Accu steeds leeg!/LEDs blijven branden

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2008 18:32 #628291 door V300 register
Accu steeds leeg!/LEDs blijven branden is gemaakt door V300 register
Heey,

De accu wordt leegezogen!
ik heb de massa draad van de 2 speakers op een versterker en een active subwoofer achterin aangesloten op een schakelaar. Deed het altijd prima, totdat ik ook led-lampjes erop ging aansluiten.

Als de motor draait, en de schakelaar omzet, gaan de lampjes wel (bijna) uit. Maar als ik dan de motor uitzet, gaan de lampjes ineens weer volop branden....???? De massa draad van de lampjes, daar heb ik eveneens als het geluid achterin de schakelaar tussen gezet.

heb ik iets verkeerd aangesloten ofzo? of krijgen de lampjes ineens ergens anders massa?? ik lees ook steeds iets over lekstroom, WTF is dat???

HELP!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 18:42 #743396 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Accu steeds leeg!/LEDs blijven branden
waarom gebruik je de massa om je versterker te schakelen? dat is je beveiliging voor statische elektriciteit... in autotechniek altijd alles op + schakelen.. tenzij je bewust een massaschakeling wil creeren (bij audio NIET van toepassing)

Jermaniac;79399 schreef : ik heb de massa draad van de 2 speakers op een versterker en een active subwoofer achterin aangesloten op een schakelaar. Deed het altijd prima, totdat ik ook led-lampjes erop ging aansluiten.

dat regeltje snap ik ook niet helemaal. je hebt de - draden van de 2 speakers op een versterker aangesloten (waar is de + dan op aangesloten?) en nog een actief subwoofertje, (actieve sub heeft een ingebouwde versterker, dus waarom nog een losse versterker?)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2008 19:42 #743407 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Accu steeds leeg!/LEDs blijven branden
nee sorry verkeerd getypt... ik bedoel ds te zeggen de versterker VAN de 2 speakers, daar de massa van en de active sub, daar de massa van, is 1 draad, (ik heb ze gebundeld tot 1) die loopt naar voren, naar de schakelaar. etc...
De plus is rechtsreeks aangesloten op de + van de accu. Dat met de REM(remote oid) werkt niet of ?k snap et niet :P. Als ik de REM draadjes aansliut op de REM van de radio, waar moeten dan die + heen??? ik heb dat nooit begrepen :S Als ik dan de plus gwn op de plus van de accu aansluit, staat alles alsnog altijd aan...

Misschien wel beter om de plus te schakelen idd... blijven dan de ledjes ook niet meer (lichtjes) branden als het goed is?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 19:51 #743409 door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Accu steeds leeg!/LEDs blijven branden
werking remote: remote is een beveiliging tegen het "aan" staan van de versterker als je de versterker niet gebruikt. staat er spanning op de remote? dan werkt de versterker, geen spanning dan werkt hij niet. het beste haal je een bepaalde draad van je radio die deze functie kan verwezenlijken. bij iso stekkers (bruin/zwarte stekkers) is dit de blauwe draad die in de zwarte stekker zit, dit is een uitgaande draad, die voeding heeft als de radio aan staat (word ook gebruikt voor bijv aansturing elektrische antenne)

in dit geval zou ik het hele zaakje even ombouwen.

massa bundelen is niet nodig, en dat hoef je ook niet naar voren te brengen. ik neem aan dat je de boel in de kofferbak hebt? doe dan de leuning van je achterbank naar voren, zoek de schroef op waarmee de bank verankerd zit aan de auto en maak daaronder je massapunt. of boor een gaatje in de kofferbakruimte waar je een bout van onderaf doorheensteekt oid (wel oppassen voor je brandstoftank)

iig: voedingskabel afzekeren dichtbij de accu en naar de versteker toe leggen, rem draad opzoeken bij de radio, deze verlengen en naar achteren leggen, deze aansluiten op de rem van de versterker en de massa achterin de auto verzorgen.

waar zitten de led lampjes en waar zit de schakelaar die je ervoor hebt nu?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2008 20:16 #743418 door V300 register
De lampjes plakken aan het 'plafond' van het vakje voor de pook. De schakelaar zit ehm... onder de km.teller en klokje zeg maar. naast die flap, past er precies tussen (tussen de middenconsole en die flap dus) en kan er nog kabels kwijt ook.

Ik ga het nu helemaal anders aanpakken denk ik. De rem van de sub en de versterker naar de rem van de radio (is trouwens een apart kabeltje achter uit de radio met een label: REM. CONT.) De massa naar die schroef waar je het over had ;).
Alleen is wel vaag van de kabels van de sub (die ik er apart bij moest bestellen voor 44 eur:wtf2:): er zitten gele, zwarte en een blauwe kaBel aan met 2 stekkertjes (mannetje/vrouwtje). De blauwe draad-stekkertjes passen wel op aansluitpunten van de radio... , maar volgens mij moeten die op de rem... en de gele dan gwn op de + ?? daar zet ik die schakelaar dan wel tussen.
dan de ledjes (de + ervan) op de zelfde + van de versterkers en dan naar de schakelaar en die gaat natuurlijk naar de + v/d accu.

zie ik nog iets over het hoofd?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 20:23 #743420 door Anjo van den Akker
kun je een fototje maken van het kabelsetje dat je bedoelt en dat even hier posten?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2008 20:33 #743425 door V300 register
[ATTACH]1137[/ATTACH]
Dit is het kant-en-klare boompje aan een stekkertje die alleen hier inpast.

Bijlagen:

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 20:41 #743428 door Anjo van den Akker
voor zover ik dat kan zien is idd de gele de +, en daar hoef je geen schakelaar tussen te zetten (wel afzekeren vlakbij de accu)
de blauw/witte op remote aansluiten en de zwarte op massa,

de blauw/witte remote draad die je dan bij de radio aansluit, zorgt ervoor dat zodra je de radio aanzet, de versterker ook aangaat, gaat de radio uit dan gaat de versterker ook uit. een extra schakelaar is dus overbodig.

zaten er geen aansluitinstructies bij toen je dit kocht? het lijkt mij zowieso dat als er speciaal een kabeltje bijbesteld moet worden voor een dergelijk bedrag (wat het in koper amper waard is) dat er wel een manual bij zit hoe de fabrikant het voorsteld..

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-12-2008 20:50 #743429 door V300 register
nee geen instructies. Heb de sub van een vriend van me gekregen nadat hij z'n auto in de prak had gereden... Toen heeft hij de de kabels laten zitten :S.
Maar er zitten nu 2 stekkertjes aan de blauw/witte draad. 1 moet dus op de REM, maar waar moet die andere dan naartoe? Op het labeltje aan die blauw/witte staat (in het engels) dat de een op de Rem. control moet en de ander op de REM ANT. ?? waar hebben ze het over en waar zou ik die rem. ant. dan moeten vinden?

• Anjo van den Akker
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2008 21:02 #743430 door Anjo van den Akker
als die 2 aan elkaar zitten, kun je de andere isoleren en niet gebruiken. gaat erom dat er op die rem spanning komt zodra je radio aanstaat, en dan is 1 aansluiting voldoende:)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC