tips voor aanschaf 340/360?
- V300 register
- Verbannen
-
Ik zal mij even kort voorstellen en vervolgens mijn vraag stellen.
Mijn naam is Pieter, ik woon in de buurt van Utrecht en ben de trotse vader van twee mooie dochters. Om mijn gezin veilig ?n plezierig van A naar B te vervoeren rijd ik een V40. Niet zo maar een, nee een T4 zwart metallic met originele velgen.
Nu mijn vraag! Mijn vrouw is bezig met rijlessen om uiteindelijk haar rijbewijs te halen, nu voel je hem al aankomen... Zij wil een eigen auto! Voorkeur Volvo, vraag me niet waarom

Nou mag ik hem uitzoeken ik zat te denken aan een oudere volvo, de 300 serie. Waarom? Veilig, goedkoop en ik vermoed gemakkelijk zelf veel aan te doen. Tevens om er op termijn een project van te maken. Mijn vrouw een andere (400 serie) auto en ik de 300 als "speeltje". Misschien kan ik beter hobby zeggen, doel is dan om de wagen op te knappen, motorisch wellicht wat te tunen en er heeeel misschien wat mee te gaan rijden op circuits. Het zal mij voornamelijk gaan om het klussen aan de wagen, niet zo zeer het uiteindelijke racen (als dat er al van komt!).
Maarja weer even terug naar de vraag: Waar moet ik op letten bij het zoeken naar en vervolgens aanschaffen van een 300 serie?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
-
- Nieuw lid
-
- Berichten: 2
Met name de voorbalk, kriksteunpunten, dorpels, spatbordranden en hoekjes van het plaatwerk goed in de gaten houden.
Als je van de club lid zou worden kan je in het aparte ledenmenu ook nog een heleboel informatie kunnen vinden!
Is dit niet een hele leuke 360 voor je? Staat al een tijdje te koop, en zo op de foto's te zien een leuke wagen.
www.volvo300club.nl/advertenties.php?adid=1538
Staat ook niet al te ver weg. Leuke uitvoering, mooie velgjes.
Verder van harte welkom natuurlijk!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Doeke Dobma (GAST)
- Nieuw lid
-
- Berichten: 9
Verder kun je jezelf afvragen;
- 340: 1.4 of 1.7, handbak (4 of 5?) of vario(brengt specifieke problemen met zich mee), sedan of hatch?
- 360: 2.0 of 2.0:D, injectie of carburateur, 3-, 4- of 5-deurs?
De zuinigste van allemaal is de 340 1.7. Dit is echter ook de minst betrouwbare qua motorstoringen en per definitie niet geschikt om te tunen(tenzij je er een ander blok in legt). Een 1400cc is ook zuinig en kan veel hebben, maar echt tunen zit er zonder motorwissel niet in. Bij de 360's zijn de carburateurs het zuinigst en er zijn gevallen bekend dat de carburateurs ook lekkerder en sneller rijden. De injectie modellen zijn het meest betrouwbaar, maar minder zuinig.
Let ook op het wegenbelastingtarief: de 360 is 100 kilo zwaarder dan een 340.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-

(tenzij het een 480 is)
kwaliteit is op het punt van roestbestendigheid wel veel beter dan de 300 serie, maar op alle andere fronten (vooral interieur, elektra) is het een stuk minder!!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Let ook even op het stuk onder de voorruit langs. En de dwarsbalk achter (even onder de auto kruipen en kijken).
Ohja, en de onderrand van de portieren. Wel even door de knie?n om ook ?cht de onderkant van de portieren te bekijken!
Verder is het wel genoemd denk ik. De voorrand van de motorkap kun je nog op letten, en de scharnierpunten van de achterklep, maar nu ben ik wel h??l precies bezig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Valt wel mee, is toch een belangrijke indicatie. Ook waar de achterklep dicht valt/bij het slot even kijken. Heb genoeg auto's gezien waar dit deel hopeloos vergaan is.volvofiel;58246 schreef : en de scharnierpunten van de achterklep, maar nu ben ik wel h??l precies bezig.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
-
- Berichten: 7
Voor bij de wielkuip altijd aan de binnenrand voelen en ook rondom veerpoot.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
-
- Berichten: 4
Je weet nooit precies (als beginner) hoever je de choke opendoet, wat je precies moet intrappen/uittrekken/draaien etc.
Mensen zoals jij die al talloze 340's hebben gereden/gezien kunnen dat als indicatie doen.
Het blijft moeilijk. Als de motor eenmaal loopt kun je natuurlijk w?l horen of er iets mis is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
-
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.