(alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers)

tips voor aanschaf 340/360?

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
09-06-2008 22:18 #627553 door V300 register
tips voor aanschaf 340/360? is gemaakt door V300 register
Beste 300club,

Ik zal mij even kort voorstellen en vervolgens mijn vraag stellen.

Mijn naam is Pieter, ik woon in de buurt van Utrecht en ben de trotse vader van twee mooie dochters. Om mijn gezin veilig ?n plezierig van A naar B te vervoeren rijd ik een V40. Niet zo maar een, nee een T4 zwart metallic met originele velgen.

Nu mijn vraag! Mijn vrouw is bezig met rijlessen om uiteindelijk haar rijbewijs te halen, nu voel je hem al aankomen... Zij wil een eigen auto! Voorkeur Volvo, vraag me niet waarom ;)

Nou mag ik hem uitzoeken ik zat te denken aan een oudere volvo, de 300 serie. Waarom? Veilig, goedkoop en ik vermoed gemakkelijk zelf veel aan te doen. Tevens om er op termijn een project van te maken. Mijn vrouw een andere (400 serie) auto en ik de 300 als "speeltje". Misschien kan ik beter hobby zeggen, doel is dan om de wagen op te knappen, motorisch wellicht wat te tunen en er heeeel misschien wat mee te gaan rijden op circuits. Het zal mij voornamelijk gaan om het klussen aan de wagen, niet zo zeer het uiteindelijke racen (als dat er al van komt!).

Maarja weer even terug naar de vraag: Waar moet ik op letten bij het zoeken naar en vervolgens aanschaffen van een 300 serie?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Kevin Kloosterman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 22:52 #713276 door Kevin Kloosterman
Beantwoord door Kevin Kloosterman in topic tips voor aanschaf 340/360?
De bekende plekken kan je op het forum terug vinden met de zoekfunctie.

Met name de voorbalk, kriksteunpunten, dorpels, spatbordranden en hoekjes van het plaatwerk goed in de gaten houden.

Als je van de club lid zou worden kan je in het aparte ledenmenu ook nog een heleboel informatie kunnen vinden!

Is dit niet een hele leuke 360 voor je? Staat al een tijdje te koop, en zo op de foto's te zien een leuke wagen.
www.volvo300club.nl/advertenties.php?adid=1538
Staat ook niet al te ver weg. Leuke uitvoering, mooie velgjes.

Verder van harte welkom natuurlijk! :) Hoop dat je veel plezier aan je toekomstige 300 zal hebben!

• Doeke Dobma (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-06-2008 22:55 #713277 door Doeke Dobma (GAST)
Beantwoord door Doeke Dobma (GAST) in topic tips voor aanschaf 340/360?
Ouderdomsverschijnselen zijn bij de 300-serie wel de grootste valkuil. En met ouderdomsverschijnselen bedoel ik roest. Voorbalk, dorpels, wielkasten, veerpoten, chassisbalken, etc. Zoek het forum eens door op roest. Ik geloof dat er zelfs een speciale tread gewijd is aan de typische roestplekken bij de v300 serie.

Verder kun je jezelf afvragen;

- 340: 1.4 of 1.7, handbak (4 of 5?) of vario(brengt specifieke problemen met zich mee), sedan of hatch?
- 360: 2.0 of 2.0:D, injectie of carburateur, 3-, 4- of 5-deurs?

De zuinigste van allemaal is de 340 1.7. Dit is echter ook de minst betrouwbare qua motorstoringen en per definitie niet geschikt om te tunen(tenzij je er een ander blok in legt). Een 1400cc is ook zuinig en kan veel hebben, maar echt tunen zit er zonder motorwissel niet in. Bij de 360's zijn de carburateurs het zuinigst en er zijn gevallen bekend dat de carburateurs ook lekkerder en sneller rijden. De injectie modellen zijn het meest betrouwbaar, maar minder zuinig.

Let ook op het wegenbelastingtarief: de 360 is 100 kilo zwaarder dan een 340.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2008 01:00 #713289 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic tips voor aanschaf 340/360?
de tip die ik nog mis is om vooral g??n 400 serie te kopen :)
(tenzij het een 480 is)

kwaliteit is op het punt van roestbestendigheid wel veel beter dan de 300 serie, maar op alle andere fronten (vooral interieur, elektra) is het een stuk minder!!

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 08:42 #713298 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic tips voor aanschaf 340/360?
Eventjes ter verduidelijking: de voorbalk is dat stuk onder de voorbumper. "Normaal gesproken" zit daar bij het grootste deel van de 300's roest. Tenzij je het eerste type hebt.

Let ook even op het stuk onder de voorruit langs. En de dwarsbalk achter (even onder de auto kruipen en kijken).

Ohja, en de onderrand van de portieren. Wel even door de knie?n om ook ?cht de onderkant van de portieren te bekijken!

Verder is het wel genoemd denk ik. De voorrand van de motorkap kun je nog op letten, en de scharnierpunten van de achterklep, maar nu ben ik wel h??l precies bezig.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2008 11:57 #713310 door V300 register

volvofiel;58246 schreef : en de scharnierpunten van de achterklep, maar nu ben ik wel h??l precies bezig.

Valt wel mee, is toch een belangrijke indicatie. Ook waar de achterklep dicht valt/bij het slot even kijken. Heb genoeg auto's gezien waar dit deel hopeloos vergaan is.

• E. van Oostveen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 12:07 #713312 door E. van Oostveen
Beantwoord door E. van Oostveen in topic tips voor aanschaf 340/360?
Altijd balken (voorbalk, dorpels, achterbalk) na kijken. Altijd kriksteunen nakijken. Altijd koude motorstart doen; start ie makkelijk, hoe werkt de choke, wat komt er uit de uitlaat, als je de peilstok er bij lopende motor uitrekt geeft ie dan een ander geluid. Altijd rondje rijden en ook snelweg; kijk of kachel heet wordt, verloop temp.meter, accelaratie normaal?, remmen testen (stuur los en remmen;trekt de auto). Na rondrit direct luisteren en kijken of koelvloeistof borrelt, loopt de motor nog netjes. Werkt de verlichting.
Voor bij de wielkuip altijd aan de binnenrand voelen en ook rondom veerpoot.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2008 14:31 #713321 door V300 register
Ik begin altijd met de motorkap open te doen en dan in de hoekjes achter de veerpoten te kijken. Als daar de gaten in zitten, dan heb je alvast een aardige indicatie voor de rest van de auto.

• 16673-dummy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-06-2008 17:38 #713340 door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic tips voor aanschaf 340/360?
Erik, als je nog nooit een 340 gestart hebt en je wilt een koude motorstart doen lijkt me dat geen goede indicatie.

Je weet nooit precies (als beginner) hoever je de choke opendoet, wat je precies moet intrappen/uittrekken/draaien etc.
Mensen zoals jij die al talloze 340's hebben gereden/gezien kunnen dat als indicatie doen.

Het blijft moeilijk. Als de motor eenmaal loopt kun je natuurlijk w?l horen of er iets mis is.

• V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
10-06-2008 19:22 #713346 door V300 register
Tis toch heel simpel Joost: choke helemaal uit, geen gas, starten, lopen, en dan pas terugduwen.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC