Iemand ervaring solderen koolborstels dynamo?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2011 17:43 #631479 door V300 register
Iemand ervaring solderen koolborstels dynamo? is gemaakt door V300 register
- Volvo 340 1,4 (1983, CVT)
- dynamo A13N64 - Paris-Rhone, Valeo.
- koolborstels afm. 6,4 x 4,6 x 14,5 mm. Volgens mijn recherchers zou dat model SVX 7 moeten zijn.

6,4 x 4,6 mm komt overeen met de koolborstels die in mijn dynamo zijn geplaatst. Lengte 14,5mm heb ik nog niet kunnen controleren omdat mijn koolborstels nog in de koolborstelhouder gesoldeerd zitten. Maar ik denk dat 14,5 mm ook de lengte van mijn koolborstels is.

Dien ik bij desolderen / solderen van de koolborstels bepaalde dingen in acht te nemen? Met name denk ik dan aan de veertjes, wegspringen enzo.

Plaatje van koolborstelhouder / regelaar is hierbij, en ook van de koolborstels.

Mijn koolborstels kunnen niet verder dan 3,7 mm uitsteken. Dat is veel minder ver dan wat het plaatje (regelaar / koolborstelhouder) hierbij van de koolborstels te zien geeft. Ik denk daarom dat de koolborstels van mijn dynamo versleten zijn. (Mijn dynamo zou niet meer laden, dat is de reden dat ik 'm uit mijn auto gepeuterd heb.)

Sleepringen van mijn dynamo zijn niet dieper dan 1 mm ingesleten. Dat is m.i. niet veel, en die kunnen dus nog wel een tijdje mee. Correct toch?

Bijlagen:

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-09-2011 23:31 #885925 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iemand ervaring solderen koolborstels dynamo?
Geen ervaring met solderen, wel met hetzelfde euvel.

1mm, is idd niet veel. Dit is pas (te)veel:
forum.volvo300club.nl/attachment.php?att...id=1955&d=1260739445

Een hele nieuwe spanningsregelaar is trouwens best te betalen, mocht het niet lukken. 20-25 euro.

• Erick Janssen (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2011 11:20 #885934 door Erick Janssen (GAST)
Beantwoord door Erick Janssen (GAST) in topic Iemand ervaring solderen koolborstels dynamo?
Heb je nog andere foto's van de regelaar?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-09-2011 11:49 #885936 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Iemand ervaring solderen koolborstels dynamo?

2 Fast 4 U;184845 schreef : Heb je nog andere foto's van de regelaar?

Nee heb ik helaas niet. Je bent waarschijnlijk ge?nteresseerd in de onderkant van het dingetje om te zien hoe de soldeerplaatsen eruitzien?

Na er nog eens over nagedacht te hebben denk ik niet dat het een moeilijk klusje is. De te solderen plaatsen zijn goed bereikbaar, en een huis-tuin-en-keuken soldeerbout(je) (40 Watt of zoiets) volstaat denk ik om er mee aan de slag te gaan.

Moet alleen even op zoek gaan naar mijn tinzuiger die ik al een hele tijd niet gebruikt heb.

Ben wel een beetje benieuwd hoe de veertjes van de koolborstels eruitzien. De koolborstels zijn 14,5 mm lang (nieuw) en ze kunnen, waar de veertjes in geplaatst zijn, maar over een tamelijk kort traject (vind ik tenminste) in / uitgeschoven worden, 24 mm maar, effectief minder.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
28-09-2011 22:41 #886091 door V300 register
Meestal zijn die veertjes een soort spiraalveer van vlak verenstaal, die een lange teruggebogen 'vinger' hebben die op de koolborstel drukt.

Hierdoor is de totale opbouw minder lang (de veer zit naast de borstel) en is de kracht minder variabel met de slijtagegraad, ten opzichte van als het 'balpenveertjes' waren die recht boven de koolborstel zouden zitten.

bij startmotors zit dit ook zo, hoewel dat natuurlijk nog een stuk grotere koolborstels zijn!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
07-10-2011 18:22 #886618 door V300 register
Afbeelding diodeplaat.

Hierbij plaatje van defecte diodeplaat uit mijn dynamo A 13 N 64. Dynamo laadde niet. (Regelaar, sleepringen, en lagers ook vernieuwd; niet door mij, bedrijf).

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
08-10-2011 13:47 #886671 door V300 register
oeps.. zo te zien is de achterliggende oorzaak een matige soldering van de printplaat.

de overgangsweerstand die daardoor soms ontstaat is bij die rechter diode waarschijnlijk gaan smeulen / gloeien en heeft daardoor de diode vernield, zo te zien gewoon doordat de isolatie gesmolten is...

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-10-2011 13:33 #886779 door V300 register
Koolborstels SVX 7. (Dynamo A 13 N 64).

Nogmaals plaatje koolborstels SVX 7.

Bijlagen:

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
12-10-2011 13:19 #886911 door V300 register
Veronderstel dat er aan mijn auto elektrisch zou zijn gelast zonder ontkoppelde accu, en dat dat die defecte diode op de diodeplaat zou hebben veroorzaakt, zou dan de soldeerplaats van die diode en de directe omgeving daarvan er net zo (gehavend, zie plaatje) hebben uitgezien als nu? Ik denk van niet*, maar verneem graag de gedachten van anderen daarover.

* in dat geval namelijk, denk ik, zou die diode defect zijn geraakt in ??n klap door een hoge piekspanning en zou die diode op slag een 'wollen draadje' zijn geworden (geleidt dan dus niet meer), en daar waar geen stroom (doorheen) kan vloeien kan zich geen door (elektrische)stroom ontwikkelde warmte vormen. (Het gebied rondom de defecte diode op de diodeplaat ziet eruit alsof er daar [tenminste even, maar aannemelijker langer lijkt mij] een flinke temperatuursverhoging [= hoge stroom] plaats heeft gevonden).

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
25-10-2011 15:22 #890294 door V300 register
Heb net een andere regelaar op de dynamo gezet en had nog van een andere dynamo een regelaar over. Zie nu een duidelijk verschil tussen de 2 nl de 1e heeft aan de linkerkant nog een extra gesoldeerde strip zitten. Weet iemand het hoe en waarom van dit verschil ?

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC