Las werk (cursus)
- V300 register
- Verbannen
Mijn 340 heeft 2 kleine roestplekjes (2cm) aan de voorkant onder de bumper.
Hier zou ik zelf graag de roest uit willen slijpen en er een nieuw plaatje in lassen.
Niet heel moeilijk lijkt me maar mijn las skills zijn wat roestig :lol: .
Op de middelbare school wel veel gelast maar is al weer even geleden. Ben dus eigenlijk op zoek naar een cursus in Brabant. Weet hier iemand een goede? Of waar ik op moet letten als ik een cursus zoek. (MIG/MAG, TIG, Autogeen, Elektrode).
Het spuit werk zou ik wel uitbesteden omdat ik daar verder toch geen verstand van heb. Zag dat er in 2010 nog een las-/plaatwerk event was van de V3C maar dat staat nu niet op de agenda helaas.
Alvast bedankt,
Groeten Dick
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Anjo van den Akker
- Nieuw lid
autogeen is het tegenovergestelde, je brengt veel meer warmte in op een kleine oppervlakte en dit is door de dunne plaatdikte bijna een garantie voor kromtrekken en vervormen. autogeen is wel uitermate geschikt voor loodreparaties (old-skool plamuur) maar die technieken kom je in de huidige werkplaatsen simpelweg niet meer tegen.
elektrode is niet zo heel geschikt voor korte lasjes (hechtjes) op dunne plaat doordat het veel agressiever start; je warmteinbreng is daardoor vrij hoog waardoor je meer risico hebt dat je door de plaat heen brandt.
de makkelijkste techniek voor plaatwerk blijft simpelweg MIG/MAG, veel controle dus een lage warmte inbreng; vuil spettert uit je las en de techniek is relatief simpel te leren. ik zou persoonlijk bijna zeggen dat het hetzelfde is als fietsen; als je het kan verleer je het niet maar goed lassen leer je niet op een cursus, daar moet je uren voor maken. een cursus kan je wel helpen om je techniek te verfijnen.
persoonlijk moedig ik mensen altijd aan om eerst lekker aan te kloten (liefst niet eerst op eigen auto's/projecten) en als ze denken het een beetje onder de knie te hebben komt het "cursus" aspect om de hoek kijken, een goede lasser ziet direct wat een cursist beter kan doen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Goede duidelijke uitleg. Ik ga sowieso niet 'aan kloten' op m'n auto daar is hij me te waardevol voor. Eerst maar weer eens meters maken voor ik echt aan de auto ga lassen. Maar lijkt me wel weer leuk om de vaardigheid onder de knie te krijgen.
Maar heb hier natuurlijk geen MIG/MAG apparaat heb staan. Dus door middel van de cursus leek het me handig om het een en ander op te frissen en daarna zelf nog veel te oefenen voor dat ik aan de gang zou gaan.
Over een paar weken kan ik hem voor langere tijd in de garage zetten. Dan kan ik eerst het een en ander schoon maken voor dat ik ga lassen/kitten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- E. van Oostveen
- Nieuw lid
- Berichten: 7
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Wat wil je zeggen met je post? Dat ik het niet moet onderschatten?
Of ook bij jou kan laten doen?
Onderschatten doe ik het sowieso niet.
Maar het lijkt me nu net leuk om zelf weer eens op te pakken en de vaardigheid hiervoor te ontwikkelen.
Geef je zelf ook geen cursussen? Waar kun je het beter van leren dan iemand met veel ervaring aan v300's.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
dikketienes;245648 schreef : Goede duidelijke uitleg. Ik ga sowieso niet 'aan kloten' op m'n auto daar is hij me te waardevol voor.
Zou je ook zeker willen adviseren om te beginnen met het 'slachten' van de roestplekken. Ruim eromheen de bobbelige coating weghalen, krokante verroeste plekken doorprikken met een schroevendraaier zodat je de grootste "massa" van de roestplek weg haalt. Het geroeste plaat is poreus en werkt als een spons voor vocht. Puur het weghalen van deze poreuze massa zorgt dat het roesten veel trager verloopt.
Bij de 340 van mijn vader hebben we een flink aantal opzichtige roestplekken op die manier ruim 5 jaar in toom kunnen houden met zeer beperkte arbeids input. Schoonmaken + roestomvormer erop.
Grote verbetering is ook om te zorgen dat de voorbalk niet meer vanaf de achterzijde vol kan spetteren met water en vuil. Vele leden hebben ondertussen afdekplaatjes gemaakt voor de openingen waar bij 360 en diesel modellen mistlampen in geplaatst kunnen worden.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Zoals gedacht was hij helemaal door, zo ook de plaat er achter. En zat netjes vol met een hoop zand, niet gek dat hij dus geroest is.
Nu nog even kijken hoe we het op gaan lossen.
Stuk er uit slijpen en 2 nieuwe plaatjes in lassen? Hele bumper er af? :wtf2: ook zo zonde aangezien de naden mooi mee gespoten zijn. Maar wil aan de binnenkant ook geen roest laten zitten.
En wil natuurlijk ook voorkomen dat het ergens anders ook gaat roesten.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Erick Janssen (GAST)
- Nieuw lid
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.