Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen
Revisie motorblok Franse Black Beauty
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-10-2008 14:00 #628062
door V300 register
Revisie motorblok Franse Black Beauty is gemaakt door V300 register
Na veel gesjor en getrek is dan eindelijk het blok losgekomen uit de BB.
Eerst de stroom verdeler en de dynamo verwijderd
Zojuist begonnen met het demonteren van de kop wat ook wat voeten in de aarde had. De waterpomp wilde niet loskomen wat resulteerde in gebroken tapeind. (latere zorg)
Uiteindelijk de kop met een beetje draaiwerk kunnen verwijderen.
3 hobbys naast elkaar:D
-Triumph T120R 650cc uit 1972
-Volvo 343 1400 1978
-DAF YA 126 4,6L 1952
Eerst de stroom verdeler en de dynamo verwijderd
Zojuist begonnen met het demonteren van de kop wat ook wat voeten in de aarde had. De waterpomp wilde niet loskomen wat resulteerde in gebroken tapeind. (latere zorg)
Uiteindelijk de kop met een beetje draaiwerk kunnen verwijderen.
3 hobbys naast elkaar:D
-Triumph T120R 650cc uit 1972
-Volvo 343 1400 1978
-DAF YA 126 4,6L 1952
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-10-2008 14:14 #734471
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Revisie motorblok Franse Black Beauty
Strak bezig! Ik wist niet dat het asje van de stroomverdeler van een oude B14 anders was dan bij een B14.4.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-10-2008 15:20 #734472
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Revisie motorblok Franse Black Beauty
als je dat blok ziet zou je niet zeggen dat het pas 42.000 km heeft gelopen :S
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
21-10-2008 17:14 #734478
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Revisie motorblok Franse Black Beauty
Inmiddels weer wat verder gekomen.
Het spruitstuk is inmiddels verwijdert en ook de bouten van de kop heb ik uit de kop gehaald. Volgens de diverse handleidingen moeten deze op dezelfde plaats terug, dus nummeren.
Toch maar begonnen aan het tapeind van de waterpomp. Eerst met de centrepen een punt geslagen en vervolgens van 2mm af opgeboord naar 5mm. Toen met wat tikken de pomp los gekregen.
Het tapeind wat er nu nog in zit zal ik uitboren om er vervolgens een helicoil in te zetten. Het zelfde geld voor de andere kant waar ook een bout afbrak.
In eerste instantie wilde ik niet de kleppen verwijderen, maar omdat we toch bezig waren meteen maar gedaan. Ik vond nog een zelfgemaakt hulpstuk wat oa gebruikt is bij de Triumph.
Alles netjes in zakjes.
Het viel me op dat de kleppen niet allemaal soepel uit de geleider kwamen. Wellicht dus toch nieuwe geleiders erin zetten.
Met veel moeite kreeg ik de bouten en moeren los van de as met tuimelaars. Deze zal in zijn geheel in de ontvetter gehangen worden.
Het resultaat zullen we afwachten.
Het spruitstuk is inmiddels verwijdert en ook de bouten van de kop heb ik uit de kop gehaald. Volgens de diverse handleidingen moeten deze op dezelfde plaats terug, dus nummeren.
Toch maar begonnen aan het tapeind van de waterpomp. Eerst met de centrepen een punt geslagen en vervolgens van 2mm af opgeboord naar 5mm. Toen met wat tikken de pomp los gekregen.
Het tapeind wat er nu nog in zit zal ik uitboren om er vervolgens een helicoil in te zetten. Het zelfde geld voor de andere kant waar ook een bout afbrak.
In eerste instantie wilde ik niet de kleppen verwijderen, maar omdat we toch bezig waren meteen maar gedaan. Ik vond nog een zelfgemaakt hulpstuk wat oa gebruikt is bij de Triumph.
Alles netjes in zakjes.
Het viel me op dat de kleppen niet allemaal soepel uit de geleider kwamen. Wellicht dus toch nieuwe geleiders erin zetten.
Met veel moeite kreeg ik de bouten en moeren los van de as met tuimelaars. Deze zal in zijn geheel in de ontvetter gehangen worden.
Het resultaat zullen we afwachten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
21-10-2008 17:21 #734479
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic Revisie motorblok Franse Black Beauty
en de volgende keer dit eens proberen (maar laten we hopen dat dat hierna niet zo snel meer nodig zal zijn);
grote bougiedop bovenop de klepveerschotel zetten en dan een tikje met de hamer erop, dan springt de boel zo los.
let ook op of de kopbouten niet uitgerekt zijn, gloedje nieuwe heb je voor een euro of 20 bij dafhobby en kan een hoop narigheid besparen
ziet er wel heeel goed uit verder, er gaat waarschijnlijk ook heel wat uren in het schoonmaken van al die zwarte troep! verschrikkelijk zeg wat zit dat blok vol met smurrie
grote bougiedop bovenop de klepveerschotel zetten en dan een tikje met de hamer erop, dan springt de boel zo los.
let ook op of de kopbouten niet uitgerekt zijn, gloedje nieuwe heb je voor een euro of 20 bij dafhobby en kan een hoop narigheid besparen
ziet er wel heeel goed uit verder, er gaat waarschijnlijk ook heel wat uren in het schoonmaken van al die zwarte troep! verschrikkelijk zeg wat zit dat blok vol met smurrie
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-10-2008 12:20 #734550
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Revisie motorblok Franse Black Beauty
Vanochtend bij de Action geweest om even de benodigde ontvetterbak te halen (?2,-)
De kop heb ik eerst een tijd alten weken in de ruitenwisservloeistof (ook van de Action) Dit werkt wonderbaarlijk goed en is niet agressief. De laatste resten zal ik verwijderen door de kop in een bak met terpentine te leggen.
Ook maar eens gekeken wat ik van de kleppen kon maken. Zie hier het resultaat
Voor:
Na:
De tuimelaar as ook maar gedempnteerd. Dit maakt een stuk makkelijker (vooral grondiger) schoon dan dat ik hem in z'n geheel in de bak met terpentine zou leggen.
verder ontkete ik dat het blok ooit ook origineel rood/oranje is geweest. Weet iemand hier de kleurcode van??
De kop heb ik eerst een tijd alten weken in de ruitenwisservloeistof (ook van de Action) Dit werkt wonderbaarlijk goed en is niet agressief. De laatste resten zal ik verwijderen door de kop in een bak met terpentine te leggen.
Ook maar eens gekeken wat ik van de kleppen kon maken. Zie hier het resultaat
Voor:
Na:
De tuimelaar as ook maar gedempnteerd. Dit maakt een stuk makkelijker (vooral grondiger) schoon dan dat ik hem in z'n geheel in de bak met terpentine zou leggen.
verder ontkete ik dat het blok ooit ook origineel rood/oranje is geweest. Weet iemand hier de kleurcode van??
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-10-2008 16:46 #734573
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Revisie motorblok Franse Black Beauty
die verfstippen zijn er bij alle types.
is maar 1 plekje; heeft te maken met codering in de productiehal.
daar werden bij renault meerdere motortypes tegelijk gemaakt; je had nl ook nog de 1100 en 1300 voor bijv. de Volvo 66
is maar 1 plekje; heeft te maken met codering in de productiehal.
daar werden bij renault meerdere motortypes tegelijk gemaakt; je had nl ook nog de 1100 en 1300 voor bijv. de Volvo 66
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
22-10-2008 17:46 #734579
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Revisie motorblok Franse Black Beauty
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-10-2008 09:26 #734671
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Revisie motorblok Franse Black Beauty
Same here (77)!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
23-10-2008 10:54 #734683
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Revisie motorblok Franse Black Beauty
Na een nacht in een terpentine bad ziet de kop er al stukken beter uit. Toch zitter er her en der nog vet korsten die niet los zijn gekomen.
Wellicht dat iemand een idee heeft hoe deze makkelijk te verwijderen zijn.
De as met tuimelaars zit na een grondige schoonmaakbeurt ook weer in elkaar.
Ook de klepstoters hebben een opfrisbeurt gehad.
Wellicht dat iemand een idee heeft hoe deze makkelijk te verwijderen zijn.
De as met tuimelaars zit na een grondige schoonmaakbeurt ook weer in elkaar.
Ook de klepstoters hebben een opfrisbeurt gehad.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets