Neerklapbare achterbank 340 sedan
- V300 register
- Verbannen
-
En zou een leuning van een hatchback passen in een sedan?
Heeft er iemand in dat geval nog 1 liggen?
Het is nu tobben bij de bouwmarkt...:flame:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Is overigens wel geleverd met skiluik.
Uiteraard is wel alles te fabriceren, maar echt makkelijk plug-en-play is het niet weet ik uit ervaring. Het zitvlak is wel het zelfde als van een 5-deurs, maar de rugleuning van een sedan zit achter tegen de carrosserie gebout. Bij een hatchback heb je onderaan 2 scharnierpunten en bovenaan 2 pinnen met kliksysteem.
Mocht je toch wat willen proberen, ik heb hier nog een (gratis) achterbank liggen van een 440 GL. Die klapt in 2 delen neer, Het voordeel is dat die een ankerplaat heeft tussen de 2 delen die je direct op de bodemplaat van je sedan kunt schroeven.
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zat te denken om er aan de achterkant twee of vier schuifjes op te zetten, die je ook wel bij schuurdeuren ziet.
Dan zit de leuning wel los als je ze openschuift maar dan gooi ik de rugleuning wel achter de voorstoelen.
Ik onthou de 440 bank even mocht ik hem nodig hebben

- V300 register
- Verbannen
-
Dan loop je tegen 2 dingen aan:
-Enerzijds zit het staal waar de achterbank normaal tegen gemonteerd zit er nog wel (zou ik ook niet zomaar weghalen, even informeren wat dat voor de stijfheid van de carrosserie doet)
-Anderzijds moet je denk ik niet willen dat je schuifjes inschuiven onder het rijden en dat de rugleuning naar voor komt eventueel met passagiers op de achterbank.
- V300 register
- Verbannen
-
Op zich is een flinke opening vaak al wel voldoende.
Het is inderdaad wel even zaak om met beleid de boel vast te krijgen, moet ik nog even op studeren bij droger weer.
Ook omdat je anders met een noodstop alle boodschappen incl. achterbankleuning in je nek hebt. Leuning zal de pijn wel wat verzachten, maar toch...

- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-
Latere types zit de leuning aan de kas geschroeft toch?
Volgens mij kun je de stijfheid wel oplossen door een frame erin te lassen, dan kun je de gehele achterbank achterwege laten of een opklapsysteem maken.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de SAAB 9000, die ook een dergelijk systeem heeft.
- V300 register
- Verbannen
-
Alex;239659 schreef : Niet alle types hebben een X-frame in de achterbank, dacht ik.
Latere types zit de leuning aan de kas geschroeft toch?
Mijn 88'er heeft geen X-frame geloof ik, maar pin me er niet op vast.
In elk geval wel aan de bovenkant van de achterbank (aansluiting met hoedenplank) een stalen profiel van links naar rechts.
- V300 register
- Verbannen
-
- V300 register
- Verbannen
-
- Alex (GAST)
- Nieuw lid
-