Zwaardere accu

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 13:37 #631555 door 16673-dummy
Zwaardere accu is gemaakt door 16673-dummy
In mijn 'nieuwe' 343 2.0 zit nu een accu van 45 ah. Gaat prima, starten gaat goed en omdat de motor snel aanslaat heeft de accu weinig te lijden. Echter, officieel moet er een 54 ah accu in een 2-liter.

Nou heb ik afgelopen winter met de 345 (die w?l een 54 ah accu heeft) gemerkt, dat bij lage temperaturen (-10 en ook -15) de startmotor veel langzamer rond gaat dan normaal en daarom wil ik een wat zwaardere accu monteren (62 ah ofzo).

De dynamo is een 55 A exemplaar. Betekent dit dat die de accu niet kan volladen, of dat het gewoon wat langer duurt? De 343 komt namelijk gewoon buiten te staan en wordt max. 1 keer per week gebruikt, daarom wil ik een goede, zware accu hebben (mede met het oog op mistlampen).

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Wouter Borsje
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
05-11-2011 13:47 #890907 door Wouter Borsje
Beantwoord door Wouter Borsje in topic Zwaardere accu
Het laden zal dan wat langer duren, wat echter in dit geval belangrijker is (komst van koud weer) is de start capaciteit, uitgedrukt in Amperes.

Dit word op een accu ook wel vermeld als CCA (Cold Cranking Amperes)

Bij mijn oude accu van 44Ah was dat 210 A, de huidige van 60Ah levert maximaal 520 A aan start stroom.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2011 13:51 #890908 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Zwaardere accu

volvofiel;187466 schreef :
Nou heb ik afgelopen winter met de 345 (die w?l een 54 ah accu heeft) gemerkt, dat bij lage temperaturen (-10 en ook -15) de startmotor veel langzamer rond gaat dan normaal en daarom wil ik een wat zwaardere accu monteren (62 ah ofzo).

Kan het zijn dat de conditie van die accu niet zo jofel meer is? Hoe oud is dat ding? Of was die accu toen niet goed opgeladen? Bijvoorbeeld door slechts korte ritjes met betreffende auto te hebben gereden?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 15:33 #890913 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Zwaardere accu
Die 345 wordt alleen gebruikt voor lange ritten, echter niet zo vaak.
De accu was nieuw (nu 2 jaar oud denk ik).

Wouter, bedankt voor je reactie! Ik zal hierop letten bij aanschaf van de nieuwe accu :)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2011 15:40 #890914 door V300 register
Zowieso is het vooral zaak om de lekstroom zo klein mogelijk te houden als je een auto in de winter maar 1 keer in de week gaat gebruiken.

Mistlampen branden alleen als de motor al loopt dus daarvoor is het alleen van belang dat de dynamo genoeg laadstroom levert; accucapaciteit speelt alleen een rol als je ze wilt laten branden met stilstaande motor.

Wat je zou kunnen overwegen is het monteren van een snelsluiting op de accupool. Met een simpele draaiknop koppel je de accu los van de bekabeling zodat alle lekstroom wegvalt.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 18:06 #890928 door 16673-dummy
Lekstroom heb ik eigenlijk niet Wouter, daar had ik al rekening mee gehouden (er zit geen radio in, scheelt al een hoop, en het klokje is stuk, net als alle andere 343's/345's).

Ik ben vandaag even naar Duitsland geweest en daar heb ik een 60 Ah accu gekocht, met een CCA van 550 A.
Morgen ga ik 'm inbouwen en zal ik eens kijken wat de 'oude' accu leverde.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
05-11-2011 18:29 #890931 door V300 register
Waarschijnlijk zul je er zelf al wel op zijn gekomen, maar je kunt je elektrische systeem op lekstroom controleren door even in serie met de accu een amp?remeter te plaatsen. Universeelmeter in amp?rebereik, plus accuklem loskoppelen en daartussen die amp?remeter opnemen. Alle verbruikers uit. Als alles goed is dient het ding zero verbruik aan te geven. Bij niet nul verbruik, is er dus lekstroom.

Mogelijk kan je probleem ook veroorzaakt worden door versleten koolborstels van je startmotor. Enige tijd geleden startte mijn auto, over een langere periode, zo nu en dan niet zo lekker. Omdat mijn accu niet de jongste meer was verdacht ik die nogal eens het probleem te veroorzaken. Nieuwe accu geplaatst, probleem bleef. Na startmotor open gepeutert te hebben bleken de koolborstels versleten te zijn. De symptomen van versleten koolborstels bij een startmotor lijken veel, zoals mij gebleken is, op een accu die zijn beste tijd heeft gehad.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2011 22:18 #890945 door 16673-dummy
Bedankt voor je tips, maar de 345 is prima in orde. Hij staat altijd in de garage en de startmotor giert dan rond als een jekko (ware het niet dat het gekke ding altijd binnen 3 seconden start; dit als hij een of meerdere weken heeft stilgestaan, anders start hij letterlijk direct). Bij vrieskou draait de startmotor aanzienlijk trager rond, al slaat de motor ook dan snel aan (vergelijkbaar aan voorgaande).

De 343 echter (let op het verschil) , had een 45 ah accu met, nu blijkt, 440 a cca (zoals Wouter het noemt). Nu zit er zoals gezegd een 60 ah accu in met 550 a cca. Ik heb het verschil in rondgaan van de startmotor nog niet gemerkt omdat deze 343 zo mogelijk nog sneller aanslaat dan de 345 :yummie:

Bedankt voor alle tips heren, ik heb weer wat geleerd!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-11-2011 10:20 #891053 door V300 register
Weet je zeker dat een 45A accu niet hoort? Volgens mij is dat voor een B19A standaard. Ik heb er twee jaar mee rondgereden en dat ging prima. In m'n 360 injectie ook, dus ik weet zeker dat het niet per se nodig is. Als je toch een nieuwe koopt zou ik uitteraard ook een zwaardere kopen, maar waarom vervangen als alles naar behoren werkt?

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-11-2011 10:29 #891055 door 16673-dummy
J-L, ik geef liever 50 euro meer uit zodat ik 300% zeker weet dat het werkt, dan dat ik 50 euro bespaar en er maar vanuit moet gaan "dat het wel zal werken".
Zo ga ik stap voor stap de hele auto af :)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC