen
de middelste knop wordt bij 300 serie niet gebruikt.
de kleine vlakjes zijn voor de 'pookjes' van de spiegelverstelling. dat is wel behoorlijk zeldzaam overigens.
- V300 register
- Verbannen
Wat de elektrische ramen betreft, die wil ik proberen te maken met zo'n universele set. Ter afwerking wil ik het dan wel zo maken dat het origineel Volvo lijkt, denk dan aan de schakelaartjes van een 200/700-serie en de doppen voor de raamslingers uit de voordeuren van een special.
Elektrische spiegels komen er misschien ook nog wel eens op. Het zou leuk zijn, maar je gebruikt het maar weinig, en daardoor vind ik het op het moment echt te duur. Ik probeer in elk geval eerst om en nabij ?1000 bij elkaar te krijgen om alle (maar dan ook alle) roest te laten lassen en de hele zaak te tectyleren. Dat leek me iets nuttiger