show je auto, of een project waar je mee bezig bent.

Ruben en zijn volvo avonturen.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-07-2008 11:27 #627706 door V300 register
Ruben en zijn volvo avonturen. is gemaakt door V300 register
Veel mensen op het forum zullen me ondertussen wel al kennen, voorstellen is dan misschien ook wel enigszins overbodig.

Het Volvo virus zit bij ons niet in de familie, met dank aan een 360 GLT raakte ik besmet. De 360 was mijn derde auto en eerste Volvo. Best veel aan de auto opgeknapt en zoals gewoonlijk weinig voor de tijd, moeite en het geld terug kunnen krijgen.
Hier zijn nog wat plaatjes van de 360 te vinden:
veritas-semper.spaces.live.com/photos/cns !D9B4967F61073739!168/

Na de 360 GLT, kwam er een 740 TIC uit 1987. Veel luxe en in goede staat. Helaas met automaat ( nu zou ik daar geen probleem meer van maken), ik was jong en onbezonnen en wilde perse een handbak. Een ander nadeel was dat de motor voorzien was van de zwakker 9mm drijfstangen (ivm bouwjaar) en ik niet van plan was een drijfstang carterventilatie modificatie te krijgen. Tevens was het zo, ook in verband met het bouwjaar dat het management versie LH2.2 was terwijl ik achteraf LH2.4 wilde. Daar kom je natuurlijk pas later achter, te laat. Voordat de auto in onderdelen is verkocht, heb ik de turbodruk omhoog gedraaid, een grotere Iveco Eurocargo IC ( Wordt nu door JW240 gebruikt in zijn project) geplaatst en met een open downpipe rondgereden.
Zie hier de 740 TIC:
veritas-semper.spaces.live.com/photos/cns !D9B4967F61073739!175/

Na de 740 TIC was het tijd voor iets anders, een 92er 240. Voor een zeer schappelijke prijs kon ik een 240 ophalen. Je wilt toch mobiel blijven. Wat betreft het sleutelen was er het idee een +T te doen. In Alkmaar aangekomen (vanuit Zuid Limburg) stond er een 240 met een beetje roest (D stijl), een slecht schakelende M47 en een motor die toch wel op was. Dat mag na 1 miljoen kilometer ook wel. Met zo'n blok en bak was een +T geen optie. De 240 weer verkocht en op zoek gegaan naar iets nieuws. Ik was toch wat meer van de 740, daar het in mijn ogen een ietwat minder problematische youngtimer is.
De 240:
veritas-semper.spaces.live.com/photos/cns !D9B4967F61073739!195/

Zoals ik net aangaf, voelde ik me wat prettiger bij en met een 740 ten opzichte van een 240. Roest, stugheid van het chassis, mogelijkheid tot het eenvoudig plaatsen van een betere bak, ook na 1985 nog in Turbo geleverd. Uit als Turbo intercooler met LH2.4 geleverd. Na een paar maanden zoeken liep ik tegen een 84er 740 Turbo intercooler aan ( Nu in het bezit van Harry). Nette wagen, maar achteraf liep ik toch weer tegen dezelfde problemen als met de vorige 740. Verkeerde versie management en een blok met 9mm drijfstangen.
De 740 TIC #2:
veritas-semper.spaces.live.com/photos/cns !D9B4967F61073739!328/

Als overbrugging van de RWD Volvo?s naar iets dat hopelijk langer zou blijven en daadwerkelijk eens onder handen werd genomen heb ik een aantal maanden in een WWD/FWD 850 T5 rondgereden, omdat ik hier natuurlijk niet ontzettend trots op ben zal ik daar niet verder op ingaan. Toen ik een maandje of twee in de T5 reed, keek ik met warme gevoelens in mijn buik terug op de tijd dat ik nog in een achterwiel aangedreven Volvo mocht vertoeven. , Zo comfortabel als de T5 presteerde miste ik toch een 740 stoel onder mijn kont. Toch maar weer eens op de verschillende sites gaan kijken dan. Op zich was iedere 740 beter, een B230F, een diesel, een 16v of een turbo, het maakte me niets uit. Als ik maar weer achter het stuur van een achterwiel aangedreven Volvo plaats kon nemen.
Op de Volvo 700 verenigingssite stond er niet lang geleden een 1990, 740 GLE, 16V te koop. De advertentie leek eerlijk en was dat achteraf ook.
veritas-semper.spaces.live.com/photos/cns !D9B4967F61073739!437/

De verkoper had wel interesse in inruil van een T5, een paar dagen later reed ik dan ook richting Noorden, richting RWD plezier. Bij het bedrijf aangekomen bleek het om de uitleen auto te gaan. Exterieur geen schoonheid, interieur idem. Technisch in nette staat, weinig onderhoud gehad laatste 8 jaar, (vandaar ook de naam: project stage 0) weinig kilometers gereden laatste 8 jaar, geen verkeerde basis. Als ik daar wat geld in zou steken kon(kan) ik nog veel plezier van die auto hebben. 13mm drijfstangen, LH2.4 en wat andere leuke opties waar ik eigenlijk niks om geef. LH2.4 maakt het mogelijk om zonder problemen grotere injectoren te monteren.
Door de komst van een E85 pomp, net over de grens was dit een voor mij niet onbelangrijke eigenschap (E85=95 ct per liter).
De auto had heel wat achterstallig onderhoud /minpunten:
Bougiekabels, bougies, rotor, verdelerkap, thermostaat, luchtfilter, oliefilter, olie, oude lambdasonde, slechte uitlaat, slechte stuurbekrachtiging, aanlopende remmen, balansasriem, defecte teller en ga zo maar door.

Na het inhalen van wat achterstallig onderhoud aan de auto verbeterde het verbruik onmiddellijk van 1:8.5 naar 1:11.5 bij een snelheid van 135-140 KMH met euro 95. Geen onaangename bijkomstigheid lijkt me.
Aangespoord door de toch wel flinke verbetering, na het doen van een beurt, olie, oliefilter, luchtfilter, bougiekabels, rotor, verdelerkap, thermostaat, de lambdasonde en het gebruik van Fort? motorflush en top end treatment, ben ik met behulp van JW en Flip21 op zoek gegaan naar wat andere leuke kleine verbeteringen. Zo hielp JW mij als LH genie met een modificatie aan de ezk om een aantal graden extra vervroeging te realiseren.

Inmiddels waren de injectoren van een T5 gearriveerd, ongeveer 35% groter dan de originele 16v injectoren zouden deze goed moeten werken in combinatie met E85. Na het plaatsen van de T5 injectoren liep de motor als verwacht veel te rijk. Logisch. Om dit iets beter af te stellen plaatsten we tussen de LMM en de ecu een weerstand, deze veranderde het signaal waardoor je de ECU als het ware fopt. Het plaatsen van een weerstand had ook als gevold dat we de ontsteking wat vervroegden. De auto was zo een stuk pittiger en feller dan een maand eerder.

Vol goede moed, voor het eerst naar het E85 tankstation. We hadden op heel iets anders gerekend dan wat ons te wachten stond. Wat liep die motor vervelend. Bij 4000 rpm begon sputterde de motor tegen en hield in. Conclusie was snel getrokken, de 35% grotere injectoren waren niet groot genoeg.
Terug naar benzine, een nieuwe Bosch 4 bar bezinderuk regelaar voor een Porsche besteld en zo snel als mogelijk nieuwe injectoren gekocht. Samen met de 4bar drukregelaar kon ik wel op E85 rijden zonder tegensputteren, helaas moest ik dan wel de weerstand weglaten en verloor dan ook de extra vervroeging. De bestelde grotere injectoren moesten dan ook niet te lang op zich laten wachten. Een iets nieuwere en verbeterde computer (whitelabel 928) had ik inmiddels ook gevonden. De B234F met oude computers heeft 151-155PK, de B234G met nieuwe computers en zonder kat heeft +- 162PK.

10 dagen later kreeg ik ze binnen, prachtig mooi, nieuw spul 4 gats injectoren ook nog wel. Dat zou nog wel kunnen bijdragen aan mijn doelstelling om een zo goed als mogelijk verbruik te realiseren, doordat deze beter vernevelen.
De 440 cc injectoren snel gemonteerd samen met een flinke weerstand. De motor krijgt nu zoveel brandstof dat hij ondanks de behoorlijke flinke weerstand nog steeds veel te rijk loopt op E85. Een 3" LMM om dit wat recht te trekken ligt klaar. Gisteren het laatste onderdeel, een 960 inlaatslang binnen gekregen. Hopelijk lukt het om de auto met 3" LMM wat beter aan het lopen te krijgen.
Om dit te monteren heb je teven een 960 luchtfilterbakdeksel nodig, de LMM, inlaatslang en liefst meteen de gasklep van een 960.

Dit is eigenlijk zo'n beetje waar ik op dit moment ben, een B234F met B234G modificaties+ethanol als brandstof. Om mijn draadje en vorderingen wat beter de documenteren is het de bedoeling dat ik een aantal keren naar een testbank ga om zo de winst (of niet) van iedere (/een aantal) modificaties aan te tonen. Het doel is een relatief zuinig (ook op E85)efficiente en aangenaam rijdbare 740 te krijgen.

Plannen voor de komende maand(en) zijn:

Goed rijden op E85
De 960 gasklep en inlaattraject monteren
efan
Nieuwe klauwen/schijven
Chip
Betere uitlaat
Wellicht Penta nokkenassen
Ontsteking verbeteren
16" hydra met betere banden dan nu op mijn set Draco ligt.
Misschien verlagen met betere schokbrekers
verstevigingsbeugels
Liefst nog wat dingetjes aan het interieur


Er komt in ieder geval geen turbo op deze motor, dat is iets waar ik zeker van ben!

Voor het meedenken en helpen aan dit stage 0 zuingheidsprojectje wil ik JW, Flip en Martijn in ieder geval al bedanken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-07-2008 11:32 #719365 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruben en zijn volvo avonturen.
Dit is direct knip en plak werk vanuit een ander draadje.
Niet geheel up to date! Is van januari.
De 740 is na verschillende modificaties in onderdelen verkocht, op naar de volgende volvo>> Ik moest en zou weer terug naar waar ik begonnen ben, nee niet de Ford escort maar terug naar een V300.

Op dit moment is er een 340 1.7 als DD, ik ben nog niet helemaal zeker wat betreft mijn plannen wat er als project zal gaan komen. Waarschijnlijk koop ik een 340/360 die belastingvrij/ bijna belastingvrij is, daar wat leuke dingetjes aan doen en dan een jaartje sparen voor die ultieme rijervaring, mja wat is dat als je op zoek bent naar een volvo?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Jeroen van Bodegom
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2008 12:11 #719369 door Jeroen van Bodegom
Beantwoord door Jeroen van Bodegom in topic Ruben en zijn volvo avonturen.
En zo komt bijna elke 300-rijder na enkele omzwervingen toch weet terug bij de Volvo 300!

Als het even kan zou ik wel weer een 700/900 willen rijden als gezinsauto, maar voor de lol is een 360 voor mij het summum!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-07-2008 13:35 #719383 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruben en zijn volvo avonturen.
Beide modellen hebben plus en minpunten. (voor mij) Op dit moment is een 300 daarom geschikter als DD dan als project. Alhoewel ik bij een DD ook wel de nodige dingen zou willen updaten, beetje moderniseren wat betreft onderstel/comfort en vermogen.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
11-07-2008 15:51 #719400 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruben en zijn volvo avonturen.
Als je er een zuinigheidsproject van wil maken - waarom dan geen 1400? Die zijn uitstekend geschikt voor zuinig lopen.

Een beetje mn best gedaan met een normale B14.4 en ik haalde 1:16,67

Met wat gewichtsvermindering, energy banden, stroomlijn veranderingen oid en wat kleine aanpassinkjes aan de motor moet je een zuinige auto kunnen krijgen!

Ik hou het iig in de gaten, wel geinig dat E85 gedoe.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-07-2008 14:20 #720805 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruben en zijn volvo avonturen.
Nu met Volvo 343:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
24-07-2008 18:19 #720813 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruben en zijn volvo avonturen.
volgens mij wordt het tijd voor een nieuw showroomtopic :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
26-07-2008 23:14 #721019 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruben en zijn volvo avonturen.
Wat fototjes gemaakt. Zal morgen wat linkjes plaatsen.

Toch echt een leuk autotje, leuker dan verwacht.

De auto lijkt tot nu toe erg weinig roest te hebben, voor mij erg belangrijk.

Het plan voor nu is de auto in goede staat van onderhoud krijgen. Motorisch, exterieur, interieur en ophanging. Verder zijn er natuurlijk allerlei exotische plannen wat betreft de wegligging en het vermogen. De auto origineel laten is ook een optie. Hij zal in ieder geval de broodnodige zorg en aandacht krijgen.
Als er iets is dat ik wel geleerd heb, is het dat ik mijn doelstellingen realistich moeten zijn.
Impulsiviteit kan leuk zijn maar, niet altijd even practisch, helaas heb ik last van een chronisch hyperactieve fantasie, ach misschien wel gewoon veel plannen.
De toekomst zal leren wat er met deze 343 zal gebeuren.



Mocht er iemand zijn die interesse heeft in mijn 1.7 sedan en in het bezit is van onderdelen voor een 343/345/340/360 dan is een ruil wellicht mogelijk.

Ben nog op zoek naar:
Plaatwerk (front, deuren, voorschermen)
interieurdelen (3 deurs GLE/GLT interieur oid)
Koni rood/geel
Leuke gadgets en dergelijke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2008 00:03 #721020 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruben en zijn volvo avonturen.
Mijn idee: LPG in leggen, en goedkoop rijden, en met de centen die je bespaart een supervette 300 opbouwen:P. Of gewoon een dikke turbo jetsekletser op LPG erin bouwen (ivm pingelen nog best interessant!). Lijkt het auto'tje me wel geschikt voor:D

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V300 register
  • Verbannen
  • Verbannen
Meer
27-07-2008 09:13 #721023 door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Ruben en zijn volvo avonturen.
Kan allemaal:D Alleen lijkt het autotje me te leuk om niets mee te doen.
LPG kan dus ook al in een 1979er?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Mark Smeets

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD