Voor (foto)verslagen van afgeronde klussen
De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2007 22:22 #673749
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
Een dop 1/2 duims of 12 op de moer slaan met een stevig verlengstuk als die rond is. Anders met een Dremel met een slijpschijf van 20 mm de moer afslijpen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
01-07-2007 23:35 #673765
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
Ik moet zeggen dat ik geen enkel probleem daarmee had. Gingen echt soepeltjes los.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-09-2007 17:32 #681027
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
kun je er geen moeren splijter in krijgen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-05-2010 23:44 #833416
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
Oli?n primaire & secundaire.
Kroon Olie www.kroon-oil.com/nl/ adviseert voor de variomatic Volvo 340 (B14 motor, 1982- 1991)
0,55 liter Gearlube GL-4 80W90
Dit moet dan betrekking hebben op de tandwielkast van de primaire, want die dient gevuld te worden met ca. 0,5 liter.
Over de secundaire tandwielkast (incl. differentieel dus) wordt nergens gerept bij Kroon Olie.
Vreemd toch eigenlijk, zo een incompleet advies? (Er is een zoekfunctie bij Kroon Olie die naar de te dienen aan te wenden oli?n voert als men zijn/haar automerk en type invult). Want nergens wordt daar (bij Kroon Olie dus) over een 1 liter hoeveelheid olie gesproken waarmee ergens de variomatic gevuld dient te zijn.
En uit Uw verhaal dien ik toch te begrijpen dat de poelies (primair zowel als secundair) gevuld dienen te zijn met ATF? En is elke ATF (Automatic Transmission Fluid) goed, of dient een speciale soort gebruikt te worden?
En is de hoeveelhied olie die in de poelies zit (primair zowel als secundair) op eenvoudige wijze te controleren, en zo ja hoe?
In elke van de twee primaire-poelies hoort, is mij bekend, 100 ml olie te zitten. De hoeveelheid in de secundaire is mij echter onbekend. Wie het weet mag het mij zeggen!
Kroon Olie www.kroon-oil.com/nl/ adviseert voor de variomatic Volvo 340 (B14 motor, 1982- 1991)
0,55 liter Gearlube GL-4 80W90
Dit moet dan betrekking hebben op de tandwielkast van de primaire, want die dient gevuld te worden met ca. 0,5 liter.
Over de secundaire tandwielkast (incl. differentieel dus) wordt nergens gerept bij Kroon Olie.
Vreemd toch eigenlijk, zo een incompleet advies? (Er is een zoekfunctie bij Kroon Olie die naar de te dienen aan te wenden oli?n voert als men zijn/haar automerk en type invult). Want nergens wordt daar (bij Kroon Olie dus) over een 1 liter hoeveelheid olie gesproken waarmee ergens de variomatic gevuld dient te zijn.
En uit Uw verhaal dien ik toch te begrijpen dat de poelies (primair zowel als secundair) gevuld dienen te zijn met ATF? En is elke ATF (Automatic Transmission Fluid) goed, of dient een speciale soort gebruikt te worden?
En is de hoeveelhied olie die in de poelies zit (primair zowel als secundair) op eenvoudige wijze te controleren, en zo ja hoe?
In elke van de twee primaire-poelies hoort, is mij bekend, 100 ml olie te zitten. De hoeveelheid in de secundaire is mij echter onbekend. Wie het weet mag het mij zeggen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-05-2010 23:51 #833419
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
Even de experts afwachten, maar volgens mij moet diezelfde 80W90 ook bij het diff erbij.
WBT de poelies en ATF: Geen id, ik roer liever zelf in een bak met tandwieltjes
WBT de poelies en ATF: Geen id, ik roer liever zelf in een bak met tandwieltjes
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
27-05-2010 23:59 #833420
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
Nostalgie!
Voor mij is het te lang geleden, maar het is nog even wachten tot Wouter of Anjo opduikt...
Voor mij is het te lang geleden, maar het is nog even wachten tot Wouter of Anjo opduikt...
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
28-05-2010 00:04 #833421
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
Oli?n t.b.v. variomatic.
Kroon Olie www.kroon-oil.com/nl/ adviseert voor de variomatic Volvo 340 (B14 motor, 1982- 1991)
0,55 liter Gearlube GL-4 80W90
Dit moet dan betrekking hebben op de tandwielkast van de primaire, want die dient gevuld te worden met ca. 0,5 liter.
Over de secundaire tandwielkast (incl. differentieel dus) wordt nergens gerept bij Kroon Olie.
Vreemd toch eigenlijk, zo een incompleet advies? (Er is een zoekfunctie bij Kroon Olie die naar de te dienen aan te wenden oli?n voert als men zijn/haar automerk en type invult). Want nergens wordt daar (bij Kroon Olie dus) over een 1 liter hoeveelheid olie gesproken waarmee ergens de variomatic gevuld dient te zijn.
En uit Uw verhaal dien ik toch te begrijpen dat de poelies (primair zowel als secundair) gevuld dienen te zijn met ATF? En is elke ATF (Automaic Transmission Fluid) goed, of dient een speciale soort gebruikt te worden?
En is de hoevelhied olie die in de poelies zit (primair zowel als secundair) op eenvoudige wijze te controleren, en zo ja hoe?
In elke van de twee primaire-poelies hoort, is mij bekend, 100 ml olie te zitten. De hoeveelheid in de secundaire is mij echter onbekend. Wie het weet mag het mij zeggen!
Kroon Olie www.kroon-oil.com/nl/ adviseert voor de variomatic Volvo 340 (B14 motor, 1982- 1991)
0,55 liter Gearlube GL-4 80W90
Dit moet dan betrekking hebben op de tandwielkast van de primaire, want die dient gevuld te worden met ca. 0,5 liter.
Over de secundaire tandwielkast (incl. differentieel dus) wordt nergens gerept bij Kroon Olie.
Vreemd toch eigenlijk, zo een incompleet advies? (Er is een zoekfunctie bij Kroon Olie die naar de te dienen aan te wenden oli?n voert als men zijn/haar automerk en type invult). Want nergens wordt daar (bij Kroon Olie dus) over een 1 liter hoeveelheid olie gesproken waarmee ergens de variomatic gevuld dient te zijn.
En uit Uw verhaal dien ik toch te begrijpen dat de poelies (primair zowel als secundair) gevuld dienen te zijn met ATF? En is elke ATF (Automaic Transmission Fluid) goed, of dient een speciale soort gebruikt te worden?
En is de hoevelhied olie die in de poelies zit (primair zowel als secundair) op eenvoudige wijze te controleren, en zo ja hoe?
In elke van de twee primaire-poelies hoort, is mij bekend, 100 ml olie te zitten. De hoeveelheid in de secundaire is mij echter onbekend. Wie het weet mag het mij zeggen!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
Minder
Meer
28-05-2010 00:13 #833424
door Anjo van den Akker
Beantwoord door Anjo van den Akker in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
de SAE 80W90 voor de versnellingsbak is zelfs in je handleiding te vinden:)
primair 0,55L
secundair 1L
kwaliteit is GL4 of GL5
dan de poelies; de primaire poelies dienen gevuld te zijn met 100ml ATF type A/A of F; puur om soepele beweging van de centrifugaalgewichten en de axiale beweging van de poelie te garanderen.; bijvullen kun je doen via de vacuumpijpjes zelf door het membraam de olie op te laten zuigen. er is o.a. voor ATF gekozen omdat dit het rubber van de membramen niet aantast.
secundaire poelies dienen gevuld te worden met 75cc ATF A/A of F, voor bijvullen volstaat 50cc. dit kun je inbrengen door met een wat grovere spuit een gaatje in het membraam te prikken.
primair 0,55L
secundair 1L
kwaliteit is GL4 of GL5
dan de poelies; de primaire poelies dienen gevuld te zijn met 100ml ATF type A/A of F; puur om soepele beweging van de centrifugaalgewichten en de axiale beweging van de poelie te garanderen.; bijvullen kun je doen via de vacuumpijpjes zelf door het membraam de olie op te laten zuigen. er is o.a. voor ATF gekozen omdat dit het rubber van de membramen niet aantast.
secundaire poelies dienen gevuld te worden met 75cc ATF A/A of F, voor bijvullen volstaat 50cc. dit kun je inbrengen door met een wat grovere spuit een gaatje in het membraam te prikken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
28-05-2010 21:55 #833542
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
belangrijkste reden voor de aanwezigheid van ATF in de primaires is smering van de draaipunten van de centrifugaalgewichten.
tussen de schuivende delen van de assen en poelies zit een vetkamer, daar komt geen ATF terecht.
bijkomende reden is koeling/warmteverdeling.
tussen de schuivende delen van de assen en poelies zit een vetkamer, daar komt geen ATF terecht.
bijkomende reden is koeling/warmteverdeling.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Wouter Borsje
- Premium lid
Minder
Meer
- Berichten: 111
27-04-2014 20:16 #947105
door Wouter Borsje
Al zoekende naar 'inbus' kwam ik hier terecht om dat ik me afvroeg welke maat inbus er op de de aandrijfassen gaat, is dit inderdaad zoals Frits aanhaalt inbus 6?
Beantwoord door Wouter Borsje in topic De Secundaire vario vervangen op steuntjes in 4 uur
rwdstudent;18659 schreef :
Zo, eerst eventjes de aandrijfassen met inbus 6 (geloof ik) los maken. Je kan ze gelijk met een tiewrap, touw, of spin even in de hoogste bomen opkopen, heb je er de komende uurtjes geen last meer van.
Al zoekende naar 'inbus' kwam ik hier terecht om dat ik me afvroeg welke maat inbus er op de de aandrijfassen gaat, is dit inderdaad zoals Frits aanhaalt inbus 6?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets