Stap 1: Poetsen
- V300 register
- Verbannen
Dit hebben we op de poetsmeeting gedaan; deze stappen zal ik in dit topic nog even toelichten.
1. Wassen
Het is belangrijk de auto eerst grondig een of zonodig 2x te wassen. Gebruik hiervoor geen goedkope halfords shampoo of wasstraat. Een wasstraat krast en is commercieel; ze zijn er op gemaakt dat je na een week weer terugkomt. Een goedkope shampoo droogt je lak uit.
Was van boven naar beneden.
Gebruik bij het wassen een goede krasvrije washandschoen, goedkoop is eigenlijk duurkoop - een washandschoen van 3M, Poorboys of Meguiars zijn over het algemeen van hoge kwaliteit. Let ook op dat je 2 emmers gebruikt. 1 emmer met sop, en een om je washandschoen in uit te knijpen - daar komt het meeste vuil dan in terecht!
2. Ontvetten
Om de bumpers later in de dressing te zetten, en de banden ook - is het handig om deze eerst te ontvetten. Dit kan je gewoon doen met aldi ontvetter of Dasty (of wat dan ook, als het maar ontvettend is).
3. Cleanen
Als je auto droog is ga je de lak 'cleanen' dit doe je dmv Paint Cleaner. Hiermee haal je veel vuiligheid van en UIT je lak. Ook kan je eventueel nog klei gebruiken, dit was te duur voor de poetsmeeting maar je behaalt er wel een beter resultaat mee. Bij de klei wordt vaak een spray geleverd waarmee je gedeeltes van de lak insprayt en dan grondig de klei in roterende beweging over de lak haalt.
De Paint Cleaner gebruik je icm een pad en gebruik je paneel per paneel - laat het niet indrogen! Dit kan je ook doen icm een polijstmachine - een polijstclinic komt in de toekomst nog. Doe dit zeker niet onervaren of met een goedkope halfords machine, dat kan zelfs beschadigingen opleveren!
4. Polish
Als je auto gecleand is is het mogelijk je auto nogmaals te wassen (zeker na de klei) als hij dan weer droog is kan je een Polish gebruiken om je lak te voeden (zie het als vocht inbrengende creme) dit brengt veel oorspronkelijke kleur en diepte van de lak terug + een mooie glans. Dit breng je ook op met een pad en doe je paneel voor paneel. Daarna poets je het uit met een microfiber doek (het liefst met langere vezels, een doek van hoge kwaliteit kost wel wat - maar werkt krasvrij en veel makkelijker + gaat langer mee). Ook dit kan icm een polijstmachine.
5. Wax
Daarna voorzie je lak van een beschermlaagje. De wax. Een dunne laag, of 2 dunne lagen zijn beter dan 1 dikke laag. De wax kan je uitpoetsen met een microfiberdoek. Zodra de wax droog is kan je 'm uitpoetsen - dit kan je controleren door je vinger door de wax te halen (zachtjes) als het droog aanvoelt en er blijft geen residu over - kan je 'm uitpoetsen. De wax kan je in 1x over de hele auto uitwrijven - zorg ook weer dat je binnen of in schaduw werkt. Hoe warmer het over 't algemeen is - hoe sneller de wax droog is.
6. Detailen
Zonder mooie glimmende velgen, donkere bumpers en zwarte banden geen topresultaat. Gebruik een goede velgencleaner en zet ze eventueel in een laagje "Rimwax" ook erg duur, maar in t vervolg kan je 't remstof er veel makkelijker afspoelen.
De bumpers hebben we op de meeting behandeld met Meguiars Gold Class Trim Detailer - een supergoed product! In tegenstelling tot lijnolie (wat enkel maskeert) voedt dit het kunststof ook en verlengt de levensduur er van. Ook een professionele "All Season Dressing" van Meguiars can do the trick.
De banden kan je met bandenzwart of tire gloss gel van Meguiars of een ander kwaliteitsmerk (CarTech, 3M etc.) behandelen.
De ruiten eventueel met een goede glasscleaner (eerst ontvetten is wel handig).
Et voila, een glimmende auto die AF is. Het klinkt hier simpel, maar velen weten dat het heel wat uren zweten is .
Stefan.
(*ps; een topic over onderhoud volgt)
*gebruikte producten @ Meeting
Meguiars NXT shampoo
Meguiars Gold Class shampoo
Meguiars Deep Crystal Paint Cleaner (step 1)
Meguiars Deep Crystal Polish (step 2)
Meguiars NXT Tech Wax
Meguiars Gold Class Trim Detailer
Meguiars High Gloss Tire Gell
El Cheapo ontvetter
www.meguiars.nl/ voor meer info zie webshop.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
- Nieuw lid
- Berichten: 2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
volvofiel;112944 schreef : Het spijt me zeer als ik offtopic ga, maar heb je nog tips voor het verwijderen van oppervlakkige krassen/vegen en roestkleurige minieme puntjes in de lak?
Ja zeker, ik zal over een tijdje ook een topic wijden over het rotary polijsten en wetsanden.
Als je krassen met normaal roterend polijsten er niet meer uit krijgt (icm een bosch schuurmachine en proff. poetspad - een wat grovere cuttingpad) haal je voorzichtig een laagje van de lak af, waarna je er met een zachtere pad en polish over heen kan. Op zich zou dat voor oppervlakkige krassen moeten helpen.
Anders moet je wetsanden; dat is een heel ander verhaal. Zoek maar is op YouTube: Tutorial Wetsanding of zo iets.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
- Berichten: 4
Stuur je nog wel 'ns een PB (na de vakantie), wil die lak wel graag goed hebben.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Kevin Kloosterman
- Nieuw lid
- Berichten: 2
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.