Radio aansluiting

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-07-2005 15:35 #624334 door V300 register
Radio aansluiting is gemaakt door V300 register
Ik heb een probleempje. Ik heb een volvo 340 (variomatic) waar nooit een radio in heeft gezeten. Nu heb ik eindelijk mijn speakers en mijn radio (antenne komt nog) maar ik weet niet hoe de bedrading aangesloten moet worden (heb radio met ISO connector, maar kan nergens meer verloopstukje vinden) Ook op internet kan ik hiervan geen schema vinden hoe te solderen of met kroonsteentjes te bevestigen. Ik hoop dat iemand me hiermee verder kan helpen.

Groetjes Chantal
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-07-2005 15:36 #638862 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Radio aansluiting
gewoon afknippen, en er een gewone standerd iso stekkers opaansluiten. Zodat je elke nieuwe radio er op aan kan hangen.

• van Strik
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2005 15:41 #638863 door van Strik
Beantwoord door van Strik in topic Radio aansluiting
Nee! Niet knippen! Gewoon bij een volvo-dealer een verloopje bestellen naar ISO, of bij Brezan. Vragen naar het oude Volvo-type, tot ca 1992. Niet leverbaar betekent gewoonlijk: te beroerd om het voor je te bestellen.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-07-2005 16:05 #638864 door V300 register
Ik begrijp dat knippen wel een mogelijkheid is (hoewel niet aangeraden). Maar al wil ik knippen en zelf gaan knutselen eraan, ik weet niet welke bedrading waartoe dient, en een schema daarvan kan ik nergens vinden, daar ben ik juist naar op zoek...

• Sander de Bruin
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2005 17:40 #638865 door Sander de Bruin
Beantwoord door Sander de Bruin in topic Radio aansluiting
In plaats van knippen is het altijd beter 2 losse ISO blokjes te kopen met snoertjes eraan. Daarnaast koop je van die ronde connectors die je bij iedere bouwmarkt kan kopen. Deze passen namelijk precies in aansluitingen van de Volvo stekker. Die connectors knijp of soldeer je aan de snoertjes van ISO blokje. Zo kan je heel makkelijk een conversie stekker van Volvo connector naar ISO maken. Je originele stekker blijft dan aanwezig.

Wat betreft de volvo connector. Die 2 bruine draden zijn zo goed als zeker de massa. Uit m'n hoofd zijn de grijze en zwarte draden van speakers links & rechts voor (achterin zijn ze niet bekabeld). De andere 2 draden zullen dan + over contact en constante + moeten zijn. Dit is heel makkelijk met voltmeter na te meten.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-07-2005 18:51 #638866 door V300 register
jah als je niet weet wat welke draad is dan is knikken inderdaad geen oplossing. Ik heb alles door gemeten en alle oude dunne draden vervangen voor beteren. En nieuwe iso stekkers er op geknepen.

Als je verloopjes gaat gebruiken dan wordt alles zo lang en dan past het allemaal zo rot.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-07-2005 19:20 #638867 door V300 register
NIET GAAN KNIPPEN. Deze stekker is ook een doorverbind stekker. Als je niet weet wat je doet, dan valt je dashboard ook nog deels uit!
Elke respecterende autozaak kan je aan zo'n verloop helpen, anders legio op Ebay!

Hetgeen Sander zegt klopt!

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-07-2005 21:01 #638868 door V300 register
Chantal, ik weet niet hoe handig je bent, in in ieder geval nooit gaan knippen.

Als je de versie van Sander de Bruin gebruikt (kan prima, zo heb ik het ook een tijdje gehad):

Als je het blokje zo houdt dat je de kant met de drie rondjes boven hebt:

Onderste rij allemaal massa, waarvan de zwarte massa voor de luidsprekers links en rechts en de bruine 'gewoon' massa,
middelste rij plus van de luidsprekers links rechts
bovenste rij is als ik me niet vergis (dat moet jij even doormeten want dit weet ik niet echt zeker)groen bij jouw continue spanning (voor het geheugen van de radio, altijd spanning ook als de auto niet op het contact staat) en roodzwart is bedrijfsspanning (alleen spanning als de auto op contact staat)
De laatste twee door mij genoemde draden zijn dus mbv een multimeter makkelijk door te meten.

(ik weet niet hoe handig je bent)

succes

mvg

dennis

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
19-07-2005 23:57 #638869 door V300 register
Van waar al deze "ik weet niet hoe handig je bent" vragen. Vanwege de naam ? Op het werk struikel ik de laatste tijd ook over de HTS studentes die mijn technisch-manlijk-ego geen goed doen. Je weet tegenwoordig niet meer waar je aan toe bent.

Chantal staat al klaar met de soldeerbout, maar wil wel precies weten hoe het zit aan de hand van een schema, of nog beter een vraagbaak. Dat kinkt voor mij als "Behoorlijk handig" :-)

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
20-07-2005 01:32 #638870 door V300 register
Haha, ben wel aardig handig hoor ;-), Tjep heeft gelijk dat ik gewoon even zeker wilde weten hoe of wat. Maar ik ben ook wel blij met de waarschuwing van Dennis, stel ik was niet handig en wel eigenwijs, dan zat ik straks zonder dashboardverlichting of zo. Niet echt prettig want dat heb ik al eens gehad dankzij een doorgebrande zekering.
Ik ga in ieder geval morgen even knutselen, dan hoef ik in ieder geval niet meer naar mijn eigen zangkunsten te luisteren onder het rijden (is nl geen genot voor het oor)

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC