- Berichten: 18
Welk type diesel motor?
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
28-12-2016 21:54 #634378
door Steven340
Welk type diesel motor? is gemaakt door Steven340
Ik heb een gloed nieuw Volvo / Renault dieselblok op het oog.
Heb alleen geen idee wat voor type het is, wat de cilinder inhoud is en in welke Volvo's deze oorspronkelijk zat.
Lijkt heel erg op de 1.6 in de 340 maar is het ook net niet.
Deze wordt dan ook dwarsgeplaatst en er zijn wat kleine verschillen.
Gaat om het type: FDP Renault F 80A 706 C 426293
Wie kan mij meer vertellen over dit blok?
In de 440 zat geloof ik alleen een 1.9 turbo diesel.
Zat wel een Volvo olie filter op, dus neem aan dat hij wel voor een Volvo bestemd was.
Wil deze dan als backup / onderdelen bewaren voor m'n 340 diesel.
Heb alleen geen idee wat voor type het is, wat de cilinder inhoud is en in welke Volvo's deze oorspronkelijk zat.
Lijkt heel erg op de 1.6 in de 340 maar is het ook net niet.
Deze wordt dan ook dwarsgeplaatst en er zijn wat kleine verschillen.
Gaat om het type: FDP Renault F 80A 706 C 426293
Wie kan mij meer vertellen over dit blok?
In de 440 zat geloof ik alleen een 1.9 turbo diesel.
Zat wel een Volvo olie filter op, dus neem aan dat hij wel voor een Volvo bestemd was.
Wil deze dan als backup / onderdelen bewaren voor m'n 340 diesel.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- 16673-dummy
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 4
28-12-2016 22:17 #965879
door 16673-dummy
Beantwoord door 16673-dummy in topic Welk type diesel motor?
Dat F80 A klopt niet, Renault gebruikte altijd letter-cijfer-letter op die blokken.
Waarschijnlijk gaat het om een F8Q, de ongeblazen 1.9 diesel uit de jaren 90.
Is gebruikt in o.a. de 19, 21, Clio, Kangoo en wellicht ook nog in de Mégane en andere modellen.
Waarschijnlijk gaat het om een F8Q, de ongeblazen 1.9 diesel uit de jaren 90.
Is gebruikt in o.a. de 19, 21, Clio, Kangoo en wellicht ook nog in de Mégane en andere modellen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
29-12-2016 09:05 #965886
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welk type diesel motor?
Bij van den Heuvel zou men toch moeten weten wat men verkoopt... :wtf2:
Ik denk niet dat het een verstandige koop is. Ik begrijp vanaf het forum (oa deze post: forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=111689&postcount=15 dat de Volvo D16 niet gelijk is aan de Renault F8M 700/730 (?). En al helemaal niet als het een toch een 1.9D blijkt te zijn...
De motorcode "D16" wordt in OEM onderdelenlijsten wel samen genoemd met "F8M 700", dus voor sommige onderdelen kun je nog altijd bij de immense Renault-voorraden terecht. Voor de 440/460 was die code trouwens "D4172T".
Ik denk niet dat het een verstandige koop is. Ik begrijp vanaf het forum (oa deze post: forum.volvo300club.nl/showpost.php?p=111689&postcount=15 dat de Volvo D16 niet gelijk is aan de Renault F8M 700/730 (?). En al helemaal niet als het een toch een 1.9D blijkt te zijn...
De motorcode "D16" wordt in OEM onderdelenlijsten wel samen genoemd met "F8M 700", dus voor sommige onderdelen kun je nog altijd bij de immense Renault-voorraden terecht. Voor de 440/460 was die code trouwens "D4172T".
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Steven340
- Nieuw lid
Minder
Meer
- Berichten: 18
29-12-2016 09:37 #965887
door Steven340
Beantwoord door Steven340 in topic Welk type diesel motor?
Helaas, dacht al dat het een heel ander blok was.
Alleen de kleppendeksel lijkt gelijk. Verder ziet de brandstof pomp er ook anders uit.
Nee dan laat ik het voor wat het is.
Alleen de kleppendeksel lijkt gelijk. Verder ziet de brandstof pomp er ook anders uit.
Nee dan laat ik het voor wat het is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
30-12-2016 18:19 #965906
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welk type diesel motor?
De F8Q is zoals Joost zegt de atmosferische (= non-turbo) 1.9 diesel. Die komt uit dezelfde familie als de 1.6D en de 1.7 maar heeft een grotere boring en slag. Hij zal dus niet uit een 440/460 komen want die waren er alleen als turbodiesel.
Uiteraard zijn de D16 en de F8M niet 'identiek' maar dat heeft vooral te maken met de zaken die zijn gewijzigd om de inbouw in lengterichting mogelijk te maken (in een Renooit of een 400-serie ligt-ie dwars voorin). Het gaat dan bijvoorbeeld om die vacuümpomp die bij het Renaultblok aan de vliegwielkant zit en daarom bij de 340 naar een andere plaats is verhuisd.
Uiteraard zijn de D16 en de F8M niet 'identiek' maar dat heeft vooral te maken met de zaken die zijn gewijzigd om de inbouw in lengterichting mogelijk te maken (in een Renooit of een 400-serie ligt-ie dwars voorin). Het gaat dan bijvoorbeeld om die vacuümpomp die bij het Renaultblok aan de vliegwielkant zit en daarom bij de 340 naar een andere plaats is verhuisd.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-01-2017 13:32 #965931
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welk type diesel motor?
De F-motor is er in benzine in 3 maten, de 1.7 (later werd dit de 1. en een 2 liter versie.
De 1.6 diesel is vrijwel gelijk aan de 1721cc benzinemotor, maar dan uitgevoerd met vlakke zuigers, dikkere cilinderwanden en wervelkamers in de kop.
De 1.9 diesel is gelijk aan de 2 liter benzinemotor, etc etc etc.
De 1.6 diesel is vrijwel gelijk aan de 1721cc benzinemotor, maar dan uitgevoerd met vlakke zuigers, dikkere cilinderwanden en wervelkamers in de kop.
De 1.9 diesel is gelijk aan de 2 liter benzinemotor, etc etc etc.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
03-01-2017 19:36 #965935
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welk type diesel motor?
Een kleine off-topic vraag Wouter, gewoon uit interesse. Stel je zou de zuigers van een Diesel in een benzineblok zetten, aangenomen dat dat allemaal past met de kleppen en dergelijken, zou dat niet enorm interessant kunnen zijn voor een toename in vermogen?
De rede dat ik hier zo op kom is dat mijn Chevrolet bijvoorbeeld ook geleverd is met 2 typen zuigers, met platte bovenkant en met holle bovenkant. De eerste gaven een compressie van 9,5:1 de 2e van 8,5:1. Het koppel was vrijwel gelijk (325Nm), maar het scheelt wel 20pk in vermogen (190pk en 170pk). De motoren met lagere compressie waren wel wat zuiniger, daarom zijn die holle zuigers gebruikt.
De rede dat ik hier zo op kom is dat mijn Chevrolet bijvoorbeeld ook geleverd is met 2 typen zuigers, met platte bovenkant en met holle bovenkant. De eerste gaven een compressie van 9,5:1 de 2e van 8,5:1. Het koppel was vrijwel gelijk (325Nm), maar het scheelt wel 20pk in vermogen (190pk en 170pk). De motoren met lagere compressie waren wel wat zuiniger, daarom zijn die holle zuigers gebruikt.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
04-01-2017 11:42 #965940
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welk type diesel motor?
Het verschil in compressie is te groot. Met 1 op 22 compressie krijg je geen enkele benzine meer goed aan het lopen zonder extreme NoX uitstoot problemen. Daarnaast heeft een benzinemotor voor de verbranding een enigszins bolvormige verbrandingskamer nodig, en die heb je niet als je een vlakke zuiger met een vlakke cilinderkop gaat gebruiken. Bij de benzine koppen steekt de bougie onder de kop uit en zit de verbrandingskamer feitelijk in de zuiger. De rand van de zuiger dient om een werveling van het mengsel naar het midden te bewerkstelligen, waardoor het mengsel homogener wordt en tot een hogere lambda waarde (schraler mengsel) toch nog goed verbrand kan worden. Dit is de reden dat bij rustig tot normaal rijden een 1.7 zuiniger is dan een 1.4. Als je die specifieke eigenschappen van de constructie gaat aanpassen verlies je onmiddelijk ook dat voordeel.
Bovendien..... zal er überhaupt geen compressie zijn omdat de diameter van de diesel zuiger veel kleiner is. De dikkere cilinderwanden zijn namelijk gemaakt door de gietvorm van het blok hetzelfde te laten maar de cilinder minder groot uit te boren.....
vandaar dat je van een gietmal voor een 1721cc benzine een 16..cc diesel maakt.
Wat wel een goed idee is, is om een latere evolutie van de benzine uitvoering van de F-motor te gebruiken. Ze zijn tot 2007 toegepast in diverse renaults, o.a. Megane etc. Er zijn dus ook hele mooie 16V blokken gebouwd op deze basis. Daar kun je met een goed ontworpen uitlaattraject en wat tuning best leuke dingen mee doen.
Bovendien..... zal er überhaupt geen compressie zijn omdat de diameter van de diesel zuiger veel kleiner is. De dikkere cilinderwanden zijn namelijk gemaakt door de gietvorm van het blok hetzelfde te laten maar de cilinder minder groot uit te boren.....
vandaar dat je van een gietmal voor een 1721cc benzine een 16..cc diesel maakt.
Wat wel een goed idee is, is om een latere evolutie van de benzine uitvoering van de F-motor te gebruiken. Ze zijn tot 2007 toegepast in diverse renaults, o.a. Megane etc. Er zijn dus ook hele mooie 16V blokken gebouwd op deze basis. Daar kun je met een goed ontworpen uitlaattraject en wat tuning best leuke dingen mee doen.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V300 register
- Verbannen
Minder
Meer
04-01-2017 16:24 #965948
door V300 register
Beantwoord door V300 register in topic Welk type diesel motor?
Bedankt voor het antwoord Wouter!
Erg leuk dat jij er zoveel verstand van hebt :y:
Erg leuk dat jij er zoveel verstand van hebt :y:
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Albert Jan Algera
- Nieuw lid
Minder
Meer
09-01-2017 10:43 #965964
door Albert Jan Algera
Beantwoord door Albert Jan Algera in topic Welk type diesel motor?
Voor een hoger koppel kan je toch veel makker de kop vlakken en op RON 98 / 102 gaan rijden. Is een stuk simpeler dan de zuigers vervangen. (mits dit uitkomt met de kleppen)
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Mark Smeets