Verwarming 1.4
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-05-2007 14:44 #625919
door V300 register
Verwarming 1.4 is gemaakt door V300 register
Tijdens een ritje in m'n nieuwste aanwinst (1.4 sedan 5-sp) merkte ik dat er geen warme lucht uit de kachel kwam. (ook niet met het schuifje helemaal naar rechts(!) )
Nu dacht ik, voordat ik het wiel zelf ga uitvinden, dat ik het eerst maar in het forum gooi.
Hierbij!
Hebben jullie nog tips, voordat ik de boel ga openmaken?
Alvast mijn dank!
Nu dacht ik, voordat ik het wiel zelf ga uitvinden, dat ik het eerst maar in het forum gooi.
Hierbij!
Hebben jullie nog tips, voordat ik de boel ga openmaken?
Alvast mijn dank!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-05-2007 14:57 #669556
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 1.4
waarschijnlijk je kachelradiator, of de slangen er naartoe, verstopt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-05-2007 15:03 #669558
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 1.4
Zou je denken? Er komt echt geen verwarmde lucht binnen. Bij verstopping lijkt me dat er wel iets warmte binnenkomt. De waterpomp van de auto perst het water rond. Ik heb zoiets niet eerder meegemaakt.
Zaterdag maar eens het een en ander openmaken. Tips blijven welkom!
Zaterdag maar eens het een en ander openmaken. Tips blijven welkom!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-05-2007 15:08 #669559
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 1.4
de waterpomp kan pompen wat die wil (via de bypass en de grote radiateur) als de kachelradiator verstopt zit heeft dat hetzelfde effect als wanneer de kraan dicht staat; 0,0 warme lucht dus.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-05-2007 15:17 #669561
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 1.4
Dus dat betekend, kachelradiator uitbouwen.(?) Kan dat vanuit de motorruimte-kant? Of moet ik, zoals bij die oude renaultjes, onder/achter het dashboard zijn.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-05-2007 16:01 #669565
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 1.4
nou, je kunt de radiator proberen door te spoelen, zonder hem uit te hoeven bouwen.
dit doe je door de slangen bij de waterpomp los te nemen, en dan met de tuinslang proberen door te spoelen dus.
als het koelwater bruinig is, is het ook slim om het blok en de radiator zelf ook door te spoelen en de koelvloeistof te verversen als je klaar bent.
de eerste check moet trouwens zijn of de kachelkraan open en dicht gaat als je het schuifje bedient. als je gaat spoelen moet deze dus zo ver mogelijk open staan.
het beste kun je spoelen tegen de normale stromingsrichting in; via de rechterkant van de auto als ingaande kant dus (normaal is dat vanaf links)
dit doe je door de slangen bij de waterpomp los te nemen, en dan met de tuinslang proberen door te spoelen dus.
als het koelwater bruinig is, is het ook slim om het blok en de radiator zelf ook door te spoelen en de koelvloeistof te verversen als je klaar bent.
de eerste check moet trouwens zijn of de kachelkraan open en dicht gaat als je het schuifje bedient. als je gaat spoelen moet deze dus zo ver mogelijk open staan.
het beste kun je spoelen tegen de normale stromingsrichting in; via de rechterkant van de auto als ingaande kant dus (normaal is dat vanaf links)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
17-05-2007 17:39 #669566
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 1.4
Hier kan ik wat mee! Tegen de stroom in spoelen is, achteraf gezien logisch zo druk je de blokkade weer terug. Ik ga hier zaterdag mee aan de slag!
Dankje Wouter.
Dankje Wouter.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-05-2007 00:09 #669591
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 1.4
als er echt een zware verstopping zit is het trouwens wel mogelijk dat de leidingdruk van het kraanwater te hoog oploopt, dat kan schade veroorzaken aan de radiateur.
ben dus voorzichtig met het 'lekvrij' aansluiten van de slang. een klein gaatje open laten om het er naast te laten spuiten als het niet doorstroomt is voldoende.
ben dus voorzichtig met het 'lekvrij' aansluiten van de slang. een klein gaatje open laten om het er naast te laten spuiten als het niet doorstroomt is voldoende.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-05-2007 19:17 #669615
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 1.4
Top tip! Ik zat zelf te denken aan een hoge(re) druk, maar twijfelde over eventuele schade. Twijfel is dus nu weggenomen.
De kabel verbinding heb ik gecontroleerd; schuifje op dashboard naar rood, kraantje naar boven en omgekeerd.
De stroming van de motor is van de waterpomp via de kachel naar het blok, of gaat het water eerst door het blok en dan de kachel in? Dat zou verklaren waarom m'n koffiemolen (de vario) heel snel warme lucht geeft.
De kabel verbinding heb ik gecontroleerd; schuifje op dashboard naar rood, kraantje naar boven en omgekeerd.
De stroming van de motor is van de waterpomp via de kachel naar het blok, of gaat het water eerst door het blok en dan de kachel in? Dat zou verklaren waarom m'n koffiemolen (de vario) heel snel warme lucht geeft.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
18-05-2007 22:53 #669633
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Verwarming 1.4
de pomp zit eigenlijk op zowel de in-als uitgang van het blok.
het komt er op neer dat het water door het blok gaat, en dan verdeeld wordt; 1 dun slangetje; bypass (ivm minimum stroming, dit heeft div. redenen)
1 hele dikke naar de radiator, met de thermostaat erin
1 dunnetje naar de kachelradiator, met de kachelkraan erin
zodra het water wat uit de motor komt ook maar een beetje warm wordt kun je die warmte al via de kachel aftappen.
het komt er op neer dat het water door het blok gaat, en dan verdeeld wordt; 1 dun slangetje; bypass (ivm minimum stroming, dit heeft div. redenen)
1 hele dikke naar de radiator, met de thermostaat erin
1 dunnetje naar de kachelradiator, met de kachelkraan erin
zodra het water wat uit de motor komt ook maar een beetje warm wordt kun je die warmte al via de kachel aftappen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets